Opera i dramat muzyczny Numer specjalny

Opera współczesna – numer specjalny

Magdalena Nowicka

opera-wspolczesna-numer-specjalny
źródło: https://pixabay.com

Istnieje pogląd, że opera to gatunek przeszłości,  a śpiewanie zamiast mówienia to rzecz nienaturalna. Tak twierdził sam Witold Lutosławski, wyrzekając się komponowania dzieł operowych. W niniejszym numerze MEKULTURY pragniemy pokazać, że to tylko bezrefleksyjnie powtarzany stereotyp. Opera współcześnie istnieje i ma się całkiem dobrze!

Świadczy o tym chociażby tegoroczna Warszawska Jesień, która w całości poświęcona została temu gatunkowi. Relację z kilku pierwszych koncertów w formie rozmowy przygotowały Karolina Dąbek i Paulina Zgliniecka, wrażenia z dalszej części festiwalu relacjonuje Magdalena Nowicka.

W operze współczesnej zachwycająca jest jej różnorodność – stwierdza Agata Zubel, która w wywiadzie dla MEAKULTURY opowiada o swoich operowych doświadczeniach z perspektywy kompozytorki i wykonawczyni wielu operowych postaci. Artystka dzieli się także przemyśleniami na temat funkcji tekstu w dzisiejszej muzyce, rodzajach ekspresji wokalnej i swojej roli w Czarodziejskiej górze Pawła Mykietyna.

Na sakralny wymiar opery zwraca  uwagę  Dominika Micał w artykule poświęconym środkom muzycznym Passion and Resurrection Jonathana Harveya. Autorka analizuje głęboką symbolikę dzieła udowadniając, że stanowi ono nie tylko współczesną odmianę dramatu liturgicznego, ale szczególny przykład kompozytorskiego wyznania wiary.

O kosmopolitycznych losach  i zagranicznych sukcesach najnowszej opery Elżbiety Sikory – Madame Curie, która powstała w ramach projektu „Opera Gedanensis” promującego współczesnych polskich twórców, pisze Magdalena Pasternak.

Współczesna opera to nie tylko muzyka, śpiew i słowo, ale także (a w niektórych przypadkach może przede wszystkim?) teatr. Aspekty inscenizacyjne dzieł reżyserowanych przez Mariusza Trelińskiego w różnych okresach jego działalności omawia Justyna Rudnicka.

Mamy nadzieję, że opublikowane przez nas teksty przyczynią się do poszerzenia wiedzy na temat opery współczesnej, a niechętnych zachęcą do odkrywania tego jakże barwnego wycinka muzyczno-teatralnego świata.

Życzymy Państwu przyjemnej lektury! 

Zawartość całego numeru znajduje się pod adresem: http://meakultura.pl/archiwum/241


Publikacja powstała dzięki Funduszowi Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

Opublikowano: 2016-10-17

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 254