Klocki Lego, soundscape i mindfullness – o ile dwa ostatnie hasła moglibyśmy z łatwością ze sobą zestawić, połączenie ich trzech w całość powoduje pewien wysiłek intelektualny. Na pomysł właśnie takiej kombinacji wpadł twórca projektu muzycznego Lego White Noise, Primus Manokaran, który zainicjował koncept stworzenia albumu na podstawie dźwięków wspomnianych klocków. Chciał on w ten sposób promować doświadczanie spokoju, relaksu oraz uważności, które obecnie są pożądanymi wartościami w kontekście wyzwolenia się z pędu życia codziennego.
Dlaczego właśnie klocki Lego zostały w tym celu wykorzystane? Ludzie są przyzwyczajeni do ich charakterystycznego dźwięku. Sekwencje dźwiękowe, które przyswaja się podczas zabawy, zakorzenione są w naszej świadomości jako bardzo pozytywny bodziec. Te charakterystyczne odgłosy klocków przyczyniły się do powstania albumu z pogranicza ASMR, soundscapingu (autor porównywał ów projekt do dźwięków natury) oraz idei muzyki ambient, co pierwotnie zostało zainspirowane popularnymi w internecie nagraniami relaksacyjnymi z użyciem szumu białego.
Każdy z siedmiu półgodzinnych utworów, który znalazł się na albumie, wbrew pozorom zawiera odmienne brzmienia i formuły kompozycyjne, co wynika z różnorodności technik wykorzystanych przy rejestracji akustycznej (m.in. wysypywanie klocków na podłogę, mieszanie ich dłońmi, czy rozszczepianie elementów). W filmie przedstawiającym kulisy projektu Lego White Noise dowiadujemy się, że ze względu na unikalność dźwięku poszczególnych klocków przy eksperymentowaniu z ich brzmieniem posłużono się dziesięcioma tysiącami części. Album w perspektywie zapisu audio opiera się na szumach, szelestach, szuraniu, stukaniu, a także innych pojedynczych odgłosach. Całość została poddana jedynie minimalnej obróbce dźwiękowej.
Brzmieniowe właściwości klocków Lego uwarunkowane są materiałem, z jakiego są wykonane. ABS to tworzywo, którego dźwięki (w odróżnieniu od plastiku) przypominają odgłosy szkła i porcelany. Postać fizyczna klocków w połączeniu z nad wyraz ciekawym pomysłem zaowocowały projektem abstrakcyjnym i nieco absurdalnym, ale z pewnością realizującym ideę poszukiwania wartych uwagi dźwięków w naszym otoczeniu.
Źródła:
1. The making of LEGO® White Noise, (dostęp: 10.06.2021).
2. J. Doran, “10,000 tiny instruments”: how Lego made the experimental album of 2021, (dostęp: 10.06.2021).
Partnerem Meakultura.pl jest Fundusz Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS