fb.com/grupajesien

rekomendacje

Toruńska scena muzyczna

Scena to pojęcia kojarzące się z podwyższeniem, na którym wystawiane są sztuki teatralne czy koncerty muzyczne lub też część aktu utworu dramatycznego. Trudniej jednak scharakteryzować pojęcie sceny muzycznej – bo nie chodzi tu tylko o właśnie ten podest z którego wykonywane są przez artystów utwory, tylko szerzej o ludzi, o miejsca i o jakąś określoną spójną stylistykę. Mówiąc tu o alternatywnej scenie muzycznej toruńskiej, (chociaż zahacza ona mocno również o pobliski Aleksandrów Kujawski) skupię się pewnej grupie zespołów, które ze sobą są mocno powiązane przez ludzi tworzących dane zespoły, którzy to przeplatają się wzajemnie w wielu projektach, ale w których to twórczości zdecydowanie odnaleźć można wspólny mianownik. Nie skupię się tu mocno na opisywaniu danych zespołów,  czy na ich dokonaniach, tylko postaram się znaleźć w tej układance części wspólne.

Parę lat temu, chociaż nie jestem pewien czy do większego nurtu czy tylko do kilku zespołów osoby tworzące w tych projektach wysforowały nazwę “hop siup” jako jedną z nazw nurtu. W 2014 roku zespół Pchełki wydał płytę o nazwie “Pan Hop Siup”.

Zespół w składzie Marta Rogalska, Paweł Rychert, Świstak Rogalski oraz Damian Kowalski inspiracje czerpie mocno z muzyki folkowej co na pewno wyróżnia go na tle innych przedstawianych tu w dalszej części zespołów; ale – może jestem osobą przesadzającą, ale odnoszę wrażenie że łączy go z pozostałymi pewien rodzaj charakterystycznego groovu który związany jest z gęstą, rytmiczną perkusją i silnymi riffami bassowymi. Zespół związany jest z aleksandrowskim klubem FADO, który to tworzy i w którym organizuje szereg imprez. 

Przechodząc dalej warto przedstawić kolejny z zespołów, który filaruje na tej scenie i który to w opisach swojej muzyki odnosił się do innej nazwy, brzmieniowo podobnej – ping-pong a właściwie post-punk ping-pong, – zespół Jesień, tworzony przez trio Maciej Karmiński, Szymon Szwarc, Michał Supcziński. 

Muzyka jest to cięższa, co odzwierciedla “post punkowy” przymiotnik. Folkowych inspiracji tutaj nie wyczuwam, więcej tu ducha punkowości i muzyki improwizowanej, jednak na pewno czuję podobieństwo sekcji rytmicznej.

Zresztą. Idąc tropem punkowym i tropem zwierzęcym – bo debiutancki LP zespołu Jesień, wydany w 2016 roku nosi nazwę: “Jeleń”. Trafimy na punkowy zespół zbuntowanych zwierząt – czyli Wyrąb Lasu. 

Zając, Pszczoła, Małpa i Niedźwiedź – tworzące formację, to w rzeczywistości dwóch basistów poprzednich formacji – Świstak Rogalski (Pchełki, Pszczoła), Michał Supcziński (Jesień, Małpa), którzy grają w tym projekcie poza gitarami basowymi również na perkusji. Skład uzupełniają Adam Krotofil i Mateusz Stolnicki. 

Trop muzyki egzystencjalnej, chociaż w tym wypadku odnoszący się bardziej do rasy ludzkiej niż zwierzęcej. Prowadzi do Święta Zmarłych. 

Tu zespół tworzył w różnych składach i konfiguracjach, jednak filarami zawsze byli Michał Supcziński (Jesień, Wyrąb Lasu) oraz Szymon Szwarc (Jesień). Skład uzupełniają Agata Zielińska zwana Nadią oraz Damian Kowalski (Pchełki). Mamy tu zatem hybrydę sekcji rytmicznej z poprzednich dwóch zespołów i gdzieś ten trop wiodący przez gitarę basową i perkusję zaczyna się zazębiać (!)

Zresztą Szymon (Jesień, Święto Zmarłych) oraz Damian (Pchełki, Święto Zmarłych) w duecie stają się zespołem Wesele. 

Mało tego. Jak do Szymona (Jesień, Święto Zmarłych, Wesele) oraz Damiana (Pchełki, Święto Zmarłych) dorzucimy Macieja (Jesień) i Tajemniczego Człowieka to nagle z Wesela powstaje Rozwód czyli najnowszy twór powstały na tej scenie. 

Czy sześć zespołów to już scena muzyczna? Chyba tak? Nie wiem? Właściwie to ciężko zdefiniować, ale jeśli czuć z nich podobną energię i widać przemieszanie, pomieszania w ramach tych zespołów to chyba można już tak to scharakteryzować. Jest to scena na pewno niejednolita bo każdy z zespołów prezentuje inną muzykę.

Spis treści numeru Elektryfikacja :

Felietony:

Robert Gogol, Oskubany Kaczan (o duchowości w muzyce elektronicznej)

Monika Winnicka, Technika Foley

Karol Furtak, O potencjale tkwiącym w impresywnych właściwościach muzyki elektronicznej. “Desire” Marzeny Komsty

Wywiady

Wojtek Krzyżanowski, Motor napędowy [memy]. Wywiad z Ehh hahah

Wojtek Krzyżanowski, Post-punk, elektronika lat 80., internet – wywiad z zespołem Niemoc

Recenzje

Dobrochna Zalas, Rumuński Spektralizm, Rafał Zapała, Dawid Srokowski, Radosław Sirko, Wojtek Krzyżanowski, Elektronika PL – metarecenzja

Wojtek Krzyżanowski, Cyber-surrealizm

Publikacje

Piotr Tkacz, Neurobot

Piotr Tkacz, OBUH

Edukatornia

Dobrochna Zalas, Czy opera może się jeszcze odegrać?

Sebastian Dembski, „Technologia nie jest zła ani dobra, nie jest też neutralna.”

Kosmopolita

Mikołaj Kierski, Lua Preta – afrykański ogień

Luiza Sadowska, Nam June Paik, interactive art

Rekomendacje

Hubert Karmiński, Toruńska scena muzyczna

Natalia Chylińska, W przestrzeni. Wokół muzyki elektronicznej


Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2018

nck

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć