Wrzesień to czas festiwali muzycznych, zarówno tych, które cieszą się już długą tradycją (Wratislavia Cantans), jak i takich, które śmiało stawiają swoje pierwsze kroki (toruński festiwal PER MUSICAM AD ASTRA). Tym, co łączy objęte przez nas patronatem wydarzenia okazuje się MUZYKA CHÓRALNA – dawna i nowa, polska i zagraniczna. Chcielibyśmy poświęcić więcej uwagi temu fenomenowi: bogatemu repertuarowi i tradycji muzycznej, polskim chórom, osiągającym sukcesy na festiwalach oraz zbiorowemu doświadczeniu śpiewu, które sprawia, że ludzie zyskują wspomnienia na całe życie.
Polska wydaje się krajem bogatym w tradycje chóralne. Mamy znakomitych dyrygentów, takich jak Agnieszka Franków-Żelazny czy Krzysztof Szydzisz, wyszkolone, koncertujące w Polsce i za granicą chóry akademickie i wreszcie twórców, którzy z pasją tworzą nowy repertuar.
Część z tego bogactwa próbujemy oddać w numerze specjalnym.
W wywiadzie z Agnieszką Franków-Żelazny Ewa Schreiber pyta o profesjonalizm chórzystów, o predyspozycje potrzebne dyrygentowi, ale także doświadczenia związane ze śpiewem w chórze i podróżami. Publikacja Anny Komendzińskiej poświęcona jest Gloria Patri…, niezwykłemu cyklowi estońskiego kompozytora, Urmasa Sisaska, nawiązującemu do idei harmonii sfer i do muzyki dawnej. W edukatorni Katarzyna Jaśkowiak porusza temat chórów akademickich, które już od ponad 10 lat mają szansę spotkać się na poznańskiem festiwalu Universitas Cantat. W dziale recenzji znalazło się omówienie najnowszej płyty będącej owocem festiwalu. I wreszcie, w dziale Kosmopolita Katarzyna Bartos opisuje sylwetkę Krystiana Adama Krzeszowiaka, młodego wokalisty, uczestnika tegorocznej Wratislavii Cantans, który osiąga sukcesy za granicą.
Serdecznie zapraszamy do lektury!
Chór Akademii Morskiej w Szczecinie,
fot. Bogusław Fryszkowski
Redaktorkami numeru są Anna Komendzińska i Ewa Schreiber.