O tym, że wiosna BRZMI, że wypełniają ją odgłosy budzącej się do życia przyrody, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Ale czy brzmi współcześnie…? W numerze, który oddajemy właśnie do Waszych rąk postaramy się pokazać, że tak.
Muzyka współczesna kiełkuje na naszych oczach i uszach. Nie wiemy jeszcze, co wyrośnie z niej za kilka- czy kilkadziesiąt lat. O takiej właśnie – najnowszej i często nieoczekiwanej muzyce – opowiadają teksty zawarte w numerze.
Przedstawiamy relację z 47. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Poznańska Wiosna Muzyczna”. Piszą o nim w dziale Felietony i Recenzje zarówno młodzi, jak i bardziej doświadczeni krytycy (Pokoncertowe impresje młodych krytyków, Wokół 47. Poznańskiej Wiosny Muzycznej. Wielogłos). Wspominamy o Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów Krakowskich (felieton Pauliny Zglinieckiej).
Rozmawiamy o wyzwaniach, jakie niesie ze sobą wykonawstwo muzyki współczesnej z klarnecistką, Barbarą Borowicz. W wywiadzie z kompozytorem i artystą dźwięku, Rafałem Zapałą, poruszamy temat edukacji w zakresie muzyki elektronicznej, ale także wymarzonych warunków muzycznego co-workingu.
Opowiadamy o tym, co – niezależnie od stylistyki – może stać się pożywką dla muzyki najnowszej: o codzienności (publikacja Pauliny Zglinieckiej, „Życiopisanie” w teatrze operowym Aleksandra Nowaka), o miłości (Anna Komendzińska, Gdzie miłość, tam snuje się opowieść), o czasie (Ada Krzyczkowska, Postrzeganie czasu w muzyce. Analiza „Reflection for Cello” Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej).
Pokazujemy jak muzyka współczesna przekracza granice sztuk i granicę dzielącą artystę od widza. O bezkompromisowych performensach serbskiej artystki, Mariny Abramović, pisze Marta Wryk w dziale Kosmopolita, a Luiza Sadowska w dziale Edukatornia przypomina o przedstawicielach międzynarodowego ruchu Fluxus, którzy po raz pierwszy tak ściśle powiązali ze sobą sztuki wizualne, poezję i muzykę.
Wiosna sprzyja podróżom, otwarciu się na świat, dlatego zabieramy Czytelników do Andaluzji (Paulina Miedzińska, Elementy cante jondo w “La Luna está muerta, muerta…” z “Night of the Four Moons” George’a Crumba), a nawet do Teheranu (Martyna Kosecka i nowa muzyka w Teheranie).
Rekomendujemy najnowszą płytę Dariusza Przybylskiego, w której interpretacje muzyki dawnej i nowej brzmią na jedynym w swoim rodzaju instrumencie, organach Hammonda.
I wreszcie, zachęcamy młodych polskich kompozytorów do udziału w konkursie organizowanym przez London Sinfoniettę.
Redaktorkami numeru są Ewa Schreiber i Ewa Chorościan. Wybrane teksty numeru powstały we wspołpracy z 47. Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej “Poznańska Wiosna Muzyczna”
Spis treści numeru Wiosna brzmi współcześnie:
Felietony
Paulina Zgliniecka, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
Wywiady
Recenzje
Anna Komendzińska, Gdzie miłość, tam snuje się opowieść
Publikacje
Paulina Zgliniecka, „Życiopisanie” w teatrze operowym Aleksandra Nowaka
Edukatornia
Luiza Sadowska, Fluxus and experimental music
Kosmopolita
Martyna Kosecka i nowa muzyka w Teheranie
Marta Wryk, Marina Abramović. The Cleaner
Rekomendacje
“Already it is dusk”. Fryderyk dla Dariusza Przybylskiego
London Philharmonic Orchestra Young Composers programme 2018/2019
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2018