Muzyka w elementach marketingu mix
Reklama funkcjonuje zawsze w odniesieniu do jakiegoś towaru, usługi czy idei. Reklama komercyjna to taka, która promuje to, co można kupić w określonym miejscu, za mniej lub bardziej precyzyjnie określoną cenę. Skuteczny marketing powinien traktować reklamę jako formę silnie związaną ze wspomnianymi elementami, nie zaś jako fenomen od nich odizolowany. Fundamentalną zasadą tak zwanego marketingu mix jest wywodząca się z literatury anglojęzycznej zasada 4 razy P. Nazwa ta pochodzi od pierwszych liter słów: product, place, price i promotion & advertising. W języku polskim to: produkt, miejsce, cena, promocja i reklama.
W tekście zostaną omówione zasada łańcucha oraz te elementy marketingu mix, w których muzyka może być wykorzystana jako narzędzie marketingowe; będą to produkt oraz miejsce sprzedaży. Muzycznym budulcem wizerunku produktu jest sound branding, zaś oddziaływanie przestrzeni dźwiękowej w miejscu sprzedaży na klienta nosi nazwę audiomarketingu.
Zasada łańcucha
Wspomniane wcześniej cztery elementy obowiązuje tak zwana zasada łańcucha. O tym, czy łańcuch wytrzyma duże obciążenie, nie decyduje ani jego najmocniejsze ogniwo, ani też uśredniona siła wszystkich ogniw, lecz tylko i wyłącznie siła najsłabszego ogniwa. Zatem po przyrównaniu marketingu mix do wyżej przedstawionej zasady rządzącej zwykłym łańcuchem okazuje się, że o skuteczności marketingu mix nie decyduje siła najlepszego elementu czy wszystkich elementów razem, lecz słabość najgorszego elementu. Teza ta jest obecnie kwestionowana, ponieważ w praktyce marketingowej, jeśli jeden element marketingu mix jest słaby, całokształt można naprawić ulepszeniem pozostałych P. Przykładowo, mało atrakcyjna lokalizacja sklepu może zostać zniwelowana przez znakomitą kampanię reklamowo-promocyjną i atrakcyjne ceny. Dzisiaj „łańcuch” marketingu mix wskazuje na ścisłe wzajemne powiązanie jego elementów. Jeżeli produkt jest słabej jakości, cena za wysoka, a dystrybucja nieskuteczna, to nawet najlepsza kampania reklamowa nie zakończy się sukcesem.
Wizerunek produktu
W sensie psychologicznym klienci nie kupują produktów, ale wyobrażenia, jakie o nich mają, czyli wizerunek. Na wizerunek (image) składa się wiele indywidualnych czynników. Dla niektórych istotnym jest to, czy produkt jest prestiżowy, a dla innych, czy jest oryginalny. Dla wielu osób ważne jest powiązanie produktu z seksualnością, czyli na przykład strój ma uwydatniać walory seksualne użytkownika, a perfumy podkreślać atrakcyjność; wizerunek ma informować, że potencjalny partner seksualny ma podobne preferencje, jeśli używa tego samego produktu.
Samo słowo „wizerunek” jest ściśle związane z wizualnością, zatem wizja, jaką ma klient o produkcie, jest głównie kreowana przez jego wygląd, kolor, kształt lub jego logo. Barwy mają bogaty język skojarzeń, na przykład kolor pomarańczowy kojarzy się z witalnością, dobrobytem, pełnią życia; czerwony – z namiętnością, miłością, ogniem, niebezpieczeństwem, drapieżnością; zielony – z czystością, chłodem, wilgocią oraz z przerażeniem, chorobą, ohydnością. Niektóre skojarzenia są zdeterminowane przez kapitał kulturowy, dla Polaków usytuowanie bieli nad czerwienią może budzić skojarzenia z ich symboliką narodową [Doliński D., 2001, s. 40-49].
Sound Branding
Aspekty wizualne są bez wątpienia najistotniejsze w budowaniu wizerunku marki i produktu, jednakże zaraz po wzroku najważniejszym zmysłem jest słuch. Narzędziem służącym kreowaniu wizerunku marki poprzez zastosowanie elementów dźwiękowych jest tak zwany Sound Branding. Może on być wykorzystany przez firmę na wiele sposobów, począwszy od dźwięku na stronach internetowych, przez dzwonki i dźwięki komputerowe, po ścieżki dźwiękowe w materiałach promocyjnych.
Do form wykorzystania muzyki w celach wizerunkowych należą:
1. Logo dźwiękowe
W terminologii angielskiej występuje pod nazwami: sound logo, audio mnemonic. Jest to krótka, charakterystyczna melodia lub sekwencja brzmieniowa, tak zwany jingle. Sound logo najczęściej zamieszczone jest na początku lub na końcu komunikatu reklamowego. Można je postrzegać jako audialny odpowiednik wizualnego logo. Połączenie obu rodzajów logo wykorzystuje opisane w poprzednim rozdziale zjawisko warunkowania klasycznego, dzięki czemu ten zabieg pomaga w zapamiętaniu marki przez konsumenta. Melodia jest najlepiej zapamiętywanym typem sekwencji dźwięków. Podobnie jak w logo wizualnym, najistotniejsze cechy w logo dźwiękowym to unikatowość, zapamiętywalność oraz obietnica marki.
Przykłady znanych logo dźwiękowych:
- 20th Century Fox Fanfare
- jingle firmy McDonald’s „’m lovin’ it
- Intel inside sound logo
- Nokia tune
Rysunek 1. Nokia tune – logo dźwiękowe. Źródło: opracowanie własne
2. Piosenka korporacyjna
- Rzadziej stosowana forma sound brandingu. Z reguły zajmuje cały komunikat reklamowy, a treść dociera do odbiorcy w formie śpiewanej. Często takie piosenki powstają poprzez kontrafakturę, czyli dopisanie do istniejącej już i znanej piosenki nowego tekstu, opowiadającego z reguły o reklamowanym produkcie.
Przykłady:
- Piosenka z reklamy bombonierki Merci
- Piosenka w reklamie środka czyszczącego Ajax
- kontrafaktura Arii Habanery z opery Carmen Georgesa Bizeta
[Daszkiewicz M., Wrona S., 2014, s. 85-86]
Audiomarketing w miejscu sprzedaży
Dla uzyskanych efektów marketingowych ogromne znaczenie mają miejsca, w jakich sprzedawane są produkty. Niektóre lepiej sprzedają się w supermarketach, inne na bazarach; są takie artykuły, do których pasują sklepy eleganckie, i takie, które znajdziemy w dyskontach.
Na poziom jakości miejsca sprzedaży składają się różne czynniki: lokalizacja, wystrój wnętrza, obsługa personelu, atmosfera. O tym, jak konsument będzie się czuł w miejscu swoich zakupów, decyduje również tło muzyczne tam emitowane. Marketingowe narzędzia audialnych oddziaływań na klienta w miejscu sprzedaży noszą nazwę Audiomarketingu.
Muzyka sklepowa (store music), muzyka windowa (elevator music), muzyka funkcjonalna (functional music), tapeta muzyczna (wallpaper music), muzyka tła (background music), muzyka marketingowa (marketing music) – wszystkie te pojęcia odnoszą się do muzyki wykorzystywanej w audiomarketingu; jednak najkrótszym i najciekawszym słowem opisującym to zjawisko jest termin muzak.
Według Władysława Kopalińskiego termin muzak został utworzony od pierwszych sylab angielskich wyrazów tworzących wyrażenie musical accompaniament. Inni twierdzą, że autorem tego słowa był amerykański generał George Owen Squier, który miał wizję idealnego domu. Chciał, aby stale grała w nim muzyka, dostarczana odpowiednimi instalacjami. Nazwę tej muzyki stworzył z połączenia fragmentów słów music oraz Kodak (nazwy firmy, którą uważał za najbardziej innowacyjną na świecie).
