Archiwum numeru 25
Wydanie: 2019-01-01 - 2019-01-31
Meandry

Paweł Adamowicz. Marzenia o kulturze
Michał Orzechowski
Dziś pożegnaliśmy Pawła Adamowicza, Prezydenta Gdańska. Człowieka, który nie tylko rozumiał kulturę i jej znaczenie, ale też wdrażał swoje idee w życie. Człowieka, który pozostawił po sobie trwałe war…
To, co ETNO
Krzysztof K. Bździel
Greckie słowo ethnos wywodzi się od ethnikos, co oznacza "poganin", "barbarzyńca". Ethne było tym, czym nie było polis – miejscem, w którym nie wykształciły się demokratyczne struktury społeczne. Tym…Wywiady

„Wystarczy, że próbujemy być autentyczni. To jedyne, co możemy zrobić.” Wywiad z Piotrem Orzechowskim
Patrycja Sznajder i Monika „Misza” Winnicka
Patrząc na współczesną opinię publiczną, można stwierdzić, że „autentyczność artysty” decyduje o jego wartości. Nieważne, czy zainteresujemy się jazzem, rapem czy rock and rollem – słowo autentyczność…
Antoni Beksiak: to nie jest zwykłe ogrywanie melodii, to melodyczno-sonoryczny fenomen
Dorota Relidzyńska
Muzykę tradycyjną chętnie porównuje do jazzu. Przyśpiewki pań z Gałek Rusinowskich do bitew hip-hopowych. Widzi pokrewieństwo łączące muzykę tradycyjną i techno. Antoni Beksiak opowiedział nam o tym,…
Uwolnić się od znaczenia. Rozmowa z Barbarą Kingą Majewską i Marcinem Maseckim
Anna Dulny-Leszczyńska i Paulina Książek
Artystyczne ścieżki śpiewaczki Barbary Kingi Majewskiej oraz pianisty Marcina Maseckiego skrzyżowały się po raz drugi. „Taratil 'id al-milad”, album z polskimi kolędami przetłumaczonymi na język arabs…Felietony

Indywidualne i niepowtarzalne. Muzyczne bogactwo polskiego folkloru
Monika Kozakiewicz
Folkloryzm jest opisywany jako „przetwarzanie autentycznych elementów folkloru przez stylizację i aranżację w nowy kształt artystyczny, mniej albo bardziej odległy od pierwowzoru”. Tego typu nawiąza…
Mimika dźwięków natury: tuwiński śpiew gardłowy
Krzysztof K. Bździel
Wielkie przestrzenie niekończących się stepów, gór i wyżyn, gdzie oprócz pięknej, acz niedostępnej przyrody spotkać możemy jedynie hodowców reniferów mieszkających w jurtach. Ten odległy zakątek Ziemi…
Gia Kanczeli - Życie bez Bożego Narodzenia
Radosław Siemionek
Gia Kanczeli, podobnie jak wielu radzieckich kompozytorów jego pokolenia, odnalazł w muzycznej duchowości język sprzeciwu wobec komunistycznej rzeczywistości, w której nie było miejsca na wartości nie…
O nostalgii i o tym, że muzyka ma wiele znaczeń
Joanna Gruszczyńska
Cały czas coś tracimy. Czasem nie mamy na to wpływu, bo to, co dla nas ważne, odbierają nam siłą i na chama. Innym razem, w imię rozwoju, honoru, miłości lub z innych pobudek rezygnujemy z czegoś sami…
W poszukiwaniu (s)pokoju
Paulina Książek
Budzik o piątej rano, prysznic, potem kawa, śniadanie i poranne wiadomości jednocześnie. Czasem jeszcze przed pracą trzeba zawieźć dzieci do szkoły, a później tkwić w urzędzie, firmie, czy innej insty…
Między wymiarami
Patrycja Sznajder
Nostalgia i Sonus ex Machina to festiwale, które prawdopodobnie w zamierzeniu nie miały ze sobą nic wspólnego. Biorąc udział w obu wydarzeniach można było jednak znaleźć się w dwóch rzeczywistościach.…Recenzje

Kogo inspiruje polski folklor?
Paulina Zujewska
Polecamy płyty, w których można odnaleźć wiele inspiracji polską muzyką ludową i etniczną. Należą do nich takie nowości jak: Raczkowski&Kostka: Duo, Follow dices: Eternal colours, Zoyra, Jeden - W…
Koncert Piotra Orzechowskiego Pianohooligana
Klaudia Popielska
Przyćmione światła, wysokie mury kościoła oo. Jezuitów, nawy wypełnione po brzegi słuchaczami gotowymi przyjąć potężną dawkę niecodziennej muzyki. W takich okolicznościach rozpoczął się koncert otwier…
Festiwal Nostalgia 2018. Impresje młodych krytyków muzycznych
Joanna Gruszczyńska, Anna Hanczak, Paulina Książek
Nostalgia Festival Poznań poprzez swoją nazwę nasuwa skojarzenia z tęsknotą, zadumą, wspomnieniem. Tegoroczny program również nawiązywał do tego co minione, przeszłe, tradycyjne, ale warte przypomnien…Publikacje

Jazzowa droga do emancypacji czarnoskórych Amerykanów
Piotr Jankowski
Etymologia słowa „jazz” nie jest do końca znana. Początkowo słowo to było pisane jako „jas” lub „jass” i używane w slangu od około 1912 roku. Jego znaczenie nie odnosiło się bezpośrednio do muzyki, a…
Niesłyszalne, granice obiektów i płacz przedmiotów. O twórczości Adama Gołębiewskiego
Małgorzata Bochniarz-Różańska, Marek S. Bochniarz
Twórczość Adama Gołębiewskiego charakteryzują najlepiej dwa problemy: możliwość rozszerzonego wykorzystania zestawu perkusyjnego, a przez to chęć podjęcia w muzyce improwizowanej krytyki formalnego uż…Edukatornia

O afrykańskich korzeniach muzyki popularnej
Piotr Jankowski
Muzyka popularna wiele zawdzięcza muzyce Afroamerykanów. Wszystko zaczęło się od sprowadzenia do Stanów Zjednoczonych pierwszych niewolników afrykańskich. W 1619 roku przypłynął do Jamestown holenders…
Ludzie z krainy Nostalgii. Rozmowy z publicznością festiwalową
Anna Hanczak
Mówi się, że artyści nie istnieliby bez publiczności. Równie trudno wyobrazić sobie festiwal bez odbiorców. Stanowią oni istotną część wydarzenia, które tworzone jest z myślą o nich, ale także dzięki…Rekomendacje
