Music Granar / materiały prasowe organizatorów

recenzje

Wernisaż projektu Music Granar. Relacja

OD REDAKCJI: W związku z projektem Music Granar 27 października 2024 roku w restauracji Studio Buffo odbył się wernisaż przedsięwzięcia mającego na celu zachowanie i utrwalenie polskiej muzyki teatralnej. Z różnych perspektyw wieczór relacjonują uczestnicy wydarzenia.
_____

Niedziela 27 października stała się wyjątkowym dniem dla polskiej muzyki teatralnej – w Studio Buffo odbył się wernisaż projektu Music Granar, którego misją jest zachowanie i szerokie udostępnienie unikalnych utworów polskich kompozytorów. Kluczowym momentem wieczoru była szczegółowa prezentacja projektu, podczas której przedstawiono jego funkcje, zasady działania oraz potencjalne obszary zastosowania.

Walory projektu Music Granar zaprezentowali jego menedżerka Weronika Bobotek oraz założyciel i właściciel Wydawnictw Muzycznych i Nutowych Stokłosa Editions Janusz Stokłosa. Wydarzenie uświetniła obecność kompozytorów, których utwory stanowią serce projektu: Jerzego Maksymiuka, Pawła Mykietyna, Adama Opatowicza, Wojciecha Gogolewskiego i Janusza Butryma.

Obok znakomitego towarzystwa ludzi związanych z polską muzyką i kulturą goście mogli delektować się wyśmienitym posiłkiem przygotowanym przez kucharzy Restauracji Buffo. Całość przebiegła w serdecznej atmosferze, pełnej pozytywnej energii.

Konstanty Titkow,
Członek zespołu Music Granar, student psychologii

Janusz Stokłosa mówi do mikrofonu
Janusz Stokłosa / materiały prasowe organizatorów

***

To, co wydarzyło się przy okazji niedzielnego wernisażu, to przede wszystkim istotne rozmowy między kompozytorami, którzy uczestniczyli w wydarzeniu. Uświadomiły one, że praktycznie nie istnieje inna możliwość archiwizacji muzyki tworzonej specjalnie dla teatrów niż to, co właśnie robimy. Nie zachowały się materiały nutowe, a przecież muzyka towarzysząca spektaklom teatralnym obejmuje olbrzymi zakres ich twórczości.

W mojej opinii digitalizacja archiwów muzycznych polskich teatrów powinna zostać sformalizowana na poziomie ministerialnym i konkretne środki powinny zostać przeznaczone na rozszerzenie projektu Music Granar. Wszystkie teatry powinno objąć się procesem digitalizacji i archiwizacji materiałów muzycznych – tak jak miało to miejsce w przypadku materiałów filmowych.

Wszystkie rozmowy tego wieczoru były wyjątkowo wartościowe, bo potwierdziły słuszność całej idei projektu.

prof. Jarosław Regulski,
Reżyser dźwięku

***

Nowa platforma Music Granar zaprezentowała swoją bibliotekę muzyczną w pięknym stylu. Na inauguracji świeżego pomysłu wykorzystania unikatowych polskich utworów pisanych dla teatru pojawiła się śmietanka kompozytorów, grupa twórców Granara oraz ich goście. Wspólnie świętowali start projektu oraz wymieniali się uwagami, by projekt mógł stać się jeszcze lepszy. To był magiczny wieczór pełen spotkań i dyskusji. Co ciekawe – nie tylko związanych z muzyką.

Świeży pomysł na ponowne wykorzystanie kompozycji teatralnych wywołał również tematy związane z talentem, powszechnym używaniem AI, nowej roli twórców we współczesnym świecie  i… astronomii. Ciekawe, czy sięgać po narzędzie „Granar” będą również ludzie pracujący w poza artystycznych dziedzinach. W końcu kreacja jest wszędzie, a jakości polskich kompozycji teatralnych wyjątkowo zasługują na drugą i kolejną szansę bycia wykorzystanymi.

Diana Aszyk,
Reżyserka, wykładowczyni

Jerzy Maksymiuk
Jerzy Maksymiuk / materiały prasowe organizatorów

***

Prezentacja projektu Music Granar, której inicjatorem i założycielem jest Janusz Stokłosa, odbyła się 27 października 2024 roku w Teatrze Studio Buffo i była przeprowadzona z najwyższą starannością. Założenia i funkcjonalności biblioteki muzycznej zostały przedstawione w sposób klarowny, z możliwością przetestowania jej w praktyce przy stanowiskach komputerowych.

Prezentację wzbogaciła wizualna projekcja filmowa na widowni teatru, którą poprowadzili wspólnie Janusz Stokłosa oraz menadżerka projektu Weronika Bobotek. Dzięki tej 20-minutowej prezentacji uczestnicy mogli w pełni zapoznać się z funkcjonalnościami platformy oraz sposobem jej działania.

Igor Michalski,
Dyrektor Teatru Muzycznego w Gdyni

***

Organizatorzy wernisażu promującego projekt Music Granar zadbali o kompleksowe przedstawienie nowopowstałej biblioteki muzycznej, zawierającej przekrój polskiej muzyki teatralnej. Wydarzenie przebiegało bardzo sprawnie, było połączone z testem platformy. Goście mieli do dyspozycji komputery, na których mogli testować stronę pod okiem zespołu twórców biblioteki. Na wydarzeniu nie zabrakło dobrego słowa pomysłodawcy i autora projektu – Janusza Stokłosy, który wprowadził gości w kuluary trwającego przeszło dwa lata projektu. Po zakończeniu oficjalnej części spotkania, goście zaproszeni byli na bankiet, który był świetną okazją do wymiany spostrzeżeń na temat wernisażu. Cały wieczór przebiegał w rodzinnej i kulturalnej atmosferze, a sam projekt z pewnością zachwycił i pozostawił gości w gorącym oczekiwaniu na na dalszy rozwój biblioteki Granar.

Michał Czyczyło,
Członek zespołu Music Granar, reżyser dźwięku

Mężczyźni z słuchawkami na uszach siedzą przy komputerach
Test platformy Music Granar / materiały prasowe organizatorów

***

Na wejściu do Restauracji Studio Buffo witał nas czerwony dywan, a na sztaludze ustawiona była grafika platformy Music Granar. Przestrzeń była uporządkowana – kameralna, ale z przyjemną, rodzinną atmosferą, ciepła i miła.

W tle rozbrzmiewała piękna muzyka, która nadawała całemu wydarzeniu odrobinę magii. Stanowiska z dostępem do platformy były dobrze przygotowane – można było wybrać dowolny rodzaj sprzętu i słuchawki, co pozwalało na pełne doświadczenie platformy. Na dodatek w różnych zakamarkach sali wisiały plakaty ze stroną startową platformy, która pokazuje barokowy obraz holenderskiego malarza oraz biało-czarne sztrajfy z sygnetem „G” – logo Music Granar.

Forma prezentacji strony okazała się zaskakująca – instrukcja przyjęła formę wywiadu, dzięki czemu można było razem z prowadzącymi prześledzić wszystkie funkcjonalności platformy. Projekcja była wyraźna i dobrej jakości. Odbyła się w sali teatru Studio Buffo, co w sumie dawało ciekawy, artystyczny klimat.

Julianna Michalska,
Designerka

logotypy

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć