Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Henryk Wieniawski, Karol Lipiński, Józef Elsner… To z pewnością jedne z najpopularniejszych postaci muzyki polskiego romantyzmu. Jednak nie tylko oni tworzyli rodzimą sztukę w XIX wieku. W najnowszym numerze MEAKULTURA.pl, który poświęcony został epoce polskiego romantyzmu, sięgamy zarówno do artystów tworzących trzon ówczesnej muzyki, jak i do twórców nieco zapomnianych.
Artykuł Łukasza Borowicza Muzyka polska XIX i XX wieku stanowi wprowadzenie do epoki. Autor tworzy zarys najistotniejszych przestrzeni działalności muzycznej w XIX wieku, a następnie dokonuje diagnozy ich obecności we współczesnej praktyce wykonawczej i zarysowuje najważniejsze problemy, które napotyka ich promocja i recepcja. Z kolei muzykolog i kompozytor dr Maciej Negrey w rozmowie z Joanną Szymańską przybliża wiele aspektów związanych z muzyką romantyzmu. Wykładowca krakowskiej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego dzieli się także wiedzą na temat ówczesnej trudnej sytuacji politycznej i jej wpływów na rodzimą twórczość.
Sylwetkom Władysława Żeleńskiego oraz Edwarda Wolffa zostały poświęcone artykuły autorstwa Dawida Koppa oraz Jakuba Galicy. Następnie Monika Targowska recenzuje album {oh!} Orkiestry Historycznej i Dirka Vermeulena (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2022), zawierający symfonie Karola Lipińskiego oraz Bajkę Stanisława Moniuszki.
Zapraszamy do odkrycia na nowo, wraz z naszymi Autorkami i Autorami, muzyki polskiego romantyzmu!
Lista tekstów:
- Dawid Kopp, Władysław Żeleński na nowo odczytany TUTAJ
- Joanna Szymańska, „Poznawałem tę muzykę, nie kierując się autorytetami, tylko polegając na własnym rozeznaniu i smaku muzycznym” – rozmowa z dr. Maciejem Negreyem TUTAJ
- Jakub Galica, Rekonesans życia i twórczości Edwarda Wolffa TUTAJ
- Łukasz Borowicz, Muzyka polska XIX i XX wieku TUTAJ
- Monika Targowska, Album, że OH! TUTAJ