felietony

(Nie)klasyczna Co-Opera

Na poczatek kilka słów o autorach tej inicjatywy.

Justyna Reczeniedi – śpiewaczka operowa (sopran), solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Laureatka wielu międzynarodowych konkursów wokalnych. 

Krystian Adam Krzeszowiak – śpiewak operowy (tenor), solista mediolańskiej La Scali oraz The Opera Company of Philadelphia, znany także z show Waldemara Malickiego. Jego występy podziwiane są na całym świecie.

Marcin Nierubiec – pianista, muzykolog, kompozytor muzyki filmowej, teatralnej i piosenek dla dzieci. Autor utworów dla wielu polskich wykonawców, m.in. Maryli Rodowicz, Dody, Krzysztofa Krawczyka, Krzysztofa Kiljańskiego, Michała Bajora.

Michał Zabłocki – poeta, scenarzysta. Absolwent warszawskiej polonistyki. Jego teksty prezentują w swych utworach, m.in. Czesław Mozil, Grzegorz Turnau, Maciej Balcar.

W projekcie muzykom towarzyszy Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskieo z Zamościa pod dyrekcją Tadeusza Wicherka. Współpraca zaowocowała nagraniem pierwszej płyty “Co-Opera. Wydanie specjalne”. Pomoc w realizacji przedsięwzięcia artyści uzyskali poprzez serwis wspieramkulture.pl, a swoje występy prezentują już w wielu miastach Polski.

14 utworów w rytmie tanga, walca, bossa novy czy hip-hopu, to twórczość Marcina Nierubca, które charakteryzują się przyjemnym dla ucha brzmieniem, ale także nieprzeciętną melodyką i tylko z pozoru prostą strukturą harmoniczną. Kompozycje oparte na tekstach Michała Zabłockiego, niosą wartościowe, życiowe przesłanie. Całość prezentują śpiewacy operowi: Justyna Reczeniedi i Krystian Adam Krzeszowiak. Kantylenowe wykonania solistów okraszono brzmieniem wspomnianej już orkiestry symfonicznej.

Łączenie sztuki wysokiej i popularnej znane jest chociażby z wykonań takich muzyków jak Andrea Bocelli czy Sara Brightman. Polscy artyści, idąc śladem swych poprzedników, postanowili stworzyć taki projekt, by edukować społeczeństwo, które przecież bez podstaw muzycznych niekoniecznie musi rozumieć świat muzyki klasycznej (w tym wypadku opery). Ma on trafić do szerokiego grona odbiorców, którzy nie bywają w operze i nie orientują się dokładnie w repertuarze, ale chcieliby poznać bliżej środowisko tej kultury. W przyszłości być może wybiorą się do opery czy filharmonii, sięgną właśnie po dzieła muzyki klasycznej.

Możliwe, że gdyby projektowi Co-Opera nie przyświecała idea popularyzacji i kształcenia społeczeństwa w kierunku tzw. sztuki wyższej, pokusilibyśmy się o krytykę z pogranicza banalności lub artyzmu. Jednak teraz zachęcamy do zapoznania się z twórczością Co-Opery.

Oto kilka przykładów muzycznych:

„Trudne tango”:

„Kto jak nie Ty”:

„Czuły śpiew”:

„Po drugiej stronie nieba”:

———

https://www.facebook.com/pages/Co-Opera/388733197863761

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć