autor zdjęcia: M. Makowski, archiwum PWM

Dzisiaj Wojciech Kilar świętuje swoje 80. urodziny. Światową sławę zdobył m.in. napisaną w 1992 roku muzyką do “Draculi” w reżyserii Francisa Forda Coppoli. Kompozytor tak wspomina początek ich współpracy:

Francis Ford Coppola, dzięki “Ojcu chrzestnemu” i pierwszej części “Czasu Apokalipsy” był zawsze moim ulubionym reżyserem. Pewnego dnia, o godz. 3:00 nad ranem zadzwonił do mnie z propozycją napisania muzyki do “Draculi”. Oczywiście zgodziłem się, a to z dwóch powodów. Po pierwsze – kino kojarzyło mi się właśnie z Coppolą, bo lubię i cenię właśnie kino, które to pojęcie oznacza w języku ludzi filmu obraz, ruch, akcję, wielkie namiętności etc. A po drugie, nie da się ukryć, że – cytując “Ojca chrzestnego” – była to propozycja nie do odrzucenia [K. Podobińska, L. Polony, Cieszę się darem życia. Rozmowy z Wojciechem Kilarem, Polskie Wydawnictwo Muzyczne: Kraków 2007].

Wojciech Kilar współpracował również z takimi reżyserami, jak: Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz, Krzysztof Zanussi, Krzysztof Kieślowski i Roman Polański. Jego kompozycje towarzyszą ponad 140. filmom. Są wśród nich wszelkie ich rodzaje – od filmu dokumentalnego, serialu przygodowego, sagi rodzinnej, po filmowe adaptacje wielkich dzieł literackich, filmy biograficzne, filmy o problematyce egzystencjalnej, moralnej, społeczno-politycznej, wojennej, historycznej; słowem najambitniejsze kino artystyczne [L. Polony, Kilar. Żywioł i modlitwa, Polskie Wydawnictwo Muzyczne: Kraków 2005].

Muzyka filmowa Wojciecha Kilara cieszy się ogromną popularnością także w postaci autonomicznych utworów pozbawionych określonego tła filmowego i wykonywanych na koncertach.

———————————-
Szczegółowe informacje o twórczości Wojciecha Kilara dostępne są na stronie: www.wojciechkilar.pl

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć