Już 20 stycznia 2017 roku w Sydney odbędzie się australijska premiera “Króla Rogera” Karola Szymanowskiego w reżyserii Kaspera Holtena. Przedstawienie zostanie wykonane w Joan Sutherland Theatre, w słynnym budynku Sydney Opera House.
Opera Szymanowskiego była już wcześniej wystawiana w Niemczech, Francji i Hiszpanii, a w 2015 roku “Król Roger” trafił do Covent Garden. Spektakl reżyserii dyrektora Royal Opera House powędruje w Nowym Roku na deski australijskiej opery. Australian Opera and Ballet Orchestra wystąpi pod kierownictwem Andrea Moliny. W roli tytułowej będzie można usłyszeć Michaela Honeymana, a w roli Roksany, Lorinę Gore.
“To uniwersalna opowieść o każdym – każdym z nas, kto ma stłumione pragnienia – mówi reżyser spektaklu, Kasper Holten – O tym, w jaki sposób dochodzi do walki pomiędzy naszym umysłem, sercem i ciałem; pomiędzy byciem człowiekiem i zwierzęciem; walce pomiędzy kulturą i naturą. Jak tłumimy pewne rzeczy i tracimy sami siebie, ale również o tym, jak poprzez odpuszczenie i życie pozbawione pragnień tracimy swoją tożsamość. To było dla mnie najważniejsze: spojrzeć na Króla Rogera jako historię uniwersalną’‘. [1]
To właśnie o spektaklu Holtena pisał John Allison, zdobywca Nagrody Specjalnej w Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych w 2016 roku.
“Wszelki zauważalny (lub faktyczny) brak zewnętrznej akcji zyskuje przeciwwagę w postaci ożywionego dramatu wewnętrznego i naprawdę niewiele pozostaje poza zasięgiem dzieła, które obejmuje konflikt między chrześcijaństwem i kulturą pogańską oraz napięcie między Bachusem i Apollo, a którego historię ewokuje muzyka stanowiąca skrzyżowanie Wschodu z Zachodem, wcielona w dramat będący połączeniem Eurypidesa i Nietzschego. Mimo to – a może właśnie z tego powodu – Król Roger stawia pytania bez odpowiedzi, których żadna inscenizacja nie powinna rozstrzygać” [2]
Utwór zostanie zaprezentowany w Sydney osiem razy i zejdzie z afisza 15 lutego 2017 roku. W maju 2017 roku opera pojawi się jeszcze czterokrotnie w repertuarze State Theatre (Arts Center Melbourne).
___________________
[1] źródło: www.culture.pl
[2] “Opera Magazine”, July 2015, s. 902, przekład: Ewa Schreiber