Muzyka współczesna Promocja kultury polskiej

Elbląska Orkiestra Kameralna wystąpi w Estonii

elblaska-orkiestra-kameralna-wystapi-w-estonii
Elbląska Orkiestra Kameralna, materiały promocyjne

Elbląska Orkiestra Kameralna wraz z Estonian Philharmonic Chamber Choir wystąpią na XV. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej AFEKT w Estonii. Koncerty odbędą się w ramach projektu ,,Dialog muzycznych kultur. Polska-Estonia".

Do udziału w tegorocznej edycji organizatorzy zaprosili uznanych wykonawców i twórców muzyki współczesnej m.in. Klangforum Wien, Ensemble Adapter, Agata Zubel. Ideą festiwalu jest ukazanie publiczności aktualnej, współczesnej sceny muzycznej Europy. Kompozytorzy biorący udział w Festiwalu AFEKT 2016 to żywe legendy muzyki spektralnej: gościem XV. edycji będzie sam Georg Friedrich Haas.

Na scenie Elbląskiej Orkiestrze Kameralnej towarzyszyć będzie wybitna, polska kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel, Estonian Philharmonic Chamber Choir, a za pulpitem stanie niezawodny Marek Moś, dyrektor artystyczny orkiestry.

Projekt ma na celu promocję i popularyzację polskich kompozytorów i ich dzieł, dlatego też w programie koncertu będzie można usłyszeć dzieła polskich kompozytorów muzyki współczesnej. Do udziału w projekcie orkiestra zaprosiła Agatę Zubel, z którą wykonają utwór kompozytorki „Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu” – kompozycję inspirowaną wierszami Tadeusza Dąbrowskiego, poety urodzonego w Elblągu. Wspólnie z partnerem projektu – Chórem Kameralnym Estońskiej Filharmonii – orkiestra wykona kompozycję Pawła Łukaszewskiego „Litania do św. Klemensa” oraz prawykona utwór estońskiej kompozytorki młodego pokolenia Liisy Hirsch „Wings”.

Orkiestra zagra dwa koncerty:

21 października 2016, godz. 19.00
Kościół św. Jana, Tartu, ESTONIA

22 października 2016, godz. 19.00
Kościół Metodystów, Tallin, ESTONIA

Agata Zubel sopran
Kadri-Ann Sumera fortepian
Estonian Philharmonic Chamber Choir
Elbląska Orkiestra Kameralna
Marek Moś dyrygent

Program koncertu

Agata Zubel       „Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu " na głos, fortepian i orkiestrę smyczkową
Liisa Hirsch        „Wings" na chór i smyczki    (PREMIERA)
Enno Poppe       „Zwölf“   for solo cello
                                „Fingernagel“   for violin and viola
                                „17 Etüden für Violine“ (Heft 2)  for solo violin`

Pawel Łukaszewski  „Litania do św. Klemensa " na chór mieszany i orkiestrę smyczkową
Aleksander Nowak  „Naninana" na orkiestrę smyczkową i Fender Rhodes

Elbląska Orkiestra Kameralna (EOK) powstała w 2007 r. Systematycznie buduje swoją pozycję, wzbogaca repertuar i powiększa grono artystów z nią koncertujących.  Znakiem  szczególnym Elbląskiej Orkiestry Kameralnej  jest zespół złożony z młodych oraz pełnych pasji artystów. Repertuar orkiestry obejmuje zarówno utwory klasyczne, jak i muzykę współczesną. Szczególnie ważną rolę zajmuje w nim muzyka polska. Najdobitniejszym tego wyrazem jest organizowany przez instytucję „Festiwal Muzyki Polskiej na Żuławach”, który prezentuje skarby rodzimej muzyki. Promuje także miejsca związane ze szlakiem gotyckich kościołów na Żuławach.  Impreza od pierwszej swojej edycji przyjmowana jest entuzjastycznie przez publiczność i wysoko oceniana przez krytyków.

Od 2007 r. Elbląska Orkiestra Kameralna z artystami polskich i światowych scen muzycznych zagrała ponad 600 koncertów. Wyjątkowa muzyczna synergia cechowała koncerty elbląskich kameralistów z takimi artystami jak:  Kai Bumann, Jerzy Maksymiuk, Massimiliano Caldi, Marek Moś, Michał Nesterowicz, José Maria Florêncio,  Volker Schmidt-Gertenbach, oraz solistami: Kate Liu, Agata Szymczewska,  Joanna Woś, Soyoung Yoon, Agata Zubel, Andrzej Bauer, Łukasz  Długosz, Jakub Jakowicz, Erzhan Kulibaev, Konstanty Andrzej Kulka,  Łukasz Kuropaczewski, Roby Lakatos, Janusz Olejniczak, Mariusz Patyra, Piotr Pławner, Jan Stanienda,  Janusz Wawrowski, Marcin Zdunik. Wszechstronność Orkiestry pozwala na współpracę z artystami reprezentującymi różne gatunki muzyczne, t.j.: Anna Maria Jopek, Krzesimir Dębski, Leszek  Możdżer, Marcin Wyrostek, Atom String Quartet, Andrzej Jagodziński Trio, Kroke,  Motion Trio, Włodek Pawlik Trio.

Elbląska Orkiestra Kameralna regularnie bierze udział w prestiżowych wydarzeniach muzycznych o randze międzynarodowej. W ostatnich latach wystąpiła  m.in. na Festiwalu Muzyki Klasycznej w Azkoitii, w San Sebastian oraz Hondarribii (2013), podczas Dni Muzyki w Bad Pyrmont (2015), The Days of New Music w Kiszyniowie (2016) czy Muzycznym Festiwalu w Łańcucie (2016). Natomiast jesienią 2017 roku wystąpi podczas Music Vintage Festival  na Węgrzech oraz na  International Music Festival Autumn Tibilisi  w Gruzji.

Duża część przedsięwzięć Elbląskiej Orkiestry Kameralnej może być organizowana dzięki jej aktywności w zdobywaniu funduszy ze źródeł zewnętrznych. EOK uczestniczy w projektach międzynarodowych realizowanych z partnerami z Danii, Szwecji, Niemiec, Mołdawii, Węgier, Estonii, Gruzji i innych. 

Elbląskim kameralistom prawykonania swoich utworów powierzyli uznani kompozytorzy m.in.:  Ghenadie Ciobanu, Liisa Hirsch czy Leszek Możdżer.

Za swą działalność artystyczną Elbląska Orkiestra Kameralna została uhonorowana Nagrodą Prezydenta Miasta Elbląga (2008 i 2009), Nagrodą Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego (2010). Otrzymała także tytuł Kreatora Kultury (2015). 

Elbląska Orkiestra Kameralna, materiały promocyjne

Chór Kameralny Estońskiej Filharmonii Narodowej (EPCC) to jeden z najbardziej cenionych estońskich zespołów muzyki klasycznej na świecie. Założony został w roku 1981 przez dyrygenta Tõnu Kaljuste, który przez ponad dwadzieścia lat był dyrektorem  artystycznym oraz głównym dyrygentem chóru. W kolejnych latach role te pełnili - Paul Hillier (2001-2007) oraz Daniel Reuss (2008-2013). Obecnie, od roku 2014 pełni ją Kaspars Putniņš.

Repertuar chóru obejmuje różnorodne utwory, począwszy od pieśni gregoriańskich, przez  muzykę baroku, aż do muzyki XXI wieku, koncentrując  się w szczególności na dziełach kompozytorów estońskich (Arvo Pärt, Veljo Tormis, Erkki-Sven Tüür, Galina Grigoryeva, Tõnu Kõrvits).

Miała okazję współracować z wieloma znanymi  dyrygentami  i orkiestrami: Claudio Abbado, Marc Minkowski, Sir Colin Davis, Paul McCreesh, Andrés Orozco-Estrada, Gustavo Dudamel, London Symphony Orchestra, Mahler Chamber Orchestra, Camerata Salzburg, Les Musiciens du Louvre-Grenoble, Frankfurt Radio SO, Basel Chamber Orchestra, Los Angeles Philharmonic.

EPCC regularnie występuje na wielkich salach koncertowych m.in: Royal Albert Hall, Sydney Opera House, Wiener Konzerthaus, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Walt Disney Concert Hall w Los Angeles.

Interpretacje Chóru Kameralnego Estońskiej Filharmonii Narodowej zostały docenione zarówno przez krytyków, jak i słuchaczy, czego dowodem jest aż 14 nominacji do nagrody Grammy, dwie przyznane nagrody Grammy – w kategorii Najlepsze Wykonanie Chóralne, nagorda Diapason d’or, Deutschen Schallpalttenkritik czy Danish Music Award.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej AFEKT  jest kontynuacją Festiwalu Kompozytorów Estońskich, który już od 15 lat odbywa się na południu Estonii w Tartu, a od kilku lat ma również swoją edycję w stolicy, w Tallinie. Zmiana nazwy odzwierciedla stopniowy wzrost znaczenia międzynarodowych wydarzeń muzycznych. Do udziału w tegorocznej edycji organizatorzy zaprosili uznanych wykonawców i twórców muzyki współczesnej m.in. Georg Friedrlich Haas, Klangforum Wien, Ensemble Adapter czy Agatę Zubel. Ideą festiwalu jest ukazanie publiczności aktualnej, współczesnej sceny muzycznej Europy, a tematem przewodnim tegorocznego festiwalu jest wizualny teatr muzyczny. Dyrektorem artystycznym jest flecistka i kompozytorka - Monika Mattiesen. Festiwal organizowany jest przez  MTU Festival AFEKT

Program festiwalu oraz szczegółowe informacje na temat biletów znajdą państwo na stronie Festiwalu AFEKT  http://festivalafekt.ee/    

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu "Promocja polskiej kultury za granicą 2016 - PROMESA "

plakat Festiwalu AFEKT

Opublikowano: 2016-10-14

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 269