Scena to pojęcia kojarzące się z podwyższeniem, na którym wystawiane są sztuki teatralne czy koncerty muzyczne lub też część aktu utworu dramatycznego. Trudniej jednak scharakteryzować pojęcie sceny muzycznej – bo nie chodzi tu tylko o właśnie ten podest z którego wykonywane są przez artystów utwory, tylko szerzej o ludzi, o miejsca i o jakąś określoną spójną stylistykę. Mówiąc tu o alternatywnej scenie muzycznej toruńskiej, (chociaż zahacza ona mocno również o pobliski Aleksandrów Kujawski) skupię się pewnej grupie zespołów, które ze sobą są mocno powiązane przez ludzi tworzących dane zespoły, którzy to przeplatają się wzajemnie w wielu projektach, ale w których to twórczości zdecydowanie odnaleźć można wspólny mianownik. Nie skupię się tu mocno na opisywaniu danych zespołów, czy na ich dokonaniach, tylko postaram się znaleźć w tej układance części wspólne.
Parę lat temu, chociaż nie jestem pewien czy do większego nurtu czy tylko do kilku zespołów osoby tworzące w tych projektach wysforowały nazwę “hop siup” jako jedną z nazw nurtu. W 2014 roku zespół Pchełki wydał płytę o nazwie “Pan Hop Siup”.
Zespół w składzie Marta Rogalska, Paweł Rychert, Świstak Rogalski oraz Damian Kowalski inspiracje czerpie mocno z muzyki folkowej co na pewno wyróżnia go na tle innych przedstawianych tu w dalszej części zespołów; ale – może jestem osobą przesadzającą, ale odnoszę wrażenie że łączy go z pozostałymi pewien rodzaj charakterystycznego groovu który związany jest z gęstą, rytmiczną perkusją i silnymi riffami bassowymi. Zespół związany jest z aleksandrowskim klubem FADO, który to tworzy i w którym organizuje szereg imprez.
Przechodząc dalej warto przedstawić kolejny z zespołów, który filaruje na tej scenie i który to w opisach swojej muzyki odnosił się do innej nazwy, brzmieniowo podobnej – ping-pong a właściwie post-punk ping-pong, – zespół Jesień, tworzony przez trio Maciej Karmiński, Szymon Szwarc, Michał Supcziński.
Muzyka jest to cięższa, co odzwierciedla “post punkowy” przymiotnik. Folkowych inspiracji tutaj nie wyczuwam, więcej tu ducha punkowości i muzyki improwizowanej, jednak na pewno czuję podobieństwo sekcji rytmicznej.
Zresztą. Idąc tropem punkowym i tropem zwierzęcym – bo debiutancki LP zespołu Jesień, wydany w 2016 roku nosi nazwę: “Jeleń”. Trafimy na punkowy zespół zbuntowanych zwierząt – czyli Wyrąb Lasu.
Zając, Pszczoła, Małpa i Niedźwiedź – tworzące formację, to w rzeczywistości dwóch basistów poprzednich formacji – Świstak Rogalski (Pchełki, Pszczoła), Michał Supcziński (Jesień, Małpa), którzy grają w tym projekcie poza gitarami basowymi również na perkusji. Skład uzupełniają Adam Krotofil i Mateusz Stolnicki.
Trop muzyki egzystencjalnej, chociaż w tym wypadku odnoszący się bardziej do rasy ludzkiej niż zwierzęcej. Prowadzi do Święta Zmarłych.
Tu zespół tworzył w różnych składach i konfiguracjach, jednak filarami zawsze byli Michał Supcziński (Jesień, Wyrąb Lasu) oraz Szymon Szwarc (Jesień). Skład uzupełniają Agata Zielińska zwana Nadią oraz Damian Kowalski (Pchełki). Mamy tu zatem hybrydę sekcji rytmicznej z poprzednich dwóch zespołów i gdzieś ten trop wiodący przez gitarę basową i perkusję zaczyna się zazębiać (!)
Zresztą Szymon (Jesień, Święto Zmarłych) oraz Damian (Pchełki, Święto Zmarłych) w duecie stają się zespołem Wesele.
Mało tego. Jak do Szymona (Jesień, Święto Zmarłych, Wesele) oraz Damiana (Pchełki, Święto Zmarłych) dorzucimy Macieja (Jesień) i Tajemniczego Człowieka to nagle z Wesela powstaje Rozwód czyli najnowszy twór powstały na tej scenie.
Czy sześć zespołów to już scena muzyczna? Chyba tak? Nie wiem? Właściwie to ciężko zdefiniować, ale jeśli czuć z nich podobną energię i widać przemieszanie, pomieszania w ramach tych zespołów to chyba można już tak to scharakteryzować. Jest to scena na pewno niejednolita bo każdy z zespołów prezentuje inną muzykę.
Spis treści numeru Elektryfikacja :
Felietony:
Robert Gogol, Oskubany Kaczan (o duchowości w muzyce elektronicznej)
Monika Winnicka, Technika Foley
Wywiady
Wojtek Krzyżanowski, Motor napędowy [memy]. Wywiad z Ehh hahah
Wojtek Krzyżanowski, Post-punk, elektronika lat 80., internet – wywiad z zespołem Niemoc
Recenzje
Dobrochna Zalas, Rumuński Spektralizm, Rafał Zapała, Dawid Srokowski, Radosław Sirko, Wojtek Krzyżanowski, Elektronika PL – metarecenzja
Wojtek Krzyżanowski, Cyber-surrealizm
Publikacje
Edukatornia
Dobrochna Zalas, Czy opera może się jeszcze odegrać?
Sebastian Dembski, „Technologia nie jest zła ani dobra, nie jest też neutralna.”
Kosmopolita
Mikołaj Kierski, Lua Preta – afrykański ogień
Luiza Sadowska, Nam June Paik, interactive art
Rekomendacje
Hubert Karmiński, Toruńska scena muzyczna
Natalia Chylińska, W przestrzeni. Wokół muzyki elektronicznej
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2018