Festiwale Krytyka muzyczna

Krytyczna praktyka na Nostalgii – relacja z warsztatów

Bartosz Grześkowiak

krytyczna-praktyka-na-nostalgii-relacja-z-warsztatow
Krytyka w praktyce, fot. Maciej Zakrzewski

Każdego z trzech festiwalowych dni zainteresowani tematyką krytyki muzycznej spotykali się w siedzibie Fundacji Malta. Nabór prowadzony przez organizatorów przyciągnął na zaplanowane spotkania uczestników o różnym poziomie doświadczenia dziennikarskiego, co w połączeniu z odmiennością zainteresowań aplikujących od samego początku zwiastowało wartościową wymianę perspektyw. Plan dyskusji o tym, jak rozmawiać i pisać o muzyce, opracowała oraz moderowała na bieżąco Daria Rzeczkowska – redaktorka, krytyczka muzyczna i badaczka, przedstawicielka Fundacji Meakultura.

Pierwszego dnia uczestnicy warsztatu zapoznali się z podstawowymi pojęciami z zakresu dziennikarstwa. Znajomość konstrukcji i składowych recenzji, wywiadu, notki prasowej oraz felietonu stworzyła stabilne ramy do działania w późniejszej, praktycznej części zajęć. Podobną funkcję miało pełnić zwrócenie przez prowadzącą uwagi na kwestię dotyczącą tego, czym w pierwszej kolejności powinien kierować się w swojej pracy krytyk. Okazało się, że zadane w przypadku dziennikarstwa muzycznego trywialne pytania jak: „Co?", „Kto?", „Kiedy", „Gdzie?", „Po co?", prowokują niełatwą debatę. Echo przywołanych niewiadomych pobrzmiewało głośno jeszcze przez następne części spotkań. Pierwsza z nich zakończyła się wspólnym uczestnictwem warsztatowiczów w wydarzeniach Nostalgii, koncertach Marcina Murawskiego i Nino Jvanii oraz Aresa Chadzinikolau, a także wernisażu prac Ramana Tratsiuka.

Spotkanie drugiego dnia adepci dziennikarstwa rozpoczęli od podzielenia się wrażeniami z minionych koncertów w formie notki prasowej. Z pozoru proste zadanie ujawniło różnice w stylach pisania poszczególnych uczestników. Ich cechy i zasadność w danym kontekście w otwarty i nieskrępowany sposób omówione zostały na forum grupy. W takiej też atmosferze młodzi krytycy podzielili się swoimi inspiracjami dziennikarskimi i tekstami wartymi wspólnej, wnikliwej analizy. Poza skomentowaniem przygotowanych recenzji i wywiadów grupa oceniła sposoby pisania wybranych dziennikarzy. Ożywione rozważania przerwała pora na muzykę. Mocnym punktem kończącym drugi dzień festiwalowej Nostalgii był koncert zespołu Oles Brothers Trio.

Krytyka w praktyce, fot. Maciej Zakrzewski

Ostatnie z warsztatowych zmagań poświęcono przemyśleniom nad nadchodzącym numerem Meakultury, opracowywanym wspólnie z uczestnikami dziennikarskich spotkań. To w jego ramach zaplanowano publikację tekstów i wywiadów przygotowywanych na Nostalgii. Każda z osób podzieliła się swoimi koncepcjami na wybrany wcześniej tekst, komentując przy tym minione wydarzenia i dzieląc się pierwszymi wrażeniami dotyczącymi wykonywanej przez siebie pracy. Przy okazji pojawiła się też potrzeba omówienia złożonych zagadnień etyki dziennikarskiej i doświadczeń prowokujących jej kwestionowanie. Pomysłom nie było końca, podobnie jak sformułowaniom służącym opisaniu usłyszanych koncertów. Chociaż nie była to meta artystycznych doznań na Nostalgii Festival, gdyż na uważnych słuchaczy czekała jeszcze jedna koncertowa odsłona – finałowy występ Kuby Więcka i Piotrka Orzechowskiego, punkt festiwalu, którego nie można było ominąć.

Przeprowadzone przez Fundację Meakultura warsztaty pokazały, że krytyka muzyczna to dziedzina nieustanne wymykająca się wszelkim próbom jej definiowania. Z tego choćby powodu na pewno warto kontynuować i pogłębiać debatę na związane z nią tematy. Odpowiedzi na zadane pytania podczas spotkań nie zawsze przychodziły szybko, zdarzało się też tak, że nie było ich wcale. Takie odkrycia nie rodziły jednak zakłopotania, a potęgowały ciekawość poszukujących dziennikarskich rozwiązań. Zorganizowane zajęcia odbywały się w luźnej i przyjaznej atmosferze, a prowadząca je Daria Rzeczkowska, służyła pomocą każdemu, kto tylko jej potrzebował. Uczestnicy z uwagą angażowali się w postawione im zadania. To wszystko jak najlepiej wróży kolejnym edycjom przedsięwzięcia.

Pozostało czekać na przyszłoroczną odsłonę „Krytyki w praktyce". Do zobaczenia! 

Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Artystów ZAiKS

 

 Jedyne takie studia podyplomowe! Rekrutacja trwa: http://www.muzykawmediach.pl/

 

 

Numer powstał w ramach warsztatów krytyki muzycznej zorganizowanych we współpracy z Festiwalem Nostalgia 2019
 

 

Opublikowano: 2019-11-30

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 291