okładka płyty

rekomendacje

"Already it is dusk". Fryderyk dla Dariusza Przybylskiego

Płyta „Already It Is Dusk” otrzymała Nagrodę Fryderyka 2018 w kategorii Album Roku – recital solowy. Dariusz Przybylski, kompozytor i organista prezentuje na niej interpretacje muzyki dawnej i nowej przeznaczone na jedyny w swoim rodzaju instrument, organy Hammonda.

Muzyka średniowiecza, renesansu i baroku (Guillaume Dufay, Wacław z Szamotuł, Johann Sebastian Bach, Henry Purcell) przeplata się na płycie z utworami pochodzącymi z końca XX wieku (Henryk Mikołaj Górecki, Andrzej Krzanowski, Arvo Pärt). Sam tytuł przywołuje na myśl dwie ważne polskie kompozycje – renesansową pieśń Wacława z Szamotuł oraz nawiązującą do niej muzykę na kwartet smyczkowy op. 62 “Już się zmierzcha” Henryka Mikołaja Góreckiego.

Jak czytamy na stronie wydawnictwa Requiem Records: Moment dnia, kiedy „już się zmierzka, nadchodzi noc“ inspiruje twórców swą tajemniczością. (…) “Already It Is Dusk” przeprowadza słuchacza przez misterium od zachodu Słońca po ciemną noc.

Wszystkie utwory łączy kontemplacyjny charakter i niezwykła barwa instrumentu, kojarzonego zwykle z jazzem i rockiem. Nagranie zostało zrealizowane na oryginalnym modelu organów Hammonda E100 z roku 1968. Dariuszowi Przybylskiemu towarzyszą kontratenor Jan Jakub Monowid oraz perkusista Leszek Lorent.

W dorobku Dariusza Przybylskiego jest to już drugi projekt z udziałem organów Hammonda. Pierwszy, Hammond Organ Project, ukazał się w 2015 roku nakładem wydawnictwa Requiem Records na płycie winylowej – nośniku, który może być kojarzony z czasem świetności organów Hammonda. Wraz z zespołem Kwartludium Dariusz Przybylski nagrał na płycie najnowsze kompozycje, głównie polskich twórców.

Album „Already It Is Dusk”, spis utworów:

01. John Cage – In a Landscape
02. Guillaume Dufay – Ave maris stella *
Johann Sebastian Bach – French Suite No. 5 in G major, BWV 816
03. I Allemande    
04. II Courante    
05. III Sarabande    
06. IV Gavotte    
07. V Bourrée    
08. VI Loure    
09. VII Gigue    
10. Andrzej Krzanowski – Relief II
11. Henry Purcell – An Evening Hymn *
12. Arvo Pärt – Fratres **
13. Wacław z Szamotuł – Modlitwa, gdy dziatki spać idą *
14. Henryk Mikołaj Górecki – Already It Is Dusk, Op. 62

Dariusz Przybylski – organy Hammonda (model E100 z roku 1968)
Jan Jakub Monowid – kontratenor *
Leszek Lorent – perkusja **

 

Spis treści numeru Wiosna brzmi współcześnie:

Felietony

Paulina Zgliniecka, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich

Aleksandra Babiarska, Barbara Borowska, Jakub Kranc, Zuzanna Nalepa, Pokoncertowe impresje młodych krytyków

Wywiady

Monika Winnicka, „Brakuje mi dyskusji pomiędzy muzykami, odbiorcami, a mediami.” Wywiad z Rafałem Zapałą.

Ewa Schreiber, Magdalena Nowicka-Ciecierska, „Żeby grać muzykę współczesną, trzeba mieć bardzo dobry warsztat klasyczny”. Wywiad z Barbarą Borowicz

Recenzje

Anna Komendzińska, Gdzie miłość, tam snuje się opowieść

E. Chorościan, W. Krzyżanowski, W. Nowak, M.Winnicka, Wokół 47. “Poznańskiej Wiosny Muzycznej”. Wielogłos

Publikacje

Paulina Zgliniecka, „Życiopisanie” w teatrze operowym Aleksandra Nowaka

Paulina Miedzińska, Elementy cante jondo w “La Luna está muerta, muerta…” z “Night of the Four Moons” George’a Crumba

Edukatornia

Luiza Sadowska, Fluxus and experimental music

Ada Krzyczkowska, Postrzeganie czasu w muzyce. Analiza „Reflection for Cello” Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej

Kosmopolita

Martyna Kosecka i nowa muzyka w Teheranie

Marta Wryk, Marina Abramović. The Cleaner

Rekomendacje

“Already it is dusk”. Fryderyk dla Dariusza Przybylskiego

London Philharmonic Orchestra Young Composers programme 2018/2019

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć