Niektórzy badacze muzyki elektronicznej uważają, że każdy dźwięk dobiegający z głośnika możemy zakwalifikować jako muzykę elektroniczną. Jeśli tak, to słuchamy jej jeszcze więcej, niż nam się wydaje – nawet Bach odtwarzany z komputera tak naprawdę składa się z dźwięków mniej lub bardziej przetworzonych elektronicznie.
Popularne (60%) w ostatnim czasie disco polo jest już rasową muzyką elektroniczną – często używa elektrycznych gitar, perkusji i keyboardów… Skoro, jak może się wydawać, i tak od muzyki elektronicznej nie uciekniemy, warto się zastanowić, co takiego może nam ona zaoferować. Przede wszystkim – różnorodność.
W niniejszym numerze spróbujemy zaprezentować diametralnie różne spojrzenia na muzykę elektroniczną oraz wiele jej różnych obliczy, środowisk, gatunków.
Dobrochna Zalas i Luiza Sadowska odwołają się do klasyka muzyki eksperymentalnej oraz elektronicznej: John Cage posłuży jako punkt wyjścia do rozważań na temat współczesnej opery oraz twórczości Nama June Paika. Piotr Tkacz w swoich publikacjach podejmie ważne dla polskiej muzyki elektronicznej i jednocześnie nieco zapomniane tematy – wytwórnię OBUH oraz środowisko neurobot. Pojawią się u nas również sylwetki wykształconych kompozytorów elektroakustycznych młodszego pokolenia – Rafał Zapała oraz Marzena Komsta – w głęboko humanistycznej analizie Karola Furtaka. Felieton Roberta Gogola w abstrakcyjny, poetycki sposób przybliży nam istotę duchowości muzyki elektronicznej i pokaże jak do niej dotrzeć. Monika Winnicka zaś wytłumaczy, w jaki sposób nagrywa się ścieżki dźwiękowe do filmów. Właściwie każdy pisze o nieco innej muzyce elektronicznej, nieco pod innym kątem, ale żadne wypowiedzi nie są sprzeczne. Nawet różnice zdań, które wyszły w naszej recenzji-ankiecie (Rumuński Spektralizm, Dawid Srokowski, Radosław Sirko, Rafał Zapała) … W numerze znajdziecie również akcent muzyki pozaeuropejskiej – Mikołaj Kierski opisał dla nas szalenie interesującą scenę global bassu oraz funkcjonujący na niej polsko-angolski projekt Lua Preta. Spojrzymy również bliżej – Natalia Chylińska oraz Hubert Karmiński opowiedzą o niesamowicie aktywnych scenach muzycznych ich rodzinnych okolic – Trójmiasta i Torunia. A jeśli już zmierzamy w stronę bardziej młodzieżową – zespół Niemoc wyjawił nam w rozmowie, jak to zrobić, żeby zagrać na Open’er Festival! Mamy również prawdziwą gratkę dla miłośników artystycznych memów internetowych i młodej polskiej elektroniki – zadaliśmy kilka pytań legendarnemu w pewnych kręgach Ehh hahah. To jeszcze nie wszystko – Sebastian Dembski przeanalizuje to, czy rozwój muzyki musi być nierozerwalnie połączony z rozwojem technologii oraz zarysuje pewne społeczno-polityczne horyzonty takich rozważań. A jeśli jeszcze znajdzie się ktoś, komu nie przepalą się kabelki w głowie od ilości zdarzeń i tematów, które prezentujemy – na deser zapraszamy do recenzji surrealnych audiowizualnych animacji z youtube, które wymęczą każdego. Powodzenia!
Spis treści numeru Elektryfikacja :
Felietony:
Robert Gogol, Oskubany Kaczan (o duchowości w muzyce elektronicznej)
Monika Winnicka, Technika Foley
Wywiady
Wojtek Krzyżanowski, Motor napędowy [memy]. Wywiad z Ehh hahah
Wojtek Krzyżanowski, Post-punk, elektronika lat 80., internet – wywiad z zespołem Niemoc
Recenzje
Dobrochna Zalas, Rumuński Spektralizm, Rafał Zapała, Dawid Srokowski, Radosław Sirko, Wojtek Krzyżanowski, Elektronika PL – metarecenzja
Wojtek Krzyżanowski, Cyber-surrealizm
Publikacje
Edukatornia
Dobrochna Zalas, Czy opera może się jeszcze odegrać?
Sebastian Dembski, „Technologia nie jest zła ani dobra, nie jest też neutralna.”
Kosmopolita
Mikołaj Kierski, Lua Preta – afrykański ogień
Luiza Sadowska, Nam June Paik, interactive art
Rekomendacje
Hubert Karmiński, Toruńska scena muzyczna
Natalia Chylińska, W przestrzeni. Wokół muzyki elektronicznej
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2018