Hiszpańskie Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini we współpracy z Societat Catalana de Musicologia z Barcelony już po raz trzeci organizuje konferencję naukową poświęconą krytyce muzycznej. To chyba jedna z niewielu konferencji w Europie, która od kilku lat gromadzi specjalistów z ośrodków naukowych na całym świecie i koncentruje swój program wyłącznie wokół zagadnień związanych z krytyką muzyczną danego okresu w historii muzyki.
Głównym celem organizatorów konferencji jest ukazywanie związków i zależności między muzyką a krytyką oraz zrozumienie ich w kontekście danego okresu historycznego. Pierwsza edycja, która odbyła się w listopadzie 2015 roku we włoskiej miejscowości Lucca, była poświęcona wyłącznie XIX-wiecznej krytyce muzycznej. Referaty wówczas wygłoszone poruszały zagadnienia związane m.in. z krytyką muzyczną we Francji, krytyką opery włoskiej oraz krytyką w kontekście twórczości Richarda Wagnera. Uniwersytet Warszawski reprezentowała wówczas Karolina Kolinek-Siechowicz, która wygłosiła referat pt. Nineteenth Century Music Criticism as the Source of Narrative Thinking about Music.
Ubiegłoroczna edycja konferencji odbyła się w Barcelonie i została poświęcona krytyce i krytykom muzycznym pierwszej połowy XX wieku. Ze względu na to, iż okres ten był naznaczony wieloma przełomowymi dla Europy i świata wydarzeniami historycznymi, organizatorzy postanowili zachęcić prelegentów do przyjrzenia się związkom muzyki i polityki, zwracając uwagę na krytykę muzyczną jako istotny mechanizm artystycznej ekspresji. Dlatego proponowane zagadnienia obejmowały także rolę krytyki w kontekście nacjonalizmu, modernizmu oraz ustrojów totalitarnych. Oprócz tego, referaty zahaczały o tematy z pogranicza krytyki i estetyki muzycznej, prasy muzycznej, mediów oraz ikonografii muzycznej. Wystąpienia pogrupowano w osobne bloki tematyczne poświęcone krytyce muzycznej w Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoszech, Ameryce Południowej, Europie Centralnej i Wschodniej. Dzięki temu prelegentom udało się wyeksponować postaci lokalnych krytyków, często będących także kompozytorami lub dyrygentami, którzy w większości przypadków nie byli znani poza granicami swoich krajów. Program konferencji skonstruowano też tak, by ukazać analogie dotyczące życia kulturalnego i wspólnoty doświadczeń wśród krytyków działających w Polsce, Rumunii, Czechach, Serbii i na Węgrzech. W ubiegłym roku Polskę reprezentowała dr Ewa Schreiber z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, która wygłosiła referat pt. The Composers and their Alter Ego. The First Half of the Twentieth Century in the Mirror of Contemporary Composers’ Writings.
Najbliższa edycja konferencji odbędzie się w październiku tego roku w Barcelonie. Zaproszeni prelegenci skupią się na problemach związanych z krytyką muzyczną drugiej połowy XX wieku w kontekście kluczowych zmian politycznych, społecznych i gospodarczych, które zaszły w tym okresie. W konsekwencji przyjętego zakresu czasowego, referaty będą poruszać też zagadnienia związane z przemianami, które zaszły w historii muzyki w drugiej połowie XX wieku – rozwojem jazzu, muzyki filmowej oraz rozkwitem przemysłu muzycznego. Ponadto, zostaną ukazane związki i problemy krytyki muzycznej z perspektywy globalizacji, kultury masowej, rozwoju mediów, a w szczególności narodzin Internetu. Podczas pierwszego dnia konferencji swój referat na temat działalności i refleksji metakrytycznej Andrzeja Chłopeckiego wygłosi także Magdalena Nowicka-Ciecierska z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wśród zaproszonych w tym roku gości specjalnych znaleźli się David Hurwitz, nowojorski krytyk muzyczny i redaktor naczelny classicstoday.com, oraz Massimiliano Locanto muzykolog z Uniwersytetu w Salerno.
Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z programem październikowej konferencji:
https://www.luigiboccherini.org/images/Programme%20Music%20Criticism.pdf
O publikacjach dotyczących krytyki muzycznej wydanych z inicjatywy Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini można poczytać tutaj:
https://www.luigiboccherini.org/musicpol.html
—————
Jedyne takie studia podyplomowe w Polsce. Czytaj więcej TUTAJ