Muzyczne związki Polski i Niemiec – pochylamy się nad nimi w najnowszym numerze meakultura.pl! Inspiracją i impulsem do stworzenia numeru poświęconego muzycznym relacjom między tymi dwoma krajami stała się wystawa plakatów autorstwa Maxa Skorwidera Music Beyond Borders, która powstała w ramach kampanii społecznej Save the Music Fundacji MEAKULTURA. Wernisaż miał miejsce 10 czerwca 2021 w Deutsches Polen-Institut w Darmstadt (w partnerstwie z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej) i trwa do 03.09.2021 r. Kuratorką wystawy i jej pomysłodawczynią jest Marlena Wieczorek.
Centralnym punktem numeru jest wywiad z Peterem Oliverem Loewem, dyrektorem Deutsches Polen-Institut w Darmstadt, który w rozmowie z Agnieszką Nowok-Zych opowiada m.in. o muzycznych relacjach polsko-niemieckich, swoich związkach z polską kulturą oraz o polskich muzykach i kompozytorach mieszkających na terenie Niemiec (zarówno tych „klasycznych”, jak i związanych ze sceną popularną). Kultura jest zawsze transnarodowa, a zjawiska muzyczne nigdy nie zatrzymują się jedynie na granicach państw – mówi.
W dziale Publikacje znalazł się bardzo ciekawy tekst Jazz. No walls – geneza polsko-niemieckich kontaktów jazzowych poświęcony wizycie i występom grupy muzyków i działaczy z RFN na II Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie w 1957 r. Wydarzenie to zainicjowało przyszłą współpracę jazzową pomiędzy Polską a RFN. Jak mogło do niego dojść w czasach komunizmu, gdy Polska i Niemcy nie utrzymywały ze sobą stosunków dyplomatycznych? Sprawę zbadała Marta Domurat-Linde.
Czytelnicy, którzy zajrzą do Felietonów znajdą tam tekst Doroty Relidzyńskiej, opisujący starania Jana Sebastiana Bacha o posadę u polskiego króla Augusta III Sasa. Czy największemu kompozytorowi muzyki zachodniej udało się znaleźć zatrudnienie na dworze polskiego władcy? Jak długo trwały jego wysiłki? Jakie działania się na nie złożyły?
W dziale Recenzje publikujemy artykuł poświęcony wystawie plakatów autorstwa Maxa Skorwidera Music Beyond Borders. Wystawa wychodzi od wiedzy o kulturze muzycznej Polski, prezentując ją w kontekście konkretnej sytuacji historycznej, geopolitycznej i społecznej. Unaocznia, jak silnie splecione są ze sobą muzyczne dzieje Polski i Niemiec, pomimo trudnych okoliczności historycznych.
Szczególnie gorąco zachęcamy do lektury tekstu z działu Edukatornia – to artykuł Kompozytorki polskie w Niemczech Aleksandry Bilińskiej, będący próbą naświetlenia twórczości polskich emigrantek, których życie, zarówno artystyczne, jak i osobiste związane jest od lat z Niemcami. To Gabriela Moyseowicz, Magdalena Buchwald, Ewelina Nowicka i Joanna Stępalska-Spix.
Zapraszamy do lektury!
Lista tekstów:
- Agnieszka Nowok-Zych – „Kultura jest zawsze transnarodowa, a zjawiska muzyczne nigdy nie zatrzymują się jedynie na granicach państw” – rozmowa z prof. Peterem Oliverem Loewem TUTAJ
- Marta Domurat-Linde – Jazz. No walls – geneza polsko-niemieckich kontaktów jazzowych TUTAJ
- Redakcja – Save the Music w Darmstadt – wystawa plakatów Maxa Skorwidera pt.:Music Beyond Borders TUTAJ
- Dorota Relidzyńska – Polski wątek w biografii Bacha TUTAJ
- Aleksandra Bilińska – Kompozytorki polskie w Niemczech TUTAJ