Z okazji Jubileuszu, Redaktor Naczelna i założycielka pisma – dr Marlena Wieczorek napisała kilka słów od siebie.
—————————-
To już dwusetny numer MEAKULTURA.pl. Trudno w to uwierzyć, bo wciąż pamiętam czas, kiedy spotykałam się ze znajomymi, aby powiedzieć im, jak ważne i potrzebne jest stworzenie w Polsce niezależnego, opiniotwórczego medium poświęconego muzyce we wszystkich jej gatunkach. Dowcipkowałam, że musimy być “ponadgrajdołowi”, że nie jest ważne, z której części Polski pochodzimy, czy kończymy muzykologię, czy teorię muzyki lub kulturoznawstwo, czy mamy habilitację czy studiujemy – ważne, żeby chcieć działać wspólnie na rzecz wspierania wartościowej muzyki. Zanim pismo powstało, na ogół nie słyszałam zbyt wielu słów zachęty, bo: nie ma sensu, żeby łączyć gatunki muzyczne, lepiej zrobić stronę np. wyłącznie o operze, nie uda mi się zjednoczyć redakcji, bo nie sposób działać w ramach wolontariatu dłużej niż miesiąc, wreszcie – nigdy nie będzie to dochodowe, bo w Polsce racje bytu mają czasopisma komercyjne albo dotowane (w czym akurat jest najwięcej prawdy:).
Ale byli też tacy, którzy od razu uwierzyli w MEAKULTURĘ: Katarzyna Butkiewicz-Phuntsok, Małgorzata Michalik, dr Ewa Schreiber, dr hab. Krzysztof Moraczewski, dr Karolina Kizińska i to Oni pomogli mi rozpocząć działania.
Dziś, z perspektywy trzech lat funkcjonowania pisma, chcę wyrazić swoją wdzięczność wszystkim, którzy zgromadzili się wokół MEAKULTURY i Fundacji. Nie myślę tylko o osobach piszących (obszernej redakcji, stażystach, tłumaczach i korektorach) czy piszących wnioski grantowe (dr Karolina Golinowska), ale i o programistach (Michał Siek, Rafał Cyndler), grafikach (dr Max Skorwider, Ewa Odyjas, Sławomir Sosiński), marketingowcach (Tomasz Chądzyński, Marcin Krawczyk, Rafał Orłowicz, Renata Jankowska), projektantce mody Kindze Król i wreszcie – o Czytelnikach oraz Sympatykach naszych poczynań. Boję się wymieniać w tym momencie więcej nazwisk, by przypadkiem nikogo nie pominąć, zwłaszcza spośród osób piszących.
Pomimo trudności finansowych, z jakimi borykają się na ogół polskie organizacje pozarządowe, obiecuję, że będziemy robić wszystko, by dalej dbać o Muzykę, Edukację, Artystów i Kulturę.
Dowodem na to jest kampania społeczna Save the Music, którą ogłosimy pod koniec stycznia. Jej celem jest wspieranie dobrej muzyki przy współudziale mody oraz sztuk wizualnych.
Sesja zdjęciowa – Jacek Narkielun, baner Anna Sadocha
Dzięki kampanii pragniemy przybliżyć sylwetki genialnych, często zapomnianych kompozytorów i muzyków, a także promować wartościową muzykę, bez względu na jej gatunek. W ramach ogólnopolskiej (a docelowo i międzynarodowej) akcji odbędzie się szereg wydarzeń kulturalnych, takich jak: wernisaże, koncerty czy pokazy mody. Dodatkowo, poprzez zakup unikatowych ubrań, będzie można nie tylko utożsamić się z przesłaniem kampanii, ale też wesprzeć działania Fundacji MEAKULTURA.
Aby móc rozwijać naszą działalność, zdobyliśmy status organizacji pożytku publicznego, uprawnionej do otrzymywania 1% z podatków. Będziemy więc wdzięczni za taką formę wsparcia. Rozpoczeliśmy też poszukiwania stałego patrona strategicznego z sektora biznesowego. Wszystkim, którzy mogą nam w tym pomóc, z góry dziękuję.
Korzystając z okazji składam Wszystkim życzenia dobrego i szczęśliwego Nowego Roku.
Serdecznie pozdrawiam,
dr Marlena Wieczorek
Autor: dr Max Skorwider