Karnawał w pełni – to czas nieskrępowanej zabawy, która nie mogłaby się obyć bez tańca. I właśnie taniec stał się przewodnim tematem pierwszego numeru w nowej odsłonie MEAKULTURY.
Taniec jest pojęciem bardzo pojemnym, łączącym w sobie wiele gatunków, odwołującym się do różnych sfer ludzkiego działania (od sfery sakralnej, przez rozrywkę aż po sferę sztuki). Większość artykułów w numerze będzie dotyczyć tańca klasycznego i współczesnej choreografii. Czytelnicy znajdą tu jednak również teksty wychodzące poza tradycyjne baletowe ramy.
W swoim felietonie Aleksandra Chmielewska zastanawia się, jak skonwencjonalizowana z pozoru sztuka tańca funkcjonuje współcześnie, gdy artyści silnie angażują się w politykę, życie społeczne czy naukę. Z kolei Katarzyna Gardzina-Kubała rozprawia się ze stereotypem baletu jako sztuki “niemęskiej” oraz wizerunkiem “niemęskiego” tancerza.
Polecamy również dwa wywiady przygotowane przez Annę Kruszyńską i Ewę Schreiber – z choreografem Jackiem Przybyłowiczem oraz tancerzem Maksimem Woitiulem.
W dziale recenzji znalazły się omówienia dwóch książek – monumentalnej biografii twórcy Ballets Russes, Siergieja Diagilewa (Richard Buckle, Diagilew – recenzja Anny Wyżgi), oraz pozycji, która należy już do kanonu teoretycznych rozważań o tańcu współczesnym (amerykańskie wydanie miało miejsce w 1977 roku), a dopiero niedawno ukazała się w polskim tłumaczeniu (Sally Banes, Terpsychora w tenisówkach. Taniec post-modern – recenzja Katarzyny Bartos).
Renata Dobkowska w swojej publikacji przedstawia oryginalną, wręcz alternatywną wersję Jeziora łabędziego w choreografii Matthew Bourne’a. Czy wyobrażacie sobie łabędzie i delikatną Odettę zastąpionych przez… stado silnych łabędzi-mężczyzn? W drugim tekście, o mitycznych korzeniach klasycznego tańca indyjskiego (w dziale Edukatornia), możemy przeczytać m.in. o tym, że w mitologii indyjskiej świat został stworzony właśnie za sprawą tańca.
Magdalena Sawicka opisuje techniki ruchu Rudolfa Labana w kształceniu na specjalności rytmika na wyższej uczelni muzycznej. Z kolei Marta Zawadzka przedstawia historię tańca współczesnego w Polsce, opisuje edukację taneczną w amatorskim ruchu artystycznym i podkreśla, co daje dzieciom i młodzieży realizacja autorskiego programu Instytutu Muzyki i Tańca Myśl w ruchu.
W numerze przedstawione są również dwie nietuzinkowe sylwetki artystyczne. Aleksandra Szyguła przybliża postać Bronisławy Niżyńskej – właściwie jedynej polskiej tancerki i choreografki, której nazwisko pojawia się w zagranicznych opracowaniach z zakresu historii baletu. Z kolei Katarzyna Trzeciak portretuje współczesną tancerkę, zwyciężczynię Eurowizji dla Młodych Tancerzy z 2015 roku – Viktorię Nowak.
W nowo powstałym dziale Rekomendacji polecamy uwadze informacje o projektach Instytutu Muzyki i Tańca – portalach (taniecPOLSKA.pl. i tance.edu.pl), Polskiej Platformie Tańca oraz o publikacjach wydanych we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu wydawniczego.
Życzymy przyjemnej lektury!
Spis treści numeru tematycznego „Cały ten taniec”
Meandry:
Wstęp redakcyjny (Anna Kruszyńska)
Felietony:
Balet (nie)męska sprawa? (Katarzyna Gardzina-Kubała)
Zatańczyć o współczesnym świecie (Aleksandra Chmielewska)
Wywiady:
„Różnorodność jest bogactwem, z którego staram się czerpać”. Wywiad z Jackiem Przybyłowiczem (Ewa Schreiber, Anna Kruszyńska)
„W balecie wszystko zaczyna się od głowy”. Wywiad z Maksimem Woitiulem (Anna Kruszyńska)
Recenzje:
Jak to się robi w Ameryce, czyli „Terpsychora w tenisówkach. Taniec post-modern” Sally Banes (Katarzyna Bartos)
Optymiści mogą wszystko – Richard Buckle „Diagilew” (Anna Wyżga)
Publikacje:
Opowieść o samotności. Matthew Bourne, „Jezioro łabędzie” i krótka historia pierwowzoru (Renata Dobkowska)
Wybrane elementy techniki ruchu Rudolfa Labana w kształceniu na specjalności rytmika na wyższej uczelni muzycznej (Magdalena Sawicka)
Edukatornia:
Mityczne korzenie klasycznego tańca indyjskiego (Renata Dobkowska)
Edukacja taneczna w amatorskim ruchu artystycznym. Realizacja autorskiego programu “Myśl w ruchu” (Marta Zawadzka)
Kosmopolita:
Zwycięskie kroki przeznaczenia (Katarzyna Trzeciak)
Bronisława Niżyńska (Aleksandra Szyguła)
Rekomendacje:
Instytut Muzyki i Tańca: Portale (taniecPOLSKA.pl i tance.edu.pl); Polska Platforma Tańca
Wydawnictwa wydane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca