Na początku 2024 roku wystartował nabór do jubileuszowej X edycji Konkursu 30/30. Niezmiennie od 10 lat celem konkursu jest wybranie 30 najlepszych projektów graficznych okładek płytowych minionego roku. Myślą przewodnią konkursu jest poszukiwanie doskonałej syntezy muzyki i grafiki. Skład konkursowego jury od dekady tworzą cenieni graficy i fotograficy, projektanci wysoko ocenianych okładek i muzycy, specjaliści zawodowo zajmujący się tematami projektowania i dziennikarze. Zwycięzców tegorocznej edycji poznamy w czasie wernisażu wystawy pokonkursowej, który odbędzie się 21 czerwca o godz. 17:00 w Galerii na Dziedzińcu Starego Browaru w Poznaniu. Jury konkursu, przyzna trzy nagrody główne, Nagrodę im. Rosława Szaybo oraz Nagrodę Specjalną za Edytorstwo. Kontynuowana będzie także idea Nagrody Publiczności, której laureat zostanie wyłoniony w drodze głosowania osób odwiedzających Galerię. Wystawa będzie dostępna dla odwiedzających do końca lipca (od wtorku do niedzieli).
Konkurs 30/30 po raz pierwszy odbył się w 2015 roku. Jednym z twórców idei był Marcin Kostaszuk, wieloletni dziennikarz muzyczny „Głosu Wielkopolskiego”, obecnie pracownik Urzędu Miasta w Poznaniu, zastępca dyrektora Wydziału Kultury, a przy tym prawdziwy pasjonat muzyki. Współtwórcą pomysłu konkursu był Rosław Szaybo – legenda nie tylko polskiej, ale i światowej szkoły projektowania okładek. To właśnie temu związanemu z Poznaniem artyście konkurs zawdzięcza swój unikatowy charakter i myśl przewodnią, którą jest poszukiwanie doskonałej syntezy muzyki i grafiki. Skład konkursowego jury od dekady tworzą cenieni graficy i fotograficy, projektanci wysoko ocenianych okładek i muzycy, specjaliści zawodowo zajmujący się tematami projektowania i dziennikarze.
Organizatorami Konkursu 30/30 jest Wydawnictwo Miejskie Posnania we współpracy ze Starym Browarem. Wydarzenie Patronatem Honorowym objął Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak.
MEAKULTURA.pl objęła konkurs opieką redakcyjną. Najnowszy, specjalny numer poświęcamy w całości tematowi okładek płytowych. A właściwie nie tylko płytowych… Historycznym okładkom kaset magnetofonowych przygląda się w swoim artykule Marcin Kostaszuk. Mateusz Torzecki wyczerpująco przedstawia historię polskiej grafiki okładkowej. Czym powinna charakteryzować się dobra okładka, w kontekście zmagań konkursowych, zastanawia się w swoim felietonie Rafał Szernok. Polecamy również dwa wywiady: z jurorką tegorocznej edycji konkursu – wokalistką BOVSKĄ oraz z Maxem Skorwiderem, artystą znanym czytelnikom MEAKULTURA.pl ze swoich charakterystycznych muzycznych plakatów.
Zapraszamy na wystawę oraz do lektury!
Lista tekstów:
- Mateusz Torzecki – Polska Okładka Płytowa (część I) TUTAJ
- Mateusz Torzecki – Polska Okładka Płytowa (część II) TUTAJ
- Marcin Kostaszuk – Kwadrat wpisany w prostokąt TUTAJ
- Monika Targowska, Ewa Stankiewicz – „Nie da się być dla wszystkich”. Rozmowa z BOVSKĄ TUTAJ
- Marlena Wieczorek – Kultowe, kiczowate, ważne. Rozmowa z Maxem Skorwiderem TUTAJ
- Rafał Szenrok – Ślady doznań zapisane na okładkach płytowych TUTAJ
- Konkurs 30/30 – Wernisaż i wystatwa pokonkursowa TUTAJ