Muzak jest transmitowany różnymi mediami i emitowany w galeriach handlowych, a także w halach fabrycznych, biurach, bankach, restauracjach, hotelach, na lotniskach, w salonach kosmetycznych i tak dalej. Jego zadaniem jest stworzenie odpowiedniej atmosfery do pracy lub wypoczynku oraz – co najistotniejsze z punktu widzenia marketingu – mobilizującej do robienia zakupów.
Prekursorem muzaka był żyjący na przełomie XIX i XX wieku francuski kompozytor Erik Satie. Jako pierwszy użył on pojęcia tapety muzycznej (musique d’ameublement) na określenie tych jego utworów, które miały towarzyszyć publiczności w rozmowach i spacerach w czasie przerw podczas koncertów. Sam kompozytor zachęcał publiczność, by nie słuchała tych utworów, bo – jak sam mówił – to nie koncert.
Rysunek 2. Pierwsza tapeta muzyczna skomponowana przez Erika Satie w 1917 roku. Źródło: Wikipedia
W działaniach audiomarketingowych poprzez różne cechy muzyki tła wywołuje się inne zachowania konsumenckie. Muzak łagodny uspokaja i skłania do większych zakupów. Ten szybki i dynamiczny działa pobudzająco i zwiększa tempo poruszania się po sklepie oraz tempo zakupów; klient poświęca mniej czasu na wybór produktu, a w restauracjach i barach konsumenci spożywają więcej alkoholu. W galeriach handlowych w poszczególnych sklepach można usłyszeć różne rodzaje muzyki, na przykład w sklepie dziecięcym muzykę z filmów Disneya, w sklepie z ubraniami młodzieżowymi hip-hop, a muzykę klasyczną w sklepie z porcelaną czy z damską bielizną.
Celem audiomarketingu jest dostosowanie muzyki tła do doświadczeń, upodobań i oczekiwań klientów. Ponieważ towarzysząca zakupom muzyka przeplatana jest reklamami i informacjami handlowymi, odpowiednio dobrana muzyka może wyraźnie pomóc w komunikacji z konsumentem.
[https://www.supernat.pl/abecadlo_zarzadzania/hasla/muzak.html, dostęp z dnia 16 stycznia 2016]
Problem badawczy
Celem niniejszego artykułu jest zbadanie wpływu muzyki na sposób postrzegania produktu przez konsumenta. Badanie zostało skonstruowane w taki sposób, aby odpowiedzieć na cztery pytania:
1. Czy w postrzeganiu produktu przez pryzmat muzyki występują różnice między poszczególnymi segmentami klientów?
W badaniu została wzięta pod uwagę segmentacja konsumentów ze względu na płeć, wiek oraz na to, czy badany zajmuje się muzyką, czy nie. Działanie tej samej muzyki na ludzi w różnym wieku może wyraźnie różnić się z powodu doświadczenia życiowego i dorastania w innym otoczeniu. Płeć natomiast determinuje inne role społeczne i inne zachowania konsumenckie, co powinno odbić się na odbiorze przekazu muzycznego. Z kolei osoby zajmujące się muzyką, poprzez swą kompetencję mogą inaczej niż zwykli konsumenci postrzegać produkt skojarzony z muzyką.
2. Jaka jest różnica w oddziaływaniu tak zwanej muzyki poważnej i rozrywkowej na wizerunek produktu?
Podział na muzykę poważną i rozrywkową jest słabo ugruntowany teoretycznie i merytorycznie, należy raczej do kategorii kolokwialnych. Same sława „poważny” i „rozrywkowy” w wielu przypadkach nie przystają do charakteru muzyki tak nazywanej. Nazewnictwo to zostało jednak użyte ze względu na fakt powszechnego funkcjonowania tych terminów we współczesnym języku i kulturze. „Muzyka poważna” ma być tu tym rodzajem muzyki, którą współczesny człowiek kojarzy z filharmonią, salą koncertową, muzyką do słuchania. Rozrywkowa zaś to ta muzyka, która, najogólniej rozumiejąc, pozostaje bliższa codzienności.
3. W jaki sposób uniwersalne cechy formalne utworów muzycznych: ekspresyjność, statyczność i budowanie napięcia wpływają na opinie konsumenta? I czy wewnątrz obiegowego podziału na muzykę rozrywkową i poważną występuje korelacja między oddziaływaniem tych cech?
Wyróżnione tu trzy cechy opisujące charakter i budowę strukturalną utworu muzycznego dotyczą zarówno muzyki poważnej, jak i rozrywkowej. Cechy te mają duży wpływ na rodzaj postawy przyjętej przez słuchacza. Statyczność uspokaja, ekspresja pobudza, natomiast budowanie napięcia wzbudza poczucie oczekiwania na kulminację. Na ile cechy te są uniwersalne, a na ile mogą zostać zmienione przez tak zwaną „poważność” i „rozrywkowość” muzyki.
4. Jak wyżej wymienione wyróżniki korelują z badanymi cechami, a także jak badane cechy są skorelowane między sobą?
Muzyka, jako najbardziej abstrakcyjna ze sztuk, pobudza wyobraźnię jej odbiorcy w sposób szczególny. Wyobrażenia wytworzone przez muzykę potrafią być skrajnie różne w zależności od charakteru utworu muzycznego, wrażliwości odbiorcy oraz jego kapitału kulturowego. Gdy muzyka jest wykorzystywana w komunikacie reklamowym, owe wyobrażenia (cechy) przenoszone są na wizerunek reklamowanego produktu. Zadaniem niniejszego badania jest określenie, jaki szereg cech wzbudzają różne tła muzyczne. Jest to pytanie istotne ze względu na uniwersalną wartość marketingową. Dzięki niemu można określić, jakie niezależne cechy są ze sobą związane. Przykładowo, czy postrzeganie obiektu jako produkt o cechach rodzinnych ma związek z wyobrażeniem o poczuciu satysfakcji z tego produktu.
Metoda badawcza
Badanie wpływu muzyki na postrzeganie produktu oparte było na przeprowadzeniu bezpośredniej ankiety na grupie czterdziestu osób, z których dwadzieścia pięć osób zajmowało się muzyką zarówno profesjonalnie, jak i amatorsko, a piętnaście nie miało żadnego związku z działalnością muzyczną. Respondenci musieli wysłuchać sześciu przykładów muzycznych pochodzących z reklam telewizyjnych. Tytuł i autor kompozycji oraz reklamowany produkt pozostawały dla badanych anonimowe. Do każdego utworu przypisane były trzy pytania zamknięte. Pierwsze pytanie składało się z pięciu par antonimicznych pojęć. Na pięciostopniowych dwubiegunowych skalach badani mieli oznaczyć, które z dwóch słów lepiej opisywałoby produkt, który byłby reklamowany słyszaną muzyką. Respondenci wybierali między pojęciami:
- konserwatyzm i liberalizm,
- odpoczynek i aktywność,
- powszechność i ekskluzywność,
- rodzina i singiel,
- szczerość i naciąganie.
Drugie pytanie, podobne do pierwszego, miało skale jednobiegunowe również pięciostopniowe przypisane do pięciu epitetów:
- estetyczny,
- satysfakcjonujący,
- wysokiej jakości,
- korzystny cenowo,
- przywołujący wspomnienia.
Ostatnie pytanie typu tak/nie dotyczyło znajomości utworu przez badanego. Formularz ankiety jest zaprezentowany w aneksie.
Materiał badawczy
Za materiał badawczy posłużyło sześć podkładów muzycznych pochodzących z reklam telewizyjnych. Po trzy przykłady z tak zwanej muzyki poważnej i po trzy z rozrywkowej. Respondenci w czasie wypełniania formularza ankiety słyszeli naprzemiennie utwór poważny i rozrywkowy.
1. Utwory „poważne”:
- United Airlines – George Gershwin: Błękitna rapsodia
-
- Ta najsłynniejsza kompozycja amerykańskiego kompozytora George’a Gershwina została napisana w 1924 roku. Rozpoczyna ją charakterystyczne glissando klarnetu, po którym powoli wyłania się cała orkiestra oraz solowy fortepian. Utwór jest bardzo pogodny i żywiołowy; silny jest w nim pierwiastek muzyki jazzowej, którą inspirował się kompozytor. Dzieło to uchodzi za kompozycję wybitnie amerykańską i rzeczywiście wzbudza silne skojarzenia ze Stanami Zjednoczonymi, zwłaszcza z okresu przedwojennego. Nie bez powodu właśnie ten utwór został wykorzystany w reklamie amerykańskich linii lotniczych.
- American Express – J. S. Bach: Preludium z I Suity wiolonczelowej
- Jest to pierwsza część jednej z sześciu suit na wiolonczelę solo napisanych przez Johannesa Sebastiana Bacha prawdopodobnie między 1717 a 1723 rokiem. Utwór jest jednolity brzmieniowo (słychać tylko jeden instrument), rytmicznie (całość oparta jest na jednej wartości rytmicznej – szesnastce), dynamicznie (w stylistyce barokowej nie występuje różnicowanie dynamiczne) i faktualnie (utwór zbudowany jest z arpeggiów akordów). Ta wielowymiarowa jednolitość sprawia to, ze cechą przewodnią tej kompozycji jest statyczność. Utwór ten często występuje w telewizji i w filmach.
- Alfa Romeo – Ezio Bosso: Clouds, The mind on the (Re)Wind
- Utwór włoskiego kompozytora wpisuje się w nurt minimalizmu we współczesnej muzyce. Podstawowym założeniem minimalizmu jest prostota materiału melodycznego i przejrzystość harmonii oraz redukcja materiału muzycznego; istotne jest także eksponowanie struktur rytmicznych. W kompozycji słychać stałą motoryczną partię fortepianu oraz długie, deklamacyjne dźwięki skrzypiec. Oba instrumenty, budując muzyczne napięcie, wprowadzają słuchacza w trans.
2. Utwory rozrywkowe:
- Sprite – Imagine Dragons: I Bet My Life
- W utworze amerykańskiego zespołu indierockowego muzyczne napięcie budowane jest poprzez postępujące nakładanie się planów dźwięków. Pierwszym planem jest gitara elektryczna pulsacyjnie grająca jeden dźwięk; na nią nakłada się wokaliza i dźwięk klaszczących dłoni. Poszczególne plany się zagęszczają, aż do „eksplozji” porywającego refrenu.
- Fitbit – Sharon Jones & The Dap Kings: 100 Days & 100 Nights
-
- Jest to współczesna piosenka soulowa, o cechach typowych dla tego gatunku muzyki rozrywkowej. Łączy w sobie elementy murzyńskiej muzyki gospel i rhythm’n’bluesa oraz jazzu, zatem jest to utwór reprezentatywny dla kultury amerykańskiej. Sztandarową cechą tej muzyki jest typowa dla Afroamerykanów ekspresyjność. W utworze słychać murzyński głos charyzmatycznej wokalistki przeplatany z ciężkim brzmieniem saksofonu barytonowego i sekcji instrumentów dętych blaszanych.
- Android – Roger Miller: Oo-De-Lally
- Niezwykle prosta i urokliwa piosenka Rogera Millera utrzymana jest w klimacie balladowej piosenki country. Jedynym instrumentem jest tu gitara, która jest wyraźnie nienastrojona; jednakże zły strój dobrze współgra z niedoskonałym intonacyjnie głosem wokalisty. Prostota i jednolita faktura utworu wzbudza poczucie statyczności i błogiej monotonności.
Analiza wyników
– siły cech w poszczególnych utworach
Poniższe wykresy przedstawiają średnie wyniki z odpowiedzi czterdziestu respondentów dla każdej z dziesięciu cech w poszczególnych utworach. Im wartość jest wyższa, tym siła danej cechy mocniejsza. Pierwszych sześć wykresów charakteryzuje poszczególny utwór pod kątem jego cech, natomiast kolejne dziesięć obrazuje daną cechę w każdym utworze. Ponieważ wyniki przyjmują wartości między 1 a 5, to wartość 3 jest wartością neutralną. Może to sugerować brak zdania wobec danej cechy.
Wykres 1. Średnie oceny cech w utworze Błękitnej rapsodii George’a Gershwina. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 2. Średnie oceny cech w Preludium z I Suity wiolonczelowej Jahanna Sebastiana Bacha. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 3. Średnie oceny cech w utworze Ezio Bosso Clouds, The mind on the (Re)Wind. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 4. Średnie oceny cech w utworze Imagine Dragons I Bet my Life. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 5. Średnie oceny cech w utworze Sharon Jones & The Dap Kings 100 Days & 100 Nights. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 6. Średnie oceny cech w utworze Rogera Millera Oo De Lally. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 7. Średnie wyniki cechy Liberalizm w poszczególnych utworach. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 8. Średnie wyniki cechy Aktywność w poszczególnych utworach. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 9. Średnie wyniki cechy Ekskluzywność w poszczególnych utworach. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 10. Średnie wyniki cechy Singiel w poszczególnych utworach. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 11. Średnie wyniki cechy Naciąganie w poszczególnych utworach. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 12. Średnie wyniki cechy Estetyczny w poszczególnych utworach. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 13. Średnie wyniki cechy Satysfakcjonujący w poszczególnych utworach. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 14. Średnie wyniki cechy Wysokiej jakości w poszczególnych utworach. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 15. Średnie wyniki cechy Korzystny cenowo w poszczególnych utworach. Źródło: Opracowanie własne
Wykres 16. Średnie wyniki cechy Przywołujący wspomnienia w poszczególnych utworach. Źródło: Opracowanie własne
– różnica w oddziaływaniu muzyki poważnej i rozrywkowej na cechy produktu
Tabela 1. Statystyki badanych cech w podziale na rodzaj muzyki oraz istotność różnic między nimi
Cecha |
Rodzaj muzyki |
Średnia |
Odchylenie standardowe |
Istotność |
Liberalizm |
Poważna |
2,217 |
1,2514 |
,000 |
Rozrywkowa |
3,925 |
1,1164 |
||
Aktywność |
Poważna |
2,017 |
1,0767 |
,000 |
Rozrywkowa |
3,342 |
1,4231 |
||
Ekskluzywność |
Poważna |
3,942 |
1,0395 |
,000 |
Rozrywkowa |
2,275 |
1,2159 |
||
Singiel |
Poważna |
2,992 |
1,2468 |
,051 |
Rozrywkowa |
3,325 |
1,3791 |
||
Naciąganie |
Poważna |
2,608 |
1,1903 |
,149 |
Rozrywkowa |
2,808 |
1,1903 |
||
Estetyczny |
Poważna |
4,225 |
,9655 |
,000 |
Rozrywkowa |
3,117 |
1,0057 |
||
Satysfakcjonujący |
Poważna |
3,775 |
,9827 |
,004 |
Rozrywkowa |
3,392 |
1,0714 |
||
Wysokiej Jakości |
Poważna |
4,025 |
,9912 |
,000 |
Rozrywkowa |
2,875 |
1,1194 |
||
Korzystny cenowo |
Poważna |
2,492 |
1,0532 |
,000 |
Rozrywkowa |
3,542 |
1,1294 |
||
Przywołujący wspomnienia |
Poważna |
3,233 |
1,3642 |
,883 |
Rozrywkowa |
3,258 |
1,2535 |
Źródło: Obliczenia własne
WNIOSKI:
Rodzaj muzyki różnicuje siedem cech. Towarzyszenie muzyki rozrywkowej wpływa na postrzeganie produktu jako bardziej liberalnego, związanego z aktywnością i korzystniejszego cenowo. Natomiast Reklamowany obiekt skojarzony z muzyką poważną uchodzi za bardziej ekskluzywny, estetyczniejszy, bardziej satysfakcjonujący oraz wyraźnie kojarzy z wyższą jakością. W niewielkim stopni muzyka poważna wpływa na postrzeganie produktu jako bardziej rodzinny.
– wpływ cech muzyki na postrzeganie cech produktu
Wyniki testu T dla prób niezależnych:
- Statyczność utworu wyraźnie wpływa ujemnie na trzy cechy produktu:
- Liberalizm (wartość istotności p = 0,000),
- Aktywność (wartość istotności p = 0,000),
- Naciąganie (wartość istotności p = 0,032),
oraz w małym stopniu wpływa na cechę Singiel (p = 0,053).
- Ekspresyjność utworu wyraźnie wpływa dodatnio na sześć cech produktu:
- Liberalizm (wartość istotności p = 0,000),
- Aktywność (wartość istotności p = 0,000),
- Ekskluzywność (wartość istotności p = 0,13),
- Singiel (wartość istotności p = 0,000),
- Naciąganie (wartość istotności p = 0,005),
- Satysfakcjonujący (wartość istotności p = 0,044);
oraz w niewielkim stopniu na cechę Wysokiej jakości (p = 0,068)
- Ekspresyjność utworu ma wyraźnie ujemny wpływ na cechę
- Korzystny cenowo (wartość istotności p = 0,038);
w małym stopniu natomiast wpływa na cechę
- Przywołujący wspomnienia (wartość istotności p = 0,081)
- Cecha utworu Budujący napięcie wpływa tylko na jedną cechę produktu (ujemnie), skojarzoną ze słowem Singiel (wartość istotności p = 0,003).
Tabela 2. Wyniki analizy wariancji dla badanych cech w podziale na cechy muzyki
Jednoczynnikowa ANOVA |
||||||
Cecha |
Suma kwadratów |
Stopnie swobody |
Średni kwadrat |
F |
Istotność |
|
Liberalizm |
Między grupami |
38,233 |
2 |
19,117 |
9,608 |
,000 |
Wewnątrz grup |
471,563 |
237 |
1,990 |
|||
Ogółem |
509,796 |
239 |
||||
Aktywność |
Między grupami |
70,608 |
2 |
35,304 |
20,226 |
,000 |
Wewnątrz grup |
413,688 |
237 |
1,746 |
|||
Ogółem |
484,296 |
239 |
||||
Ekskluzywność |
Między grupami |
12,258 |
2 |
6,129 |
3,165 |
,044 |
Wewnątrz grup |
458,925 |
237 |
1,936 |
|||
Ogółem |
471,183 |
239 |
||||
Singiel |
Między grupami |
42,633 |
2 |
21,317 |
13,460 |
,000 |
Wewnątrz grup |
375,350 |
237 |
1,584 |
|||
Ogółem |
417,983 |
239 |
||||
Naciąganie |
Między grupami |
12,158 |
2 |
6,079 |
4,400 |
,013 |
Wewnątrz grup |
327,425 |
237 |
1,382 |
|||
Ogółem |
339,583 |
239 |
||||
Estetyczny |
Między grupami |
1,858 |
2 |
,929 |
,726 |
,485 |
Wewnątrz grup |
303,138 |
237 |
1,279 |
|||
Ogółem |
304,996 |
239 |
||||
Satysfakcjonujący |
Między grupami |
4,633 |
2 |
2,317 |
2,147 |
,119 |
Wewnątrz grup |
255,700 |
237 |
1,079 |
|||
Ogółem |
260,333 |
239 |
||||
Wysokiej Jakości |
Między grupami |
4,800 |
2 |
2,400 |
1,670 |
,190 |
Wewnątrz grup |
340,600 |
237 |
1,437 |
|||
Ogółem |
345,400 |
239 |
||||
Korzystny cenowo |
Między grupami |
6,358 |
2 |
3,179 |
2,193 |
,114 |
Wewnątrz grup |
343,575 |
237 |
1,450 |
|||
Ogółem |
349,933 |
239 |
||||
Przywołujący wspomnienia |
Między grupami |
5,233 |
2 |
2,617 |
1,538 |
,217 |
Wewnątrz grup |
403,263 |
237 |
1,702 |
|||
Ogółem |
408,496 |
239 |
Źródło: Obliczenia własne.
Tabela 3. Wyniki testów post hoc dla analizy wariancji badanych cech w podziale na cechy muzyki
(Test Tukey’a HSDa)
Grupa |
N |
Podzbiór dla alfa = 0.05 |
|
1 |
2 |
||
Liberalizm |
|||
Statyczny |
80 |
2,563 |
|
Budujący kulminację |
80 |
3,113 |
|
Ekspresyjny |
80 |
3,538 |
|
Istotność |
1,000 |
,139 |
|
Aktywność |
|||
Statyczny |
80 |
1,950 |
|
Budujący kulminację |
80 |
2,838 |
|
Ekspresyjny |
80 |
3,250 |
|
Istotność |
|
1,000 |
,121 |
Ekskluzywność |
|||
Budujący kulminację |
80 |
2,913 |
|
Statyczny |
80 |
2,988 |
|
Ekspresyjny |
80 |
3,425 |
|
Istotność |
|
,054 |
|
Singiel |
|||
Budujący kulminację |
80 |
2,800 |
|
Statyczny |
80 |
2,925 |
|
Ekspresyjny |
80 |
3,750 |
|
Istotność |
,805 |
1,000 |
|
Naciąganie |
|||
Statyczny |
80 |
2,475 |
|
Budujący kulminację |
80 |
2,638 |
2,638 |
Ekspresyjny |
80 |
|
3,013 |
Istotność |
,657 |
,110 |
Źródło: Obliczenia własne.
WNIOSKI:
Utwory o charakterze statycznym bardziej pasują do reklam produktów kojarzonych z konserwatyzmem, odpoczynkiem i rodziną. Poza tym, statyczność muzyki pozytywnie wpływa na poczucie, że produkt jest szczery.
W przypadku gdy podkład muzyczny jest ekspresyjny, konsumenci są skłonni postrzegać produkt jako bardziej ekskluzywny, satysfakcjonujący, o trochę lepszej jakości, ale też mniej szczery i mniej korzystny cenowo; przeznaczony raczej dla młodych, aktywnych singli o liberalnych poglądach.
W muzyce cechującej się budowaniem kulminacji zaobserwowano natomiast jedynie wpływ na postrzeganie produktu jako bardziej rodzinnego.
Z analizy wariancji dla badanych cech produktu w podziale na cechy muzyki (Tabela 2) wynika, że przynajmniej jedna cecha różnicująca muzykę ma inny poziom następujących cech: Liberalizm, Aktywność, Ekskluzywność, Singiel i Naciąganie.
Z analizy post hoc dla analizy wariancji badanych cech produktu w podziale na cechy muzyki (Tabela 3) wynika, że utwory statyczne charakteryzują się niższym poziomem cechy Liberalizm i Aktywność niż utwory budujące kulminację i ekspresyjne, które między sobą się nie różnią. Natomiast utwory ekspresyjne charakteryzują się wyższym poziomem cechy Singiel niż utwory statyczne i budujące kulminację, które między sobą się nie różnicują. Utwory ekspresyjne posiadają większą siłę cechy Naciąganie niż utwory statyczne, zaś budujące kulminację nie różnicują tej cechy.
– wpływ doświadczenia muzycznego na postrzeganie produktu przez pryzmat muzyki
Tabela 4. Statystyki badanych cech w zależności od tego, czy badana osoba zajmuje się muzyką, oraz istotność różnic między nimi
Nazwa utworu |
Cecha |
Czy zajmuje się muzyką |
Średnia |
Odchylenie standardowe |
Istotność |
George Gershwin: Błękitna Rapsodia |
Liberalizm |
Tak |
2,960 |
1,2741 |
,945 |
Nie |
2,933 |
,9612 |
|||
Aktywność |
Tak |
2,200 |
1,3229 |
,334 |
|
Nie |
2,600 |
1,1212 |
|||
Ekskluzywność |
Tak |
4,000 |
,8660 |
,338 |
|
Nie |
3,733 |
,7988 |
|||
Singiel |
Tak |
3,520 |
1,1944 |
,968 |
|
Nie |
3,533 |
,6399 |
|||
Naciąganie |
Tak |
2,920 |
1,3204 |
,893 |
|
Nie |
2,867 |
,9904 |
|||
Estetyczny |
Tak |
4,080 |
,9092 |
,790 |
|
Nie |
4,000 |
,9258 |
|||
Satysfakcjonujący |
Tak |
3,760 |
,8794 |
,118 |
|
Nie |
4,200 |
,7746 |
|||
Wysokiej Jakości |
Tak |
4,040 |
,9345 |
,933 |
|
Nie |
4,067 |
1,0328 |
|||
Korzystny cenowo |
Tak |
2,480 |
1,0050 |
,401 |
|
Nie |
2,200 |
1,0142 |
|||
Przywołujący wspomnienia |
Tak |
3,280 |
1,3077 |
,151 |
|
Nie |
2,667 |
1,2344 |
|||
J. S. Bach: Preludium z Suity wiolonczelowej |
Liberalizm |
Tak |
1,800 |
1,2247 |
,445 |
Nie |
1,533 |
1,1255 |
|||
Aktywność |
Tak |
1,720 |
1,1000 |
,863 |
|
Nie |
1,600 |
,5071 |
|||
Ekskluzywność |
Tak |
4,400 |
1,0000 |
,002 |
|
Nie |
3,933 |
1,2228 |
|||
Singiel |
Tak |
2,720 |
1,4000 |
,530 |
|
Nie |
2,667 |
,7237 |
|||
Naciąganie |
Tak |
2,040 |
1,1719 |
,609 |
|
Nie |
2,733 |
1,2228 |
|||
Estetyczny |
Tak |
4,400 |
1,2247 |
,971 |
|
Nie |
4,400 |
1,0556 |
|||
Satysfakcjonujący |
Tak |
3,880 |
1,1299 |
,709 |
|
Nie |
3,400 |
1,0556 |
|||
Wysokiej Jakości |
Tak |
4,160 |
1,1431 |
,566 |
|
Nie |
4,400 |
,7368 |
|||
Korzystny cenowo |
Tak |
2,680 |
1,2152 |
,012 |
|
Nie |
2,067 |
,8837 |
|||
Przywołujący wspomnienia |
Tak |
3,280 |
1,6462 |
,473 |
|
Nie |
3,200 |
1,0142 |
|||
Ezio Bosso: Clouds, The mind on the (Re)Wind |
Liberalizm |
Tak |
2,240 |
1,2000 |
,496 |
Nie |
1,600 |
,7368 |
|||
Aktywność |
Tak |
2,200 |
,9129 |
,694 |
|
Nie |
1,733 |
,9612 |
|||
Ekskluzywność |
Tak |
3,600 |
1,1547 |
,197 |
|
Nie |
3,867 |
1,0601 |
|||
Singiel |
Tak |
2,760 |
1,5078 |
,892 |
|
Nie |
2,733 |
1,1629 |
|||
Naciąganie |
Tak |
2,560 |
1,2275 |
,083 |
|
Nie |
2,733 |
,8837 |
|||
Estetyczny |
Tak |
4,160 |
,8981 |
1,000 |
|
Nie |
4,333 |
,6172 |
|||
Satysfakcjonujący |
Tak |
3,720 |
1,1000 |
,191 |
|
Nie |
3,667 |
,7237 |
|||
Wysokiej Jakości |
Tak |
3,680 |
1,1075 |
,472 |
|
Nie |
3,933 |
,7037 |
|||
Korzystny cenowo |
Tak |
2,840 |
1,0677 |
,097 |
|
Nie |
2,333 |
,8997 |
|||
Przywołujący wspomnienia |
Tak |
3,760 |
1,2675 |
,866 |
|
Nie |
2,800 |
1,3732 |
|||
Imagine Dragons: I Bet My Life |
Liberalizm |
Tak |
4,320 |
1,0296 |
,337 |
Nie |
4,067 |
,9612 |
|||
Aktywność |
Tak |
3,680 |
1,3760 |
,663 |
|
Nie |
3,600 |
1,4541 |
|||
Ekskluzywność |
Tak |
2,480 |
1,0050 |
,094 |
|
Nie |
1,533 |
,5164 |
|||
Singiel |
Tak |
2,960 |
1,4283 |
,153 |
|
Nie |
2,667 |
1,3973 |
|||
Naciąganie |
Tak |
2,720 |
1,0614 |
,809 |
|
Nie |
2,533 |
1,1872 |
|||
Estetyczny |
Tak |
3,080 |
1,1874 |
,306 |
|
Nie |
3,067 |
,9612 |
|||
Satysfakcjonujący |
Tak |
3,400 |
1,0801 |
,838 |
|
Nie |
3,267 |
1,0998 |
|||
Wysokiej Jakości |
Tak |
3,000 |
1,0801 |
,837 |
|
Nie |
2,800 |
1,0142 |
|||
Korzystny cenowo |
Tak |
3,320 |
1,1804 |
,774 |
|
Nie |
4,200 |
,6761 |
|||
Przywołujący wspomnienia |
Tak |
3,440 |
1,2936 |
,440 |
|
Nie |
3,133 |
1,3020 |
|||
Sharon Jones & The Dap Kings: 100 Days & 100 Nights |
Liberalizm |
Tak |
4,240 |
,9695 |
,071 |
Nie |
3,933 |
,9612 |
|||
Aktywność |
Tak |
4,200 |
,8660 |
,133 |
|
Nie |
4,067 |
1,0328 |
|||
Ekskluzywność |
Tak |
3,240 |
1,4224 |
,471 |
|
Nie |
2,467 |
1,3020 |
|||
Singiel |
Tak |
4,160 |
,9866 |
,953 |
|
Nie |
3,667 |
1,1127 |
|||
Naciąganie |
Tak |
3,160 |
1,2477 |
,636 |
|
Nie |
3,067 |
1,0328 |
|||
Estetyczny |
Tak |
3,640 |
,9074 |
,514 |
|
Nie |
3,333 |
,8997 |
|||
Satysfakcjonujący |
Tak |
3,600 |
1,0408 |
,868 |
|
Nie |
3,667 |
,8997 |
|||
Wysokiej Jakości |
Tak |
3,280 |
1,2754 |
,433 |
|
Nie |
3,200 |
1,0142 |
|||
Korzystny cenowo |
Tak |
3,160 |
1,2138 |
,132 |
|
Nie |
3,267 |
,9612 |
|||
Przywołujący wspomnienia |
Tak |
3,160 |
1,3128 |
,030 |
|
Nie |
2,800 |
1,5675 |
|||
Roger Miller: Oo De Lally |
Liberalizm |
Tak |
3,400 |
1,2910 |
,869 |
Nie |
3,467 |
1,1255 |
|||
Aktywność |
Tak |
2,240 |
1,0520 |
,918 |
|
Nie |
2,200 |
1,3732 |
|||
Ekskluzywność |
Tak |
1,760 |
,9695 |
,929 |
|
Nie |
1,733 |
,7988 |
|||
Singiel |
Tak |
3,080 |
1,4697 |
,694 |
|
Nie |
3,267 |
1,3870 |
|||
Naciąganie |
Tak |
2,360 |
1,2543 |
,062 |
|
Nie |
3,133 |
1,1872 |
|||
Estetyczny |
Tak |
2,840 |
,8505 |
,405 |
|
Nie |
2,600 |
,9103 |
|||
Satysfakcjonujący |
Tak |
3,480 |
1,1225 |
,043 |
|
Nie |
2,733 |
1,0328 |
|||
Wysokiej Jakości |
Tak |
2,640 |
,9522 |
,127 |
|
Nie |
2,133 |
1,0601 |
|||
Korzystny cenowo |
Tak |
3,600 |
1,1547 |
,206 |
|
Nie |
4,067 |
1,0328 |
|||
Przywołujący wspomnienia |
Tak |
3,320 |
1,1075 |
,415 |
|
Nie |
3,600 |
,9103 |
Źródło: Obliczenia własne.
