Październikowy, 327. numer MEAKULTURA.pl wprowadza nas w przestrzeń muzyki wokalno-instrumentalnej w całej rozciągłości, nie wyłączając kulis, skrywających to, co na co dzień widzowi i słuchaczowi nie dane jest poznać. Jaki świat kryje się za kurtyną?
W tekście Wygnany z Neapolu. Ostatnie lata twórczości Gaetana Donizettiego Weroniki Kurek cofamy się do XIX wieku i wraz z autorką odkrywamy niełatwy los włoskiego kompozytora, twórcy kilkudziesięciu oper, naznaczony osobistymi dramatami i trudnościami.
Dział PUBLIKACJE w najnowszym numerze zawiera dwa teksty. Pierwszy z nich, Elementy teatru lalek w musicalowej rzeczywistości Andrzeja Rasska, wprowadza nas w świat dwóch odmiennych tradycji teatralnych – teatru muzycznego i teatru lalek – a także pokazuje, że obie te przestrzenie mogą ze sobą współistnieć i stanowić wzajem siebie wartość dodaną. Druga publikacja to Filmowa imaginacja operowego image’u Julii Szczygielskiej, w której czytamy, w jaki sposób kinematografia korzysta z bogatego dorobku operowego i co to dla opery oznacza.
W EDUKATORNI warto pochylić się nad artykułem dr hab. Doroty Tomczuk, prof. KUL pt. „Nikt nie zmienił świata, wtapiając się w tło”. Praca z musicalem jako sposób na wykorzystanie platform streamingowych w nauce języka obcego według zasady edutainment. Tekst ukazuje nieoczywistą wartość musicalu jako narzędzia edukacyjnego, zwłaszcza w nauce języków obcych.
Paweł Błaszczak w rozmowie z prof. dr. hab. Marcinem Nałęczem-Niesiołowskim, dyrygentem i śpiewakiem, pyta o pracę artystyczną i dydaktyczną rozmówcy oraz o to, jak wykształcenie wokalne wpływa na dyrygencką pracę z orkiestrą.
Z kolei Aleksandra Koczurko-Porzycka w felietonie Po pierwsze: towarzyszyć… snuje rozważania o tym, jak oswoić operę i czy wciąż, jako społeczeństwo w erze „szybkich treści”, jesteśmy gotowi na zmierzenie się z kilkugodzinnymi dziełami w teatrach operowych. Tekst ukazuje się w ramach nowej serii – #punktwidzenia. Jest to przestrzeń stworzona dla swobodnej wypowiedzi blogerów, melomanów i początkujących krytyków oraz jest otwarta na szerokie komentowanie świata muzyki.
Lekcja historii Moniki Targowskiej to zestawienie sześciu rodzimych produkcji musicalowych, które prezentują historię Polski w różnych jej okresach i zakresach. Rekomendacje pokazują nie tylko wielobarwność konwencji i tematyki, ale także fakt, iż krajowy rynek musicali ma się naprawdę dobrze.
Na koniec playlista numeru stworzona w ramach kampani społecznej Save the Music Fundacji MEAKULTURA.
Serdecznie zapraszamy do lektury!
Lista tekstów:
- Dorota Tomczuk – „Nikt nie zmienił świata, wtapiając się w tło”. Praca z musicalem jako sposób na wykorzystanie platform streamingowych w nauce języka obcego według zasady edutainment TUTAJ
- Jullia Szczygielska – Filmowa imaginacja operowego image’u (cz. I) TUTAJ
- Julia Szczygielska – Filmowa imaginacja operowego image’u (cz. II) TUTAJ
- Paweł Błaszczak – Rozmowa z prof. dr. hab. Marcinem Nałęczem-Niesiołowskim WKRÓTCE
- Andrzej Rassek – Elementy teatru lalek w musicalowej rzeczywistości (cz. I) TUTAJ
- Andrzej Rassek – Elementy teatru lalek w musicalowej rzeczywistości (cz. II) TUTAJ
- Weronika Kurek – Wygnany z Neapolu. Ostatnie lata twórczości Gaetana Donizettiego TUTAJ
- Aleksandra Koczurko-Porzycka – #punktwidzenia: Po pierwsze: towarzyszyć… TUTAJ
- Monika Targowska – Lekcja historii TUTAJ
- Save the Music – Playlista numeru TUTAJ