Drodzy Czytelnicy,
Oddajemy do Waszych rąk wyjątkowy numer, który jest owocem tegorocznej, czwartej już edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych. Znalazły się w nim przede wszystkim teksty dostrzeżone i nagrodzone przez Jurorów Konkursu. Ciemne centrum Rafała Wawrzyńczyka to wnikliwe studium jednego utworu, uznawanego za arcydzieło muzyki XXI wieku – in vain Georga Friedricha Haasa na 24 instrumenty. Tekst Karoliny Dąbek to częściowa relacja z Festiwalu “Warszawska Jesień” 2017. Odnajdziemy w niej nakreślony z literacką wrażliwością opis wydarzeń muzycznych z jesiennym pejzażem stolicy w tle. Tekst Debiutanta, Przemysława Góreckiego, publikowany w naszym piśmie po raz pierwszy, napisany został w formie erudycyjnej gawędy i prowadzi czytelników przez różne stadia kariery muzycznej Maryli Rodowicz. Laureat Nagrody Specjalnej, Dirk Wieschollek, w swoim tekście Egotycy z piętą achillesową interpretuje twórczość polskiej kompozytorki, Jagody Szmytki, która porusza się na granicy różnych mediów i próbuje oddać kondycję człowieka we współczesnej rzeczywistości cyfrowej. Olga Drenda, laureatka Nagrody Indywidualnej Piotra Metza, w artykule The future sound of Poland zajmuje się muzyką techno prezentowaną w specyficznie polskim kontekście przemian ustrojowych lat 90. I wreszcie, Adam Wiedemann, uhonorowany Nagrodą Specjalną Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, jest autorem recenzji Zachód słońca, w której omawia płytę Liminal studies z muzyką Wojtka Blecharza.
Dodatkowo w numerze znalazł się felieton Łucji Siedlik, która na temat kondycji dzisiejszej krytyki muzycznej rozmawiała właśnie z laureatami tegorocznej KROPKI. Prezentujemy także wywiady z Kacprem Miklaszewskim, laureatem Nagrody Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej oraz Andrzejem Mądro, laureatem Nagrody Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2017 roku. Książkę Andrzeja Mądro, poświęconą muzyce i nowym mediom polecamy także w dziale Rekomendacje.
Życzymy przyjemnej lektury!
Redaktorkami numeru są Ewa Schreiber i Ewa Chorościan
Spis treści numeru IV edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA
Felietony:
Łucja Siedlik, Dobrze jest, czy źle? Kilka słów o dzisiejszej krytyce muzycznej
Olga Drenda, The Future Sound of Poland
Wywiady:
“Teza o istnieniu cyfrowych tubylców i cyfrowych imigrantów jest trafna”. Wywiad z Andrzejem Mądro
Recenzje:
Karolina Dąbek, Trans jesieni – zmierzch awangardy. Warszawska Jesień 2017
Publikacje:
Rafał Wawrzyńczyk, Ciemne centrum
Edukatornia:
Przemysław Górecki, Posłuchajmy, co tak gra. Sześć razy Maryla Rodowicz
Kosmopolita:
Dirk Wieschollek, Egotycy z piętą achillesową (Ego-Shooter mit Achillesferse)
Rekomendacje:
Andrzej Mądro, “Muzyka a nowe media. Polska twórczość elektroakustyczna przełomu XX i XXI wieku”
Numer dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca