Czas pandemicznego lockdownu dla smakoszy kultury oznaczał przejście na dietę pudełkową (czytaj: ekranową). Wielu z nas, zapewne bezwiednie, poczęła w tym czasie konsumować kulturę obficie płynącą z sieciowych strumieni Netflixa, HBO i innych współczesnych audiowizualnych dobrodziejstw. Obfity strumień niekończących się filmów i seriali szybko jednak prowadził do uczucia powtarzalności i nudności kulturalnej oferty. Staje się ona dla odbiorcy zwyczajnie mdła i odbiera smak.
Do zapoznania się z niniejszym wydaniem MEAKULTURY zachęcam tych znudzonych, którzy chcieliby przywrócić sobie chętkę na dobrą kulturę poprzez poobcowanie z odrobiną sztuki operowej. Wszak wielki exodus sztuki wszelakiej do Internetu dotknął także i tę, jakże ważną jej sferę. Polecam chociażby: Teatr Wielki – Opera Narodowa na VOD. Zdając sobie sprawę, iż przeciętnemu widzowi do opery zwyczajnie się “nie chce”, autorzy prezentowanych w tym numerze artykułów – studenci śpiewu operowego, postawili za cel sprawić, aby ów widzowi się zachciało.
Dominika Waliszewska i Rafał Romanicz wprowadzą czytelnika do największych arcydzieł scenicznych W. A. Mozarta, mianowicie do Czarodziejskiego fletu i Wesela Figara. Gdy już pokochamy opery Mozarta, to Maksymilian Skiba udowodni, że warto zainteresować się również Rossinim, gdyż, jak wskazuje autor artykułu, twórca ten był spadkobiercą mozartowskiego stylu. Polecam uwadze również coś z naszego podwórka: Historia zapomnianej kantaty to publikacja Laury Steckiej opowiadająca o mitologicznej kantacie Nijoła autorstwa Stanisława Moniuszki. W odpowiedziach Tomasza Koniecznego na pytania Joanny Staneckiej można przeczytać m. in. piekną wypowiedź łódzkiego śpiewaka o tym jaki byłby świat bez muzyki. Na marginesie głównego tematu numeru rekomenduję mój tekst poświęcony zmarłemu przed rokiem Bogusławowi Schaefferowi.
Spis artykułów niniejszego wydania MEAKULTURY:
- Rafał Romanicz, Sukces ma wielu ojców… historia powstania opery „Wesele Figara”
- Dominika Waliszewska, „Czarodziejski flet” to tajemnica, która trzeba odkryć
- Maksymilian Skiba, Rossini – kontynuator muzycznego stylu Mozarta
- Laura Stecka, Historia zapomnianej kantaty
- Joanna Stanecka, Tomasz Konieczny odpowiada na pytania kwestionariusza meakultura.pl
- Krzysztof Bździel, Patron dla twórców z pokolenia Y