Już 21 listopada 2020 roku o godz. 19:00 odbędzie się wyjątkowy koncert „Pocztówki z Rio” w wykonaniu Henryk Miśkiewicz Quintet feat. Dorota Miśkiewicz & Melanidis Orchestra. W związku z obowiązującymi obostrzeniami koncert z Bemowskiego Centrum Kultury w Warszawie będzie transmitowany na żywo na kanale YouTube Doroty Miśkiewicz.
„Pocztówki z Rio” to muzyczna ilustracja brazylijskich fascynacji Henryka Miśkiewicza – wybitnego polskiego saksofonisty, kompozytora i aranżera. Nie będzie to jednak dokładne odwzorowanie brazylijskich utworów muzycznych przez polskich wykonawców. Henryk Miśkiewicz sięga po charakterystyczne elementy muzyki brazylijskiej, m.in. rytm samby czy bossa novy, wzbogacając je partiami klasycznego kwintetu smyczkowego oraz instrumentów dętych, kojarzonych z muzyką europejską. Nie zabraknie również jazzu, który kompozytorowi jest najbliższy. Podstawę koncertu stanowią partie improwizowane w wykonaniu czołowych artystów polskiej sceny jazzowej. Henryk Miśkiewicz oprócz interpretowania brazylijskich utworów komponuje własne dzieła, a także zajmuje się aranżowaniem znanych polskich tematów na brazylijskie klimaty. Zatem w trakcie tak egzotycznego koncertu będzie można usłyszeć zarówno muzyczne pocztówki z Rio do Polski, jak i z Polski do Rio!
Program:
Boozing – muz. Henryk Miśkiewicz
Na ocean – muz. Henryk Miśkiewicz, sł. Jacek Korczakowski
Suwalskie Bolero – muz. Marek Napiórkowski, sł.Grzegorz Turnau
Tell me a bedtime story – muz. Herbie Hancock
Hurriedly – muz. Henryk Miśkiewicz
Ponta de Areia – muz. Milton Nascimento
Waters of March – muz. Antonio Carlos Jobim
Morning in Rio – muz. Toninho Horta
Tristesa (Smuteczek) – muz. Haroldo Lobo, sł. Niltinho (sł. polskie Wojciech Młynarski)
Wykonawcy:
Henryk Miśkiewicz jest multiinstrumentalistą, kompozytorem, aranżerem, lider zespołów, a także jednym z najbardziej utytułowanych polskich muzyków jazzowych. Wielokrotnie zwyciężał w rankingu Jazz Top magazynu „Jazz Forum” w kategorii klarnetu i saksofonu altowego. Należy również do czołówki muzyków w kategorii saksofonu sopranowego. Jest zdobywcą wielu statuetek, m.in. trzech Fryderyków (w kategoriach: Jazzowy Artysta Roku, Jazzowy Muzyk Roku, Jazzowy Album Roku (Lyrics)). Został nagrodzony za całokształt pracy muzycznej prestiżowymi nagrodami Mateusza (nagroda Programu III Polskiego Radia) oraz Oskarem Jazzowym (nagroda Stowarzyszenia Łódzkich Melomanów). Koncertował na wielu festiwalach w Europie, takich ja: Pori Jazz Festiwal (Finlandia), Umbria Jazz Festiwal (Włochy), wielokrotnie na Jazz Jamboree. Występował z amerykańskim saksofonistą Joe Lovano, Orkiestrą Paula Kuhna, Patem Methenym (w projekcie Anny Marii Jopek), Davidem Murrayem oraz czołówką polskich muzyków jazzowych.
Dorota Miśkiewicz uznana za najlepszą wokalistkę 2017 i 2019 roku wg rankingu Jazz Top magazynu „Jazz Forum”. Jest kompozytorką, autorką tekstów, pomysłodawczynią i „spoiwem artystycznym” projektu PIANO.PL, podczas którego po raz pierwszy w historii polskiej muzyki na jednej scenie, w kameralnych duetach z towarzyszeniem Atom String Quartet, zaprezentowało się z nią kilkunastu wybitnych polskich pianistów trzech generacji. Za koncert i płytę PIANO.PL Dorota Miśkiewicz została nominowana do nagrody Fryderyki w kategoriach: Jazzowy Album Roku oraz Jazzowy Artysta Roku, a także do nagrody Koryfeusz Polskiej Muzyki. Ukończyła klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Na skrzypcach gra nadal (m.in. w projektach Włodzimierza Nahornego dedykowanych Chopinowi, Szymanowskiemu, Karłowiczowi), ale szerokiej publiczności znana jest za sprawą dokonań wokalnych. Jako jedna z nielicznych śpiewała i nagrywała w duecie z Cesarią Evorą – ich wspólna piosenka Um Pincelada spotkała się ze znakomitym przyjęciem miłośników muzyki na całym świecie. Ponadto ma na swoim koncie współpracę z: Nigelem Kennedym, Davidem Murrayem, Louisem Winsbergiem, Kepą Junkerą, Toninho Horta, Tomaszem Stańko i całą plejadą artystów polskiej sceny muzycznej. Zakotwiczona w jazzie, wielokrotnie wypływała na szerokie wody eksperymentów – zarówno te bardziej egzotyczne, jak i bliższe polskim brzegom. Szczególnie bliska jest jej muzyka brazylijska, czego wyrazem była m.in. płyta Caminho, na której partie perkusjonaliów nagrał wybitny brazylijski perkusjonista Guello. Interesującym eksperymentem była także płyta i trasa koncertowa „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci”, realizowane przez Dorotę z grupą Kwadrofonik, specjalizującą się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Nagrała 7 autorskich płyt. Niezliczona jest także liczba kolaboracji, w których brała udział na zaproszenie innych artystów.
Andrzej Jagodziński jest liderem Andrzej Jagodziński Trio, pianistą, kompozytorem i aranżerem, a także absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie waltorni. W latach 1975–1980 związany był z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie. W swym dorobku artystycznym ma występy i nagrania z wieloma polskimi zespołami jazzowymi, m.in. z Old Timers, Swing Session, String Connection, Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego, Kwartetem Janusza Muniaka, Big Warsaw Band, Quintessence, “Czwartetem” Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Od 1987 roku jest stałym akompaniatorem Ewy Bem. W roku 1993 stworzył istniejący do dzisiaj zespół firmowany jego nazwiskiem – Andrzej Jagodziński Trio. W roku 1994 ukazała się płyta Tria – CHOPIN, która uznana została przez czytelników pisma „Jazz Forum” za płytę roku 1994, otrzymała nagrodę Polskiego Przemysłu Muzycznego – Fryderyk ’94 oraz laur Melomani ’94 – nagrodę łódzkiego Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Jazzowej. W roku 2005 Andrzej Jagodziński został uhonorowany przez Ministra Kultury Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS”. Bazując na Trio, zaczął rozwijać aparat wykonawczy w swoich aranżacjach o innych instrumentalistów, wokalistów, orkiestrę kameralną. Kulminacją poszukiwań brzmieniowych i kompozytorskich jest jego Koncert Fortepianowy g-moll na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, a także Requiem na trio jazzowe, troje wokalistów jazzowych i chór mieszany. Wracając do początków sukcesu i brzmienia tria jazzowego jako podstawowego składu wykonawczego interpretującego muzykę Chopina, najnowszą inspiracją Jagodzińskiego stała się muzyka mistrza polifonii Jana Sebastiana Bacha.
Marek Napiórkowski jest czołowym polskim gitarzystą i kompozytorem. Od początku swojej kariery pojawia się na szczytach polskich rankingów, a nieprzerwanie od 2012 roku, głosami czytelników „Jazz Forum”, wybierany jest Jazzowym Gitarzystaą Roku. Doceniany przez branżę i krytykę był trzynastokrotnie nominowany do Nagrody Muzycznej „Fryderk”, a w 2019 roku został tą statuetką uhonorowany za płytę Szukaj w snach. Jest także laureatem nagrody Mateusze Trójki 2018 za album WAW-NYC, przyznawanej przez Program III Polskiego Radia. Wyróżniony został za muzykę do filmu „Miłość i puste słowa” w reżyserii Małgorzaty Imielskiej podczas 48. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2019. Realizuje się także jako kompozytor muzyki teatralnej. Jest gospodarzem audycji “Napiór w eterze” na antenie Radia Nowy Świat. W latach 2017–2020 prowadził autorską audycję „Dźwięki nieoczywiste” w Chilli Zet. Nagrał ponad 150 płyt z różnymi wykonawcami. Na jego solowych krążkach zagrali m.in. Chris Potter, Clarence Penn, Grégoire Maret, Mino Cinelu, Manuel Valera, Anna Maria Jopek, Leszek Możdżer, Adam Pierończyk. Spośród muzyków, z którymi grał i nagrywał, warto wymienić takie osobowości, jak: Tomasz Stańko, Adam Holzman, Marcus Miller, Hadrien Feraud, Sugar Blue, Henryk Miśkiewicz, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Jan Ptaszyn Wróblewski, a także Pat Metheny, Richard Bona, Ivan Lins, Dhafer Youssef, Gonzalo Rubalcaba. Koncertował w Japonii, USA, Meksyku, Brazylii, Kanadzie, Indonezji, Chinach, Rosji i większości krajów Europy.
Sławomir Kurkiewicz jest polskim kontrabasistą, najbardziej znanym z ponad 20 letniej współpracy z Tomaszem Stańko oraz Marcin Wasilewski Trio, uznawaną za jedną z czołowych formacji europejskiego jazzu swojego pokolenia. Od 2001 roku jest związany z monachijską wytwórnią fonograficzną ECM, dla której nagrywał m.in. z Joe Lovano, Manu Katche i Janem Garbarkiem. Sławomir Kurkiewicz ponadto występował z takimi artystami jak: Charles Lloyd, John Surman, Dino Saluzzi, David Virelles, Dayna Stephens, Joey Baron, Craig Taborn, Marilyn Mazur i wielu innych.
Łukasz Żyta w 1998 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie perkusji jazzowej. Zadebiutował na jazzowej scenie w 1993 roku, biorąc udział w konkursie Jazz Juniors w Krakowie z zespołem Youth Formation. Z zespołem Joint Venture został laureatem I nagrody na Festiwalu Jazz Juniors w Krakowie (1995), na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach (1996) oraz nagrody dla najbardziej obiecującej grupy na Europ’ Jazz Contest w Hoelaart (1996). Z zespołem Parnas Sextet otrzymał nagrodę „Klucz do Kariery” na Festiwalu Pomorska Jesień Jazzowa (1998). Jest laureatem I nagrody Konkursu Perkusistów Jazzowych w Grodzisku Mazowieckim (1998). Na Festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu otrzymał wyróżnienie indywidualne (1998). Muzycy, z którymi współpracował i nagrywał, to m.in.: Janusz Muniak, Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Szukalski, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Olejniczak, Adam Pierończyk, Henryk Miśkiewicz, Piotr Wojtasik, Jarosław Śmietana, Aga Zaryan, Grażyna Auguścik, Urszula Dudziak, Ewa Bem, Bennie Maupin, Jaromir Honzak, Lee Konitz, Greg Osby, Gary Thomas, Chris Cheek, Dan Tepfer, David Murray, David Friedman, Bobby Watson, Brad Terry, Stephen Riley, Steve Logan. Występował na wielu festiwalach jazzowych w kraju oraz za granicą, ma w swym bogatym dorobku udział w nagraniu 50 płyt. Aż 10 z nich uhonorowanych zostało najważniejszymi laurami w polskim świecie muzycznym – nagrodą Fryderyka lub jego czeskim odpowiednikiem.
Melanidis Orchestra (kwintet smyczkowy, flet, obój, waltornia) powstała w 2012 roku, a jej członkowie to wykwalifikowani muzycy klasyczni – najzdolniejsi absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie z ostatnich lat. Wysokie umiejętności techniczne poszczególnych instrumentalistów Orkiestry, rozwijane podczas kilkunastoletniej edukacji pod okiem najlepszych profesorów, w połączeniu z zaangażowaniem emocjonalnym, charakterystycznym dla młodych orkiestr, tworzą zespół doskonałych muzyków, cechujący się elastycznością oraz otwartością na różnorodność kompozycji i stylistyk. W zależności od repertuaru i kompozycji skład orkiestry jest modyfikowany: od składu kilkuosobowego poprzez orkiestrę kameralną do orkiestry symfonicznej. W składzie Melanidis Orchestra wystąpią: Maksymilian Grzesiak – pierwsze skrzypce, Katarzyna Boniecka – drugie skrzypce, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka, Małgorzata Maśluszczak – wiolonczela, Wojciech Gumiński – kontrabas, Agnieszka Banaszek – obój, Ada Mazurek – flet, Paweł Kamieniak – waltornia.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.