WNIOSKI:
W oparciu o statystyki badanych cech w zależności od tego, czy badana osoba zajmuje się muzyką (Tabela 4), nie wykazano szerszego wpływu doświadczenia muzycznego na ocenę cech produktów przez pryzmat słyszanej muzyki. Na sześćdziesiąt przypadków jedynie w pięciu statystyka wykazała różnicę (8,3%).
Utwór Johanna Sebastiana Bacha skłaniał konsumentów zajmujących się muzyką do postrzegania produktu jako bardziej ekskluzywnego i korzystniejszego cenowo.
Wśród osób zajmujących się muzyką soulową piosenka 100 Days & 100 Nights wzbudzała większe skojarzenie z cechą Przywołujący wspomnienia. Źródła tej różnicy doszukiwać się można w fakcie, że muzycy zajmujący się muzyką rozrywkową rozpoczynają swą edukację od bluesa, na którym bazuje wyżej wymieniony utwór.
Zaskakująca okazała się różnica dotycząca utworu Oo De Lally. Ta fałszywo brzmiąca („nieczysta” w żargonie muzyków) ballada okazała się kojarzyć produkt z cechą Satysfakcjonujący bardziej wśród osób z doświadczeniem muzycznym niż u zwykłych konsumentów, u których słabo wzbudziła ona poczucie nieszczerości produktu. Wynik ten tłumaczyć można otwartością muzyków na nowości i chęcią muzycznych poszukiwań, czego może brakować osobom niezajmującym się muzyką, którzy posiadając taki sam słuch wysokościowy, na nienastrojony instrument reagują bardziej konwencjonalnie.
– korelacje między badanymi cechami produktu
Tabela 5. Rozkład dodatnich i ujemnych korelacji między badanymi cechami
|
Liberalizm |
Aktywność |
Ekskluzywność |
Singiel |
Naciąganie |
Estetyczny |
Satysfakcjonujący |
Wysokiej Jakości |
Korzystny cenowo |
Przywołujący wspomnienia |
|
Liberalizm |
|
+ |
– |
+ |
|
– |
|
– |
+ |
|
|
Aktywność |
+ |
|
– |
+ |
+ |
– |
|
|
+ |
|
|
Ekskluzywność |
– |
– |
|
|
|
+ |
+ |
+ |
– |
|
|
Singiel |
+ |
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
– |
|
Naciąganie |
|
+ |
|
+ |
|
|
|
|
– |
|
|
Estetyczny |
– |
– |
+ |
|
|
|
+ |
+ |
– |
+ |
|
Satysfakcjonujący |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
+ |
|
+ |
|
Wysokiej Jakości |
– |
|
+ |
|
|
+ |
+ |
|
– |
+ |
|
Korzystny cenowo |
+ |
+ |
– |
|
– |
– |
|
– |
|
+ |
|
Przywołujący wspomnienia |
|
|
|
– |
|
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
Źródło: Opracowanie własne.
WNIOSKI:
Z Tabeli 5 można odczytać na przykład, że cecha Liberalizm dodatnie koreluje z cechami: Aktywność, Singiel, Korzystny cenowo, a ujemnie z cechami: Ekskluzywność, Estetyczny, Wysokiej jakości. Cecha Naciąganie natomiast dodatnio koreluje z cechami Aktywność i Singiel, a ujemnie z Korzystny cenowo. Cecha satysfakcjonujący koreluje dodatnio z cechami Ekskluzywność, Estetyczny, Wysokiej jakości i Przywołujący wspomnienia. Powyższe informacje mają uniwersalną wartość marketingową.
– różnice w postrzeganiu cech produktu między płciami
Tabela 6. Statystyki badanych cech w podziale na płeć
Cecha |
Płeć |
Średnia |
Odchylenie standardowe |
Liberalizm |
Kobieta |
3,167 |
1,5113 |
Mężczyzna |
2,965 |
1,4012 |
|
Aktywność |
Kobieta |
2,778 |
1,4961 |
Mężczyzna |
2,570 |
1,3368 |
|
Ekskluzywność |
Kobieta |
3,143 |
1,3955 |
Mężczyzna |
3,070 |
1,4187 |
|
Singiel |
Kobieta |
3,222 |
1,4022 |
Mężczyzna |
3,088 |
1,2306 |
|
Naciąganie |
Kobieta |
2,571 |
1,2485 |
Mężczyzna |
2,860 |
1,1121 |
|
Estetyczny |
Kobieta |
3,706 |
1,1598 |
Mężczyzna |
3,632 |
1,0992 |
|
Satysfakcjonujący |
Kobieta |
3,738 |
1,0521 |
Mężczyzna |
3,412 |
1,0115 |
|
Wysokiej Jakości |
Kobieta |
3,579 |
1,1822 |
Mężczyzna |
3,307 |
1,2130 |
|
Korzystny cenowo |
Kobieta |
3,167 |
1,1713 |
Mężczyzna |
2,851 |
1,2354 |
|
Przywołujący wspomnienia |
Kobieta |
3,373 |
1,3549 |
Mężczyzna |
3,105 |
1,2435 |
Źródło: Obliczenia własne.
Tabela 7. Wyniki testu t dla analizowanych cech w podziale na płeć
Cecha |
Wartość statystyki t |
Stopnie swobody |
Istotność |
Różnica średnich |
Błąd standardowy różnicy |
95% przedział ufności dla różnicy średnich |
|
Dolna granica |
Górna granica |
||||||
Liberalizm |
1,069 |
238 |
,286 |
,2018 |
,1887 |
-,1700 |
,5735 |
Aktywność |
1,129 |
238 |
,260 |
,2076 |
,1839 |
-,1547 |
,5699 |
Ekskluzywność |
,400 |
238 |
,690 |
,0727 |
,1818 |
-,2855 |
,4309 |
Singiel |
,786 |
238 |
,433 |
,1345 |
,1711 |
-,2025 |
,4715 |
Naciąganie |
-1,881 |
238 |
,061 |
-,2882 |
,1533 |
-,5902 |
,0137 |
Estetyczny |
,511 |
238 |
,610 |
,0748 |
,1462 |
-,2133 |
,3629 |
Satysfakcjonujący |
2,440 |
238 |
,015 |
,3258 |
,1335 |
,0628 |
,5889 |
Wysokiej Jakości |
1,760 |
238 |
,080 |
,2723 |
,1547 |
-,0324 |
,5771 |
Korzystny cenowo |
2,032 |
238 |
,043 |
,3158 |
,1554 |
,0097 |
,6219 |
Przywołujący wspomnienia |
1,589 |
238 |
,113 |
,2678 |
,1685 |
-,0641 |
,5996 |
Źródło: Opracowanie własne.
WNIOSKI:
Z Tabeli 6 wynika, że średnia ocen kobiet jest prawie zawsze wyższa od średniej oceny mężczyzn. Wyjątek stanowi cecha Naciąganie, której mężczyźni dali wyższą ocenę. Powodu tej różnicy można doszukiwać się w większej podejrzliwości i nieufności mężczyzn na rynku.
Jednakże z wyników analizy testu t (Tabela 7) wynika, że jedynie cecha Satysfakcjonujący różnicuje kobiety i mężczyzn. Cecha Naciąganie natomiast różnicuje płcie bardzo słabo.
– wpływ wieku konsumenta na postrzeganie cech produktu
Tabela 8. Wyniki analizy wariancji dla badanych cech w podziale na zakresy wieku konsumenta
Jednoczynnikowa ANOVA |
||||||||
Nazwa utworu |
Cecha |
Suma kwadratów |
Stopnie swobody |
Średni kwadrat |
F |
Istotność |
|
|
George Gershwin: Błękitna Rapsodia |
Liberalizm |
Między grupami |
2,533 |
2 |
1,267 |
,949 |
,396 |
|
Wewnątrz grup |
49,367 |
37 |
1,334 |
|
|
|||
Ogółem |
51,900 |
39 |
|
|
|
|||
Aktywność |
Między grupami |
2,684 |
2 |
1,342 |
,850 |
,436
|
|
|
Wewnątrz grup |
58,416 |
37 |
1,579 |
|
|
|||
Ogółem |
61,100 |
39 |
|
|
|
|||
Ekskluzywność |
Między grupami |
,058 |
2 |
,029 |
,039 |
,962
|
|
|
Wewnątrz grup |
27,542 |
37 |
,744 |
|
|
|||
Ogółem |
27,600 |
39 |
|
|
|
|||
Singiel |
Między grupami |
1,156 |
2 |
,578 |
,551 |
,581
|
|
|
Wewnątrz grup |
38,819 |
37 |
1,049 |
|
|
|||
Ogółem |
39,975 |
39 |
|
|
|
|||
Naciąganie |
Między grupami |
2,548 |
2 |
1,274 |
,889 |
,420
|
|
|
Wewnątrz grup |
53,052 |
37 |
1,434 |
|
|
|||
Ogółem |
55,600 |
39 |
|
|
|
|||
Estetyczny |
Między grupami |
4,558 |
2 |
2,279 |
3,084 |
,058
|
|
|
Wewnątrz grup |
27,342 |
37 |
,739 |
|
|
|||
Ogółem |
31,900 |
39 |
|
|
|
|||
Satysfakcjonujący |
Między grupami |
,108 |
2 |
,054 |
,070 |
,933
|
|
|
Wewnątrz grup |
28,667 |
37 |
,775 |
|
|
|||
Ogółem |
28,775 |
39 |
|
|
|
|||
Wysokiej Jakości |
Między grupami |
,400 |
2 |
,200 |
,208 |
,813
|
|
|
Wewnątrz grup |
35,500 |
37 |
,959 |
|
|
|||
Ogółem |
35,900 |
39 |
|
|
|
|||
Korzystny cenowo |
Między grupami |
8,408 |
2 |
4,204 |
5,023 |
,012
|
|
|
Wewnątrz grup |
30,967 |
37 |
,837 |
|
|
|||
Ogółem |
39,375 |
39 |
|
|
|
|||
Przywołujący wspomnienia |
Między grupami |
14,415 |
2 |
7,207 |
5,180 |
,010
|
|
|
Wewnątrz grup |
51,485 |
37 |
1,391 |
|
|
|||
Ogółem |
65,900 |
39 |
|
|
|
|||
J. S. Bach: Preludium z Suity wiolonczelowej |
Liberalizm |
Między grupami |
,695 |
2 |
,348 |
,240 |
,788
|
|
Wewnątrz grup |
53,705 |
37 |
1,451 |
|
|
|||
Ogółem |
54,400 |
39 |
|
|
|
|||
Aktywność |
Między grupami |
5,334 |
2 |
2,667 |
3,596 |
,037
|
|
|
Wewnątrz grup |
27,441 |
37 |
,742 |
|
|
|||
Ogółem |
32,775 |
39 |
|
|
|
|||
Ekskluzywność |
Między grupami |
5,915 |
2 |
2,957 |
2,665 |
,083
|
|
|
Wewnątrz grup |
41,060 |
37 |
1,110 |
|
|
|||
Ogółem |
46,975 |
39 |
|
|
|
|||
Singiel |
Między grupami |
,695 |
2 |
,348 |
,240 |
,788
|
|
|
Wewnątrz grup |
53,705 |
37 |
1,451 |
|
|
|||
Ogółem |
54,400 |
39 |
|
|
|
|||
Naciąganie |
Między grupami |
1,806 |
2 |
,903 |
,591 |
,559
|
|
|
Wewnątrz grup |
56,594 |
37 |
1,530 |
|
|
|||
Ogółem |
58,400 |
39 |
|
|
|
|||
Estetyczny |
Między grupami |
10,340 |
2 |
5,170 |
4,636 |
,016
|
|
|
Wewnątrz grup |
41,260 |
37 |
1,115 |
|
|
|||
Ogółem |
51,600 |
39 |
|
|
|
|||
Satysfakcjonujący |
Między grupami |
1,433 |
2 |
,717 |
,565 |
,573
|
|
|
Wewnątrz grup |
46,967 |
37 |
1,269 |
|
|
|||
Ogółem |
48,400 |
39 |
|
|
|
|||
Wysokiej Jakości |
Między grupami |
8,033 |
2 |
4,017 |
4,723 |
,015
|
|
|
Wewnątrz grup |
31,467 |
37 |
,850 |
|
|
|||
Ogółem |
39,500 |
39 |
|
|
|
|||
Korzystny cenowo |
Między grupami |
6,770 |
2 |
3,385 |
2,904 |
,067
|
|
|
Wewnątrz grup |
43,130 |
37 |
1,166 |
|
|
|||
Ogółem |
49,900 |
39 |
|
|
|
|||
Przywołujący wspomnienia |
Między grupami |
1,195 |
2 |
,598 |
,282 |
,756
|
|
|
Wewnątrz grup |
78,305 |
37 |
2,116 |
|
|
|||
Ogółem |
79,500 |
39 |
|
|
|
|||
SJaron Jones & The Dap Kings: 100 Days & 100 Nights |
Liberalizm |
Między grupami |
8,426 |
2 |
4,213 |
5,577 |
,008
|
|
Wewnątrz grup |
27,949 |
37 |
,755 |
|
|
|||
Ogółem |
36,375 |
39 |
|
|
|
|||
Aktywność |
Między grupami |
5,373 |
2 |
2,687 |
3,585 |
,038
|
|
|
Wewnątrz grup |
27,727 |
37 |
,749 |
|
|
|||
Ogółem |
33,100 |
39 |
|
|
|
|||
Ekskluzywność |
Między grupami |
5,248 |
2 |
2,624 |
1,336 |
,275
|
|
|
Wewnątrz grup |
72,652 |
37 |
1,964 |
|
|
|||
Ogółem |
77,900 |
39 |
|
|
|
|||
Singiel |
Między grupami |
,323 |
2 |
,162 |
,140 |
,870
|
|
|
Wewnątrz grup |
42,652 |
37 |
1,153 |
|
|
|||
Ogółem |
42,975 |
39 |
|
|
|
|||
Naciąganie |
Między grupami |
4,890 |
2 |
2,445 |
1,905 |
,163
|
|
|
Wewnątrz grup |
47,485 |
37 |
1,283 |
|
|
|||
Ogółem |
52,375 |
39 |
|
|
|
|||
Estetyczny |
Między grupami |
4,479 |
2 |
2,239 |
3,013 |
,061
|
|
|
Wewnątrz grup |
27,496 |
37 |
,743 |
|
|
|||
Ogółem |
31,975 |
39 |
|
|
|
|||
Satysfakcjonujący |
Między grupami |
2,334 |
2 |
1,167 |
1,232 |
,303
|
|
|
Wewnątrz grup |
35,041 |
37 |
,947 |
|
|
|||
Ogółem |
37,375 |
39 |
|
|
|
|||
Wysokiej Jakości |
Między grupami |
2,848 |
2 |
1,424 |
1,040 |
,363
|
|
|
Wewnątrz grup |
50,652 |
37 |
1,369 |
|
|
|||
Ogółem |
53,500 |
39 |
|
|
|
|||
Korzystny cenowo |
Między grupami |
,993 |
2 |
,496 |
,387 |
,682
|
|
|
Wewnątrz grup |
47,407 |
37 |
1,281 |
|
|
|||
Ogółem |
48,400 |
39 |
|
|
|
|||
Przywołujący wspomnienia |
Między grupami |
1,312 |
2 |
,656 |
,321 |
,728
|
|
|
Wewnątrz grup |
75,663 |
37 |
2,045 |
|
|
|||
Ogółem |
76,975 |
39 |
|
|
|
|||
Roger Miller: Oo De Lally |
Liberalizm |
Między grupami |
2,381 |
2 |
1,191 |
,795 |
,459
|
|
Wewnątrz grup |
55,394 |
37 |
1,497 |
|
|
|||
Ogółem |
57,775 |
39 |
|
|
|
|||
Aktywność |
Między grupami |
6,323 |
2 |
3,162 |
2,507 |
,095
|
|
|
Wewnątrz grup |
46,652 |
37 |
1,261 |
|
|
|||
Ogółem |
52,975 |
39 |
|
|
|
|||
Ekskluzywność |
Między grupami |
1,425 |
2 |
,713 |
,877 |
,425
|
|
|
Wewnątrz grup |
30,075 |
37 |
,813 |
|
|
|||
Ogółem |
31,500 |
39 |
|
|
|
|||
Singiel |
Między grupami |
7,393 |
2 |
3,696 |
1,907 |
,163
|
|
|
Wewnątrz grup |
71,707 |
37 |
1,938 |
|
|
|||
Ogółem |
79,100 |
39 |
|
|
|
|||
Naciąganie |
Między grupami |
1,425 |
2 |
,712 |
,427 |
,655
|
|
|
Wewnątrz grup |
61,675 |
37 |
1,667 |
|
|
|||
Ogółem |
63,100 |
39 |
|
|
|
|||
Estetyczny |
Między grupami |
,158 |
2 |
,079 |
,100 |
,905
|
|
|
Wewnątrz grup |
29,342 |
37 |
,793 |
|
|
|||
Ogółem |
29,500 |
39 |
|
|
|
|||
Satysfakcjonujący |
Między grupami |
6,693 |
2 |
3,346 |
2,833 |
,072
|
|
|
Wewnątrz grup |
43,707 |
37 |
1,181 |
|
|
|||
Ogółem |
50,400 |
39 |
|
|
|
|||
Wysokiej Jakości |
Między grupami |
,306 |
2 |
,153 |
,143 |
,867
|
|
|
Wewnątrz grup |
39,594 |
37 |
1,070 |
|
|
|||
Ogółem |
39,900 |
39 |
|
|
|
|||
Korzystny cenowo |
Między grupami |
10,675 |
2 |
5,338 |
5,156 |
,011
|
|
|
Wewnątrz grup |
38,300 |
37 |
1,035 |
|
|
|||
Ogółem |
48,975 |
39 |
|
|
|
|||
Przywołujący wspomnienia |
Między grupami |
9,959 |
2 |
4,980 |
5,791 |
,006
|
|
|
Wewnątrz grup |
31,816 |
37 |
,860 |
|
|
|||
Ogółem |
41,775 |
39 |
|
|
|
Źródło: Obliczenia własne
WNIOSKI:
Z analizy wariancji dla badanych cech produktu w podziale na zakresy wieku konsumenta wynika, że przynajmniej jeden zakres wiekowy ma inny poziom cechy produktu tylko w czterech z sześciu badanych utworów w cząstkowej ilości cech. Są to cechy:
- Korzystny cenowo i Przywołujący wspomnienia oraz w małym stopniu Estetyczny w Błękitnej Rapsodii George’a Gershwina,
- Aktywność, Estetyczny i Wysokiej jakości w Preludium z I Suity wiolonczelowej Johanna Sebastiana Bacha,
- Liberalizm i Aktywność w piosence 100 Days & 100 Nights,
- Korzystny cenowo i Przywołujący wspomnienia w piosence Oo De Lally.
Podsumowanie
Celem niniejszego artykułu było zbadanie wpływu muzyki na sposób postrzegania produktu przez konsumenta. W analizach zgromadzonego materiału badawczego starano się znaleźć odpowiedź na pytania badawcze, które potwierdziłyby tezy postawione we wstępie. Nie było tutaj jednak postawionych pytań, które dałyby prostą odpowiedź: tak albo nie. Można mówić tu jedynie o sile danych tez.
Pierwsza teza dotycząca różnic w postrzeganiu produktu przez pryzmat muzyki między segmentami klientów okazała się słaba. Płeć konsumenta różnicuje wyraźnie tylko jedną cechę produktu. Natomiast wiek zmienia postrzeganie niewielkiej liczby cech produktu, i to tylko w czterech z sześciu zaprezentowanych utworów.
Silną natomiast okazała się teza mówiąca o różnicy w oddziaływaniu tak zwanej muzyki poważnej i rozrywkowej na wizerunek produktu. Rodzaj muzyki różnicuje aż siedem z dziesięciu badanych cech. Korzystne jest zatem zastosowanie na przykład muzyki poważnej do reklamowania produktu, który ma być postrzegany jako wysokiej jakości, estetyczny i satysfakcjonujący.
Okazało się, że cechy formalne utworów muzycznych wyraźnie wpływają na opinie konsumenta o produkcie. Zwłaszcza rozróżnienie na statyczność i ekspresyjność muzyki jest bardzo istotne. Utwory statyczne powinny być umieszczane w reklamach produktów kierowanych do osób konserwatywnych i rodzinnych. Ekspresyjne utwory natomiast lepiej oddziałują na singli o poglądach liberalnych.
Z analizy wyników badania uzyskano także informacje na temat korelacji badanych cech produktu między sobą. Można na ich podstawie potwierdzić uniwersalną wiedzę marketingową. Przykładowo, osoby młode są aktywne i bardziej nastawione na korzyść cenową niż na ekskluzywność, jakość czy estetyczność produktu.
Reasumując powyższe rozważania, można stwierdzić, że muzyka jest skutecznym narzędziem wpływania na konsumenta. W ostatnich latach zaobserwować można rozwój takich dziedzin jak audiomarketing czy sound branding, co świadczy o wzroście znaczenia sfery dźwiękowej w działaniach marketingowych. Uważam, że istnieją pewne obszary, w których dźwięk ma większą siłę oddziaływania na człowieka niż obraz. Abstrakcyjność muzyki pozwala jej wyjątkowo wręcz wpływać na ludzką psychikę i właśnie w tym jej atrybucie dostrzegam jej wyjątkowość.
Artykuł jest fragmentem pracy inżynierskiej pt. Muzyka w reklamie jako determinanta postrzegania cech produktu napisanej pod kierunkiem dr. inż. Leszka Matuszaka na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.