Koryfeusz awangardy Karlheinz Stockhausen i jego nowatorskie dzieło "Stimmung"

th

Nowe zjawiska co jakiś czas pojawiały się w historii muzyki. Zmiana stylu muzyki w Starożytnej Grecji, okres Ars Nova, styl burgundzki, monodia akompaniowana, styl wczesnoklasyczny, romantyczny, powstanie dodekafonii i totalnego serializmu posiadają wspólny mianownik: to przełomy, okresy awangardowe.


Igrając z losem. John Cage - o roli przypadku w muzyce i współczesnych mu twórcach

th

Czym jest aleatoryzm? Jak powstał i rozwijał się? Czy rzeczywiście jego początków należy dopatrywać sie w I połowie XX wieku? Ile swobody było w utworach amerykańskich, a ile europejskich twórców? Sprawdźmy!

Barwne utwory, kolorowe… swetry. Kolor w twórczości Karlheinza Stockhausena

th

Uważanego za enfant terrible współczesnej muzyki Karlheinza Stockhausena nie trzeba chyba przedstawiać nikomu. Ten ekscentryczny twórca znany jest zarówno w elitarnych kręgach miłośników muzyki awangardowej, jak i wśród wielbicieli muzyki popularnej. Jaki związek mają utwory, jakie tworzył z tytułowymi kolorymi swetrami?



Yoko, Baśka, Freddie - kobiety w rocku

th

Prawdziwe życie muzyki popularnej w XX wieku miało swój początek tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej. I Około roku 1912 zwiększyło się w Europie (po raz kolejny) spożycie napojów alkoholowych, a towarzyszyła temu ekspansja: nowego rodzaju muzyki, mianowicie jazzu. Z jego inspiracji powstały wypracowane przez białych instrumentalistów takie gatunki jak dixieland czy ragtime.

Opera polska drugiej połowy XX wieku. Hybrydy gatunkowe

th

Opera stanowi konglomerat różnych sztuk: muzyki, baletu, teatru, a tym samym różnych środków przekazu: śpiewu, ruchu, słowa. Dlatego problem hybrydyzacji tego gatunku zaistniał w chwili jego powstania. Lecz w żadnym momencie historycznym proces syntezy gatunkowej nie dokonywał się z tak wzmożoną intensywnością jak w drugiej połowie XX wieku.



Meredith Monk - tam, "gdzie głos zaczyna tańczyć, gdzie ciało zaczyna śpiewać"...

th

Co najbardziej fascynuje w twórczości Meredith Monk? Wydaje się, że naturalność, pasja, a przede wszystkim szczerość, którą Monk emanuje niezależnie od tego, jaką historię opowiada i w jaką rolę się wciela, realizując swoje artystyczne wizje. Zapoznając się z pracą artystki, szybko można zorientować się, że mamy do czynienia z osobowością niezwykle intrygującą, z niespokojnym duchem, który ma do powiedzenia coś naprawdę interesującego i wartego uwagi.

As Time Goes By... czyli Uprowadzenie z Seraju

th

Tym razem prezentujemy tekst, który na łamach tego działu rozpoczyna nowy typ publikacji, będących zapisem wystąpień konferencyjnych, wykładów, itp. Pierwszy autor - okiem kulturoznawcy - przygląda się perypetiom i postawom bohaterów jednej z najsłynniejszych oper Mozarta...



Jazz alternatywą dla szarości PRL-u?

th

"U brzegów jazzu" ukazuje fenomen nowej muzyki w ujęciu Leopolda Tyrmanda. To zbiór szkiców stanowiących piękną opowieść o rodzeniu się nowej kultury muzycznej. Książka jest świetnie literacko skrojona, autor dzieli się z czytelnikiem własnymi refleksajmi dotyczącymi nie tylko muzyki, ale sztuki w ogóle.

Musical w kinie

th

Podobno Oscar w kategorii najlepszy reżyser, daje nagrodzonemu wolnośćw wyborze kolejnego tytułu, którego pragnie się podjąć. Tom Hooper po zdobyciu statuetki za Jak zostać królem, zapytany o kolejny projekt, odpradł Les Miserables.



Jaką muzykę rodzi wojna?

th

"Tym, którzy tego nie współtworzyli, wydaje się to wszystko niemal nierealne, absurdalną wędrówką na krawędzi między komedią a tragedią. Czy była to heroiczna walka o ludzką godność, czy cyniczna i groteskowa burleska? