Komunikacja. Jak daleko sięga jej historia? W zasadzie tyle, co gatunek ludzki. Potrzeba bycia ze sobą w kontakcie na pewno tkwiła w nas od zawsze, stąd nie powinien dziwić nas fakt, że ciągle dążymy do tego, aby sobie tę komunikację ułatwić. Z czasem każdy pragnął tylko jednego – być na bieżąco. Od momentu wynalezienia prasy, telefonu, radia czy w końcu Internetu, informacja stała się walutą pożądaną niekiedy bardziej niż pieniądz, a jej odpowiednie wykorzystanie może mieć wpływ na miliony ludzi.
Za ten globalny przekaz wiadomości odpowiadają mass media, czyli “prasa, radio i telewizja rozumiane jako instytucje produkujące przekazy informacyjne i rozrywkowe rozpowszechniane masowo i docierające jednocześnie do wielkich rozproszonych zbiorowości odbiorców”[1]. Choć obecnie większą uwagę odbiorcy przykuwają komunikaty wizualne, my chcielibyśmy poświęcić ten numer miejscu, jakie w mediach masowych zajmuje muzyka – sztuka, związana z nimi praktycznie od początków ich istnienia.
Trwa kolejne stulecie, kiedy treści dotyczące muzyki odnajdujemy w prasie. Czasopisma o różnym charakterze przekazują czytelnikom artykuły o charakterze informacyjnym, relacje z setek wydarzeń muzycznych i wywiady. Nie brak również w prasie miejsca dla, prężnie rozwijającej się na jej gruncie przez wiele lat, krytyki muzycznej. Mnogość funkcji, jakie pełnią pojawiające się w prasie teksty o muzyce, budzi pytania dotyczące roli dziennikarza muzycznego i jej różnic względem krytyka. Na wspomniane pytanie stara się odpowiedzieć Karol Furtak, który w swoim artykule zatytułowanym Jak pisać o muzyce – między krytyką a informacją muzyczną zwraca uwagę na podstawowe wyzwania, z jakimi zmagają się ci, których zadaniem jest opisać sztukę dźwięku.
W dobie kultury wizualnej staramy się odpowiedzieć również na pytania związane ze spotkaniem muzyki z filmem. Wykorzystanie muzyki “poważnej” w anime – filmach rysunkowych powstających w Japonii słynącej z zamiłowania do twórczości kompozytorów Europejskich, stara się przybliżyć Alicja Bezdziczek. Autorka zanalizowała wspomniane zagadnienie, badając niemal sto tytułów wyprodukowanych w ostatnich latach w Kraju Kwitnącej Wiśni. Jest też aspekt polski – muzykę do głośnego filmu Zimna wojna opisuje Magdalena Nowicka-Ciecierska, pokazując, że sztuka dźwiękowa może być nie tylko pięknym tłem, ale i równoprawnym bohaterem filmu. Kolejnym typem relacji muzyki z obrazem zajęła się zaś Kinga Misiorna, która skupia się na zjawisku wideoklipu w kontekście niepowtarzalnego projektu The Mystery Film Experience islandzkiego zespołu Sigur Rós. W wydaniu nie mogło zabraknąć telewizji: Monika Winnicka przypomina czytelnikom najsłynniejsze talent show, śledząc ich wpływ na branżę muzyczną, a dokładniej – kariery muzyków będących laureatami oglądanych przez Polaków programów.
Pisząc o muzyce w mediach, nie zapominamy o radiu, które upowszechnia muzykę od ponad stu lat (a w naszym kraju równo od stulecia). Joanna Kołodziejska w artykule Muzyka radiowa. W stronę słuchowiska i oryginalnych kompozycji radiofonicznych, w telegraficznym skrócie przybliża muzyczny świat znajdujący się w przestrzeni radiowej, natomiast Aleksandra Kujawiak w Recenzjach poleca nam książkę Patryka Gałuszki poświęconej fonografii i biznesowi muzycznemu.
Media to także główny środek przekazu reklamy, a ta szeroko wykorzystuje możliwości tkwiące w muzyce. Daria Zadrożniak na przykładzie firmy Kler pokazuje, jak dobór utworów pojawiających się w kampaniach reklamowych wpływa na ogólny wizerunek firmy i postrzeganie produktu, natomiast Krzysztof Bździel przybliża zjawisko dźwiękowego budowania marki, czyli audio brandingu. Można także przeczytać rozmowę Marleny Wieczorek i Joanny Kołodziejskiej ze Stanisławem Trzcińskim – kulturoznawcą, menadżerem kultury i prezesem zarządu agencji marketingu muzycznego STX Music Solutions oraz współwłaścicielem agencji eventowej STX Jamboree – gdzie poruszą kwestie praktycznych aspektów branży muzycznej.
Nie moglibyśmy oczywiście pominąć dominującego obecnie medium, czyli Internetu. O problemie funkcjonowania artystów klasycznych na Facebooku i wykorzystaniu możliwości tego portalu w celach marketingowych pisze Anna Wyżga. Polecamy również rozmowę Marleny Wieczorek i Darii Relidzyńskiej z Tonym de Vuyst. Jest on dyrektorem Point Culture w Brukseli – placówki kulturalnej, której celem jest informowanie, rozpowszechnianie, edukacja i misja mediacji kulturalnej dla wszystkich dyscyplin sztuki i dla wszystkich odbiorców Francuskiej Wspólnoty Belgii, a w wywiadzie opowiada o wyzwaniach, z którymi muszą zmierzyć takie instytucje.
Na koniec oczywiście rekomendujemy kolejną edycję kierunku Muzyka w Mediach, który stworzony został we współpracy Fundacji MEAKULTURA i Collegium Civitas. W artykule opisujemy zalety, możliwości i perspektywy, jakie te studia przynoszą. Zapraszamy również na spotkanie z Independent Digital, na którym zostaną poruszone kwestie dotyczące rozwoju polskiej branży muzycznej
Wierzymy, że nasze medialne wydanie MEAKULTURY, będące przekrojowym spojrzeniem na obecność muzyki w środkach masowego przekazu i filmie, stanie się dla naszych czytelników szansą na poznanie kolejnych aspektów towarzyszących temu zagadnieniu. Obecność sztuki dźwięku w kulturze medialnej jest z pewnością nie tylko problemem czekającym na kolejne opracowania rodzimej muzykologii i szereg refleksji dotyczących roli nadawcy i odbiorcy we wciąż toczących się na gruncie mass mediów procesów komunikacyjnych z udziałem muzyki i dotyczących jej treści.
[1] T. Goban-Klas, Media i medioznawstwo, w: Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa – Bielsko-Biała 2007, s. 9.
Spis treści numeru Muzyka w Mediach. I wszystko gra:
Joanna Kołodziejska, Anna Wyżga, Muzyka w mediach. I wszystko gra
Felietony
Monika Winnicka, Czy oni na pewno mają talent? Reperkusje złotych iksów
Anna Wyżga, Muzyka w kulturze obrazków
Wywiady
Recenzje
Magdalena Ciecierska-Nowicka, Kiedy muzyka jest bohaterem filmu
Aleksandra Kujawiak, ABC muzycznego biznesu
Publikacje
Daria Zadrożniak, Klasyczne = eleganckie? Muzyka klasyczna w kampanii reklamowej
Krzysztof Bździel, Nikt już nie patrzy na obrazki – audio branding jako narzędzie marketingowe
Edukatornia
Karol Furtak, Jak pisać o muzyce? Między krytyką a informacją muzyczną
Joanna Kołodziejska, W stronę oryginalnych kompozycji radiofonicznych
Kosmopolita
Kinga Misiorna, Relacje audiowizualne w filmowych adaptacjach do albumu “Valtari” Sigur Rós
Alicja Bezdziczek, Anime, przykładem japońskiego zainteresowania muzyką klasyczną
Rekomendacje
Anna Wyżga, Studiuj Muzykę w Mediach
Perspektywy rozwoju polskiej branży muzycznej – zaproszenie na spotkanie
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2018