Chór – znany od czasów starożytnej Grecji, gdzie odgrywał rolę zbiorowej wypowiedzi, komentatora, często z towarzyszeniem gestów, tańca. Na przestrzeni wieków zarówno jego funkcje, repertuar, jak i składy wykonawcze zmieniały się, ale jedno pozostaje niezmienne: chór łączy ludzi. Jego obecność na scenie zwiastuje, że będziemy świadkami czegoś wyjątkowego. Kompozytorzy, aby wzmocnić wyraz artystyczny swoich utworów, oprócz partii instrumentalnych pisali karkołomne czasem pierwszoplanowe partie chóralne, żeby pokazać moc i potęgę zbiorowego śpiewania. Najnowszy numer MEAKULTURA.pl poświęcamy muzyce chóralnej.
Insiderski felieton dr Pauliny Kowalczyk, historyczki sztuki, ale także wieloletniej chórzystki i solistki Akademickiego Chóru Politechniki Lubelskiej, pokazuje, jak wygląda życie w społeczności chóralnej oraz co (oprócz efektów artystycznych i braw po udanym występie) zyskujemy, będąc częścią chóru.
Paweł Błaszczak w swoim artykule opisuje zjawisko wirtualnych chórów, zapoczątkowane przez amerykańskiego kompozytora Erica Whitcere’a, szeroko rozpowszechnione podczas pandemii. Autor przeprowadził także wywiad z irlandzkim kompozytorem muzyki chóralnej i kierownikiem artystycznym irlandzkiego chóru Anúna Michaelem McGlynnem. Dodatkowo przeczytać możemy recenzję najnowszego wydawnictwa zespołu Anúna – Otherworld.
Zawarte w tytule artykułu dr Marii Piotrowskiej Bogaleckiej „Qualitas et quantitas” – o zmieniającym się wizerunku artystów śpiewaków zespołów wokalnych w epoce baroku określenie qualitas et quantitas dotyczy ilości i jakości śpiewaków w epoce baroku. Tekst pokazuje, jak ważny w kontekście kierownictwa zespołu wokalnego jest właściwy dobór śpiewaków w celu uzyskania prawidłowego brzmienia i barwy.
Na koniec polecamy sentymentalną podróż w przeszłość za sprawą archiwalnego artykułu zamieszczonego w czasopiśmie „Muzyka Polska” z 1936 roku autorstwa dr. Henryka Opieńskiego: Znaczenie Stowarzyszeń Chóralnych dla ogólnej Kultury Muzycznej. Tekst ilustrują archiwalne afisze ze zbiorów cyfrowego repozytorium Biblioteki Narodowej Polona.
Lista tekstów:
- Maria Piotrowska-Bogalecka – „Qualitas et quantitas” – o zmieniającym się wizerunku artystów śpiewaków zespołów wokalnych w epoce baroku TUTAJ
- Paweł Błaszczak – „Widzę w sobie przewodnika”. Rozmowa z Michaelem McGlynnem TUTAJ
- Henryk Opieński – Wtedy wszyscy śpiewali… TUTAJ
- Paulina Kowalczyk – Po co komu chór? TUTAJ
- Paweł Błaszczak – Wirtualne pospolite śpiewanie TUTAJ
- Paweł Błaszczak – „Otherworld”, czyli transcendentalna muzyczna podróż TUTAJ