Archiwum numeru 5
Wydanie: 2017-05-01 - 2017-05-31
Meandry

Jak mówić i pisać o muzyce popularnej? Od Enea Spring Break do Eurowizji
Redakcja
Prezentujemy Państwu numer specjalny, którego tematyka skupia się wokół szerokiego i jak się okazuje trudnego do zdefiniowania pojęcia muzyki popularnej. Wszystko za sprawą inspiracji panelem zorganiz…
Kamera-muzyka-akcja!
Ewa Chorościan
Może kina nie ulegają w ostatnim czasie szczególnym oblężeniom, jednak powszechny dostęp do najnowszych produkcji w internecie powoduje, że przeciętny Kowalski zapytany o tytuł ostatniego filmu, jaki…Wywiady

Muzyka popularna – ankieta
Redakcja
"Jak można zdefiniować dzisiaj muzykę popularną?" i "Gdzie rozgrywa się prawdziwe życie muzyczne?" przy okazji Spring Break Showcase Festival & Conference nasza redakcja zapytała w formie ankiety…
"Wielu reżyserów nie wstydzi się wyznać, że nigdy nie byli w filharmonii" – wywiad z Krzesimirem Dębskim
Ewa Chorościan
Krzesimir Dębski – kompozytor, skrzypek jazzowy, dyrygent, aranżer, pedagog. Komponuje zarówno muzykę filmową i teatralną, jak również klasyczną muzykę współczesną oraz jazzową. Napisał muzykę do pona…
"Muzyka filmowa staje się taką nową klasyką" – wywiad z Bartoszem Chajdeckim
Anna Kruszyńska
Bartosz Chajdecki – kompozytor muzyki teatralnej, telewizyjnej i filmowej. Obdarzony wielką wyobraźnią i swobodą twórczą oraz wyczuciem gatunków i lekkością w łączeniu często diametralnie od siebie ró…Felietony

Fortuna kołem się toczy
Aleksandra Bliźniuk
Spring Break Showcase Festival&Conference, czyli impreza, podczas której wysłuchać możemy młodych, obiecujących zespołów, już za nami. W tegorocznej edycji, prócz Anity Lipnickiej, wystąpili także…
Dlaczego oglądam Eurowizję?
Krzysztof Stefański
W powszechnej opinii Eurowizja jest świętem kiczu i kampu, w którym najmniej ważna jest muzyka. Nie jest to zdanie bezpodstawne, jednak Eurowizja to znacznie więcej: projekt społeczno-polityczny, feno…
Wirtuozowska synteza obrazu i dźwięku – „Uwięziona” Henri-Georgesa Clouzota
Wojciech Krzyżanowski, Aleksandra Słyż
Autorzy wyciągnęli wszystko, co najlepsze z powstałej – właśnie w latach 60. – sztuki op-artu. Niczym jeden wielki stroboskop, iskrzą się światła, kolory i kształty, a do tego brzmienia, oddziałując n…
Anatomia grozy według Abla Korzeniowskiego
Anna Wyżga
Z twórczością Abla Korzeniowskiego zetknęłam się po raz pierwszy, oglądając serial Penny Dreadful. Zdecydowanie była to miłość od pierwszego wejrzenia – piękne długie wiolonczelowe frazy z czołówki od…
Jan A. P. Kaczmarek – kompozytor transatlantycki
Aleksandra Chmielewska
Choć w panteonie polskich twórców muzyki filmowej przeważają kompozytorzy wykształceni w dziedzinie, w której się specjalizują, rzeczywistość pokazuje, że tradycyjne wykształcenie kompozytorskie nie j…
Muzycy na wielkim ekranie
Aleksandra Chmielewska
Muzyka jako temat przewodni dzieł wielkiego ekranu od lat nie traci na popularności. O dziwo, bo reżyserzy coraz rzadziej i coraz mniej chętnie sięgają po tematykę wykraczającą choćby o krztynę ponad…
Michael Nyman i Peter Greenaway – postmodernistyczna synergia
Maurycy Raczyński
Peter Greenaway i Michael Nyman mówią w tych samych językach. Pierwszym jest angielski, drugim – postmodernizm. Muzyka Nymana opływa teatralne, nierzeczywiste Greenaway’owskie kadry i wsiąka w obra…Recenzje

Waglokracja – Piotr Metz o muzycznym świecie VooVoo
Piotr Jakubowski
Trzeba było czekać aż trzy dekady, by ukazały się – za to od razu aż dwa – solidne książkowe opracowania poświęcone jednej z najbardziej twórczych i bezkompromisowych postaci na polskiej scenie muzycz…
Muzyczna narracja w „Młodym Papieżu” Paolo Sorrentino
Krzysztof Bździel
Zwykło się traktować ścieżkę dźwiękową w filmie jako dopełnienie narracji, którą buduje fabuła. W myśl takiego porządku w scenie śmierci bohatera rozbrzmiewa Lacrimosa, a w radosnym happy endzie pojaw…
Oscarowe znaczy najlepsze?
Aleksandra Bliźniuk
Cokolwiek byśmy nie sądzili o nominacjach i wygranych; jakkolwiek kontrowersyjne lub też odpowiednie wydały nam się decyzje Akademii Filmowej, niepodważalne jest to, że Oscary mają ogromny wpływ społe…Publikacje

Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Jak analizować relację komunikacyjną między muzykami a słuchaczami
Michał Jan Lutostański
Kultowy zespół street punkowy ze Szczecina The Analogs, słuchany zarówno przez skinheadów, jak i punków, śpiewał przed laty: „kiedyś na ślepo wierzyłem idolom, ale zmądrzałem i czas ich pochłonął. W ż…
Maestro – kilka uwag o muzyce w filmach Stanley'a Kubricka
Aleksander Przybylski
Filmy Kubricka można postrzegać jako dzieła totalne (Gesamtkunstwerk). Słowo, obraz, muzyka, aktorstwo, ale także taniec i architektura są syntetyzowane w jego filmach, dając całość będącą czymś więce…
O klasyce i nie-klasyce w filmach Larsa von Triera – „Melancholia” i „Nimfomanka”
Karol Furtak
Lars von Trier to z perspektywy widza zjawisko (niezależnie czy postrzegane pozytywnie, czy też negatywnie). Trudno czasem zrozumieć to, co ma do powiedzenia jako twórca. Pokusić się można nawet o stw…Edukatornia

Jak mówić i pisać o muzyce popularnej? Podsumowanie panelu dyskusyjnego
Iwona Granacka
Czym właściwie jest muzyka popularna w dzisiejszych czasach? Jak możemy ją definiować i w jaki sposób wytyczać jej granice? Przystępując do dyskusji nad rolą krytyki muzycznej i zadań krytyka zajmując…
Tyrania muzyki. Video wykład
Sławomira Żerańska-Kominek
Czy piękna, harmonijna muzyka może stać się narzędziem przemocy? W jaki sposób przedstawiają tyranię muzyki sami artyści? Co dzieje się z bohaterem "Mechanicznej pomarańczy" Stanleya Kubricka i jaką r…
Krótka (i subiektywna) historia śpiewania na ekranie
Ewa Chorościan
Śpiewanie, nucenie, gwizdanie to całkiem zwyczajne czynności, które towarzyszą nam każdego dnia, wyrażając nasze emocje. Nic dziwnego, że twórcy filmów, chcąc uwiarygodnić postaci scenariusza, powierz…Rekomendacje

Panel dyskusyjny "Pamięć w muzyce"
Fundacja MEAKULTURA serdecznie zaprasza na debatę panelową pt. „Pamięć w muzyce”, która odbędzie się 9 czerwca w Tandem Studio w Poznaniu. Panel dyskusyjny towarzyszący Festiwalowi Ethno Port Poznań b…
Gala KROPKI już w najbliższą niedzielę!
Nagrody za najlepsze teksty o muzyce opublikowane w 2016 roku, ufundowana po raz pierwszy Nagroda Publiczności czy nagroda za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej – Gala Finałowa III edy…
Muzyka w Mediach – studia podyplomowe Collegium Civitas i Fundacji MEAKULTURA
"Muzyka w mediach" to nowy kierunek studiów podyplomowych w Collegium Civitas, którego kierowniczką i pomysłodawczynią jest redaktor naczelna MEAKULTURY, dr Marlena Wieczorek. Wśród wykładowców znakom…
Letnie Koncerty na Grochowskiej
20 maja rozpocznie się kolejna edycja Letnich Koncertów na Grochowskiej. Orkiestra Sinfonia Varsovia po raz 7. zaprasza mieszkańców Warszawy na letnie weekendy z muzyką klasyczną. Cykl 28 bezpłatnych…
Ivo Pogorelich – patronat MEAKULTURY
Mamy przyjemność objąć patronatem kolejny koncert z cyklu Świat Wielkiej Muzyki. Tym razem 9 czerwca w krakowskim ICE wystąpi wybitny pianista – Ivo Pogorelich.
Festiwale muzyki filmowej oraz festiwale filmowe z muzyką
Ewa Chorościan
Muzyka filmowa coraz częściej zaczyna żyć własnym życiem i uniezależnia się od obrazu filmowego. Słuchacze chętniej sięgają po same ścieżki dźwiękowe. Na szczęście nie trzeba się ograniczać wyłącznie…