plakat Maksa Skorwidera

felietony

"Save the Music" – inauguracja kampanii społecznej

27 stycznia 2016 roku, w samo południe, w Polskim Wydawnictwie Muzycznym w Warszawie odbyła się inauguracja kampanii społecznej Fundacji MEAKULTURA – „Save the Music”. Wydarzeniu towarzyszyła konferencja prasowa.

Celem „Save the Music” jest wspieranie dobrej muzyki przy współudziale mody oraz sztuk wizualnych. Fundacja pragnie przybliżać sylwetki wybitnych muzyków, a także promować wartościową muzykę, bez względu na jej gatunek. Wartościową, czyli taką, która odznacza się profesjonalizmem, a przy tym wnosi do swojego gatunku coś nowego i niepowtarzalnego, taką, która przetrwała próbę czasu i potrafi zjednać sobie kolejne pokolenia odbiorców. Działania odbywają się na wielu płaszczyznach – od tworzenia prac artystycznych, kolekcji ubrań, poprzez publikowanie artykułów, aż po organizację imprez kulturalnych czy wydawanie publikacji  i płyt. W ramach kampanii odbędzie się szereg wydarzeń, takich jak wernisaże, koncerty, pokazy mody. Kupując unikatowe ubrania, będzie można wesprzeć działania Fundacji MEAKULTURA. Jak podkreśla Marlena Wieczorek, pomysłodawczyni kampanii, projekt zrzesza specjalistów, dla których muzyka jest treścią życia i którzy mają nadzieję zarazić swoją pasją innych.

konferansjerzy – Joanna Stanecka i Michał Dworczyk, fot. Rafał Orłowicz

‘Save the Music’ to nie tylko projekt promujący kulturę muzyczną – ma on także odcisnąć realny ślad w sposobie myślenia o niej poprzez edukowanie młodzieży i pokazywanie jej dobrych wzorców. Kolorowe ubrania, z wpadającymi w oko nadrukami, mają szansę zaciekawić młodych ludzi o wiele bardziej niż tradycyjny przekaz. Fundacja MEAKULTURA chce dotrzeć również do dorosłych, do miłośników muzyki, mody, sztuk wizualnych, nonkonformistów i trendsetterów. Dr Piotr Jakubowski z UKSW, opiekun koła naukowego „Culture on”, który współpracuje z Fundacją podkreślał, że muzyka często służy jako nośnik tożsamości, także tej pokoleniowej, która sprawia, że muzyka z młodości towarzyszy nam na różnych etapach życia. Kampania adresowana jest więc do tych, którzy poprzez strój pragną zamanifestować swoją tożsamość i miłość do muzyki, ale również do ludzi, których można zachęcić do przygody z muzyką poprzez barwne wizerunki artystów.

twórcy kampanii, fot. Rafał Orłowicz

fot. Rafał Orłowicz

fot. Rafał Orłowicz

Na konferencji obecna była Kinga Król, właścicielka marki Confashion oraz twórczyni kolekcji „Save the Music”, która przeniosła grafiki Maksa Skorwidera na ubrania. Celem kampanii jest doprowadzenie do tego, żeby niektórzy nosili T-shirt z Palestriną  przynajmniej z taką samą dumą, co ten z Che Guevarą. Jak podkreśla projektantka nasz strój bardzo wiele o nas mówi, bo jest ekspresją naszej osobowości, a intrygujący ubiór zawsze zwraca uwagę otoczenia i prowokuje do zadawania pytań.

fot. Rafał Orłowicz

Marlena Wieczorek – pomysłodawca kampanii, Kinga Król – projektantka

fot. Rafał Orłowicz

Na konferencji nie zabrakło również autora wizerunków artystów, którzy dumnie prezentują się na ubraniach, Maxa Skorwidera. Z okazji kampanii stworzył on także plakaty dotyczące muzyki polskiej w okresie komunizmu. Każdy z nich wzbogacony był o krótki biogram i zarys dzieł słynnych muzyków, ale także wydarzeń kulturalnych takich jak np. festiwal w Jarocinie.

wystawa plakatów Maksa Skorwidera, fot. Rafał Orłowicz 

Max Skorwider, Karina Dziubecka, fot. Rafał Orłowicz

Kampania już przed konferencją zyskała wsparcie artystów, mediów i instytucji kultury. Partnerem strategicznym kampanii jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne reprezentowane przez dr Daniela Cichego – Redaktora Naczelnego. Patronat nad wydarzeniem objęło także Narodowe Centrum Kultury. Do akcji dołączyły się media: przesluchania.com, Stowarzyszenie Artystów „Zdolni do Wszystkiego”, Cameral Music, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Presto, ModnaUlica.pl, All about music, Fragile, Jazz Soul, Antymuza, Szafa Muzyczna, O.pl, Infomusic.pl, Radio Kampus, MuzyczneABC.pl, Radio Merkury, Strych na wróble, Lulu Home. Z każdym dniem wokół kampanii gromadzą się nowi Ambasadorzy – choć reprezentują różne profesje i są w różnym wieku, to w swej branży uważani są za autorytety. Należą do nich: Harel, Tomasz Konieczny, Artur Ruciński, Piotr Beczała, Dorota Miśkiewicz, Władysław „Gudonis” Komendarek, Agnieszka Mrozińska – Jaszczuk, Krzysztof Tymendorf, Marcin Przybylski, Adam Bałdych, Cezariusz Gadzina, Jan Lisiecki, Łukasz Borowicz, Lena Piękniewska, Wojtek Blecharz, Natalia Kukulska, Waldemar Kuligowski. Podczas konferencji zaprezentowane zostały nagrania z wypowiedziami wybranych ambasadorów, którzy zgodzili się wesprzeć kampanię swoim wizerunkiem.

Daniel Cichy, Miłosz Bembinow, fot. Rafał Orłowicz

Agnieszka Mrozińska-Jaszczuk, ambasadorka kampanii, fot. Rafał Orłowicz

Wkrótce rusza strona internetowa ze sklepem, w którym będzie można zakupić ubrania z kolekcji zaprojektowanej przez Kingę Król. Kampania już teraz cieszy się dużym zainteresowaniem, ale wciąż można się z nami kontaktować. Być może macie jakiś pomysł, który mógłby nam pomóc? Odezwijcie się do nas, bo warto! Ze środków zebranych ze sprzedaży ubrań będziemy wspierać działania Fundacji MEAKULTURA (takie jak: rozwój stron musicfrompoland.eu, organizacja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych, wydawanie meakultura.pl, a być może nawet stworzenie festiwalu „Save the Music”).

Relacja Drugiego Programu Polskiego Radia jest dostępna TUTAJ

Zapraszamy także do odwiedzenia strony

www.savethemusic.eu

Fundację można wesprzeć także przekazując swój 1 % podatku.

 

fot. Rafał Orłowicz

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć