Istnieje pogląd, że opera to gatunek przeszłości, a śpiewanie zamiast mówienia to rzecz nienaturalna. Tak twierdził sam Witold Lutosławski, wyrzekając się komponowania dzieł operowych. W niniejszym numerze MEKULTURY pragniemy pokazać, że to tylko bezrefleksyjnie powtarzany stereotyp. Opera współcześnie istnieje i ma się całkiem dobrze!
Świadczy o tym chociażby tegoroczna Warszawska Jesień, która w całości poświęcona została temu gatunkowi. Relację z kilku pierwszych koncertów w formie rozmowy przygotowały Karolina Dąbek i Paulina Zgliniecka, wrażenia z dalszej części festiwalu relacjonuje Magdalena Nowicka.
W operze współczesnej zachwycająca jest jej różnorodność – stwierdza Agata Zubel, która w wywiadzie dla MEAKULTURY opowiada o swoich operowych doświadczeniach z perspektywy kompozytorki i wykonawczyni wielu operowych postaci. Artystka dzieli się także przemyśleniami na temat funkcji tekstu w dzisiejszej muzyce, rodzajach ekspresji wokalnej i swojej roli w Czarodziejskiej górze Pawła Mykietyna.
Na sakralny wymiar opery zwraca uwagę Dominika Micał w artykule poświęconym środkom muzycznym Passion and Resurrection Jonathana Harveya. Autorka analizuje głęboką symbolikę dzieła udowadniając, że stanowi ono nie tylko współczesną odmianę dramatu liturgicznego, ale szczególny przykład kompozytorskiego wyznania wiary.
O kosmopolitycznych losach i zagranicznych sukcesach najnowszej opery Elżbiety Sikory – Madame Curie, która powstała w ramach projektu „Opera Gedanensis” promującego współczesnych polskich twórców, pisze Magdalena Pasternak.
Współczesna opera to nie tylko muzyka, śpiew i słowo, ale także (a w niektórych przypadkach może przede wszystkim?) teatr. Aspekty inscenizacyjne dzieł reżyserowanych przez Mariusza Trelińskiego w różnych okresach jego działalności omawia Justyna Rudnicka.
Mamy nadzieję, że opublikowane przez nas teksty przyczynią się do poszerzenia wiedzy na temat opery współczesnej, a niechętnych zachęcą do odkrywania tego jakże barwnego wycinka muzyczno-teatralnego świata.
Życzymy Państwu przyjemnej lektury!
Zawartość całego numeru znajduje się pod adresem: https://meakultura.pl/archiwum-tygodnika/241
Publikacja powstała dzięki Funduszowi Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS