MEAKULTURA rekomenduje książkę Marka Jezińskiego Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny, opublikowaną przez Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika (2011).
Publikacja tego toruńskiego politologa i medioznawcy skupia się wokół muzyki i jej roli w kształtowaniu gustów, relacją jaka zachodzi pomiędzy artystami i ich dziełami. Wielu z nich swoją muzyką komentuje zastaną rzeczywistość, a ich działalność nie tylko dostarcza rozrywki, lecz także propaguje określone wzorce i przekonania, będąc doskonałym narzędziem umacniania poglądów i ideologii (w tym politycznych). Książka adresowana jest nie tylko do muzykologów i medioznawców – to wyśmienita lektura dla każdego melomana czy badacza społecznych zachowań.
——————————————
Spis treści
 Wprowadzenie / 11
 1. Zakres problemowy i tematyczny pracy / 11
 2. Muzyka popularna / 14
 3. Badanie muzyki popularnej / 26
 4. Studia kulturowe jako podejście w badaniach nad muzyką
 popularną / 35
 5. Konstrukcja pracy / 43
 6. Założenia metodologiczne pracy / 45
 Rozdział 1. Muzyka popularna jako fenomen kultury masowej / 47
 1. Muzyka popularna jako forma komunikacji / 48
 2. Muzyka popularna a kultura masowa / 56
 3. Wyznaczniki sztuki popularnej / 59
 4. Sztuka popularna a muzyka pop i rock / 64
 a) Stereotypowość i schematyzm / 64
 b) Sztuka tworzona dla przyjemności odbiorcy / 66
 c) Dostarczanie rozrywki / 67
 d) Figura nadczłowieka / 68
 e) Walka dobra ze złem / 69
 f) Katharsis w zakończeniu dzieła / 70
 5. Atrakcyjność form muzycznych dla świata polityki / 74
 a) Uwarunkowania wewnętrzne / 75
 b) Uwarunkowania zewnętrzne / 78
 6. Funkcje muzyki popularnej w procesie komunikacji / 80
 a) Funkcja integracyjna / 81
 b) Funkcja ekskluzywna / 81
 c) Funkcja komunikacyjno-agitacyjna / 82
 d) Funkcja ekspresywna/emotywna / 84
 e) Funkcja estetyczna / 84
 f) Funkcja fatyczna / 85
 7. Muzyka jako wehikuł treści ideologicznej / 85
 8. Artyści ideologicznie zaangażowani / 89
 9. Uwagi końcowe / 92
 Rozdział 2. Ideologia w tekstach i postawach artystycznych / 95
 1. Formy manifestacji ideologii w programach artystycznych / 96
 a) Ideologia w przekazie muzycznym / 96
 b) Ideologizacja i mitologizacja sztuki / 98
 c) Życie codzienne jako teren sztuki – krytyka społeczeństwa współczesnego / 102
 d) Edukacja / 104
 2. Twórcy ideologicznie zaangażowani – krytyka społeczeństwa współczesnego w tekstach utworów / 105
 a) Cassiber / 106
 b) Henry Cow / 109
 c) Art Bears / 112
 d) The Work – Tim Hodgkinson / 115
 e) Crass / 118
 f) The Ex / 135
 3. Artyści zaangażowani: w stronę budowy ruchu społecznego / 144
 4. Działalność społeczna: Chris Cutler (RIO) / 149
 5. Uwagi końcowe / 152
 Rozdział 3. Ideologiczna ikonografia okładek płytowych / 153
 1. Okładka płyty / 155
 2. Aspekty programu ideologicznego na okładkach płyt / 157
 a) Poglądy polityczne i ich manifestacja / 158
 b) Intertekstualne granie z tekstem kulturowym / 175
 c) Prowokacja artystyczno-estetyczna / 186
 3. Funkcje ideologicznych elementów na okładkach płyt / 201
 a) Funkcja ekspresyjna / 201
 b) Funkcja impresywno-integracyjna / 202
 c) Funkcja estetyczna / 205
 d) Funkcja mitotwórczo-promocyjna / 207
 4. Uwagi końcowe / 209
 Rozdział 4. Teledyski muzyczne jako nośniki ideologii / 211
 1. Specyfika teledysku muzycznego a Lacanowska koncepcja sztuki filmowej / 212
 2. Kreowanie znaczeń w teledyskach muzycznych / 221
 3. Narracyjny charakter teledysku / 223
 4. Teledysk jako forma ekspresji stylistyki camp / 229
 5. Funkcje teledysków muzycznych / 232
 a) Funkcje endoreferencyjne / 232
 b) Funkcje egzoreferencyjne / 236
 6. Postmodernistyczna gra z odbiorcą: teledysk muzyczny jako nośnik ideologii / 237
 a) Ideologia wyrażana explicite / 239
 b) Ideologia wyrażana implicite: krytyka konsumpcjonizmu / 244
 c) Ideologia wyrażana implicite: pochwała konsumpcjonizmu / 250
 d) Teledyski w stylistyce camp / 258
 e) Depeche Mode i Anton Corbijn / 262
 7. Uwagi końcowe / 269
 Rozdział 5. Seksualizacja przekazu w muzyce popularnej / 271
 1. Sfera tożsamości jednostki / 273
 2. Seksualizacja muzyki popularnej / 279
 3. Seksualnie konotowane kreacje wizerunkowe w muzyce popularnej / 284
 4. Seksualność Innego w muzyce popularnej / 288
 a) Czystość seksualna – Steven Morrisey / 289
 b) Aktor kabuki/marioneta – Klaus Nomi / 291
 c) Demon/przybysz z kosmosu – KISS / 293
 d) Mutant – Marilyn Manson / 294
 e) Androgyn – David Bowie/Ziggy Stardust / 295
 f) Transwestyta – Martin Gore / 297
 5. Seksualizacja przekazu tekstowego – Gloria Vana Morrisona / 298
 a) Van Morrison / 300
 b) Jim Morrison / 302
 c) Patti Smith / 303
 d) Marcin Świetlicki / 305
 6. Uwagi końcowe / 307
 Rozdział 6. Człowiek-maszyna: figura cyborga w muzyce popularnej / 309
 1. Cyborg w kulturze i sztuce / 310
 2. Cyborg w muzyce popularnej / 315
 3. Cyborg w muzyce popularnej: tytuły i teksty utworów / 316
 a) Kraftwerk / 316
 b) Karl Bartos / 320
 c) Gary Numan / 321
 d) Stars / 323
 e) Alan Parsons Project / 324
 f) Inni wykonawcy / 326
 4. Cyborg w muzyce popularnej: ikonografia / 327
 a) Kraftwerk / 330
 b) Klaus Schulze / 334
 c) Gary Numan / 336
 d) Daft Punk / 340
 e) Ultravox! / 346
 f) Garbage / 347
 g) Björk / 347
 h) Stars / 351
 5. Cyborg w muzyce popularnej: produkcja nagrań / 353
 6. Funkcje cyborga w muzyce popularnej / 354
 7. Uwagi końcowe / 356
 Zakończenie / 357
 Bibliografia / 367
 Indeks osobowy / 389
 Popular music as an ideological vehicle. Summary / 401
——————————————————————————-
Wydawca książki w taki sposób ją opisuje:
Muzyka towarzyszy człowiekowi od zawsze – stwierdzenie to wydaje się oczywistością, jednak należy uświadomić sobie również fakt, iż towarzyszy ona działalności ludzkiej, jaką jest działalność społeczna i polityczna o ideologicznym charakterze. Muzyka popularna, zwłaszcza rock, o którym w niniejszej książce głównie będzie mowa, jest zjawiskiem kulturowym, często wyrażającym bunt przeciwko konserwatywnemu społeczeństwu mieszczańskiemu, przejawiający się, przede wszystkim, w sferze konfliktu pomiędzy generacjami.
W szerszym kontekście muzyka młodych to często wyraz niezgody na obowiązujące formy panujące w sztuce masowej i sposobach promocji owej sztuki, jej transmisji do mas; niezgody manifestowanej jako dążenie do niezależności, zdystansowania się wobec narzucanych przez masowe media wzorców gustu, z jednej strony, klas średnich i wyższych, z drugiej zaś – klas dominujących (a więc kontrolujących główne wzorce kulturowe w danym społeczeństwie jako pewnej całości dążącej do homeostazy systemowej).
Bunt ten stanowi pewne wyzwanie rzucone konserwatywnemu społeczeństwu i – jako takie – jest realizowane na kilku płaszczyznach: kultury (pojawiające się jako niespełnialny w praktyce postulat budowy alternatywnego społeczeństwa lub akceptacji i reprodukcji wzorców już istniejących), polityki (podjęcie działania na rzecz demokracji oraz krytyka obecnie panującego systemu politycznego i społecznego) oraz ekonomii (manifestowane jako pojawiające się w różnych postulatach alternatywne sposoby produkowania i dystrybucji dóbr kulturowych, co ma przede wszystkim wymiar prób reorganizacji funkcjonowania rynku muzycznego, a więc wydawanie płyt, ich promocja, działalność koncertowa).
Przedmiotem analizy w prezentowanej pracy będą tylko dwie pierwsze kwestie: kultury w działaniu oraz głoszonej ideologii i postaw związanych z polityką. Polityka będzie tu rozumiana w szerokim, klasycznym – arystotelesowskim sensie – jako działania podejmowane na niwie społecznej, manifestowane w przestrzeni publicznej, co oznacza odniesienia wykraczające poza relacje związane z władzą, przymusem i przywództwem natury politycznej. Polityczna będzie w związku z tym nie tylko artystyczna działalność dotycząca idei, myśli, ideologii czy kultury, ale także świadomie generowana kreacja wizerunkowa odnosząca się do ciała, seksualności czy konsumeryzmu, co zostało odzwierciedlone w kolejnych rozdziałach pracy. Podstawowy problem, jaki zostanie poruszony w niniejszym studium, to związek między muzyką popularną a ideologicznym wymiarem funkcjonowania współczesnych społeczeństw – zarówno w odniesieniu do jednostek, jak i grup społecznych.
Analizie zostaną poddane relacje ukazujące, w jaki sposób muzycy wykonujący muzykę popularną i zaangażowaną ideologicznie dają wyraz politycznym, społecznym czy ideowym wartościom przez program zawarty w działaniach artystycznych. Owa manifestacja będzie odnosić się do działań społecznych podejmowanych przez artystów oraz ich sztuki, pojmowanej jako konkretne produkty będące wyrazem twórczego zaangażowania – utwory, teksty piosenek, teledyski towarzyszące muzyce oraz kreacje wizerunkowe.
Za: www.wydawnictwoumk.pl/prod_73741_Muzyka_popularna_jako_wehikul_ideologiczny.html
 
				 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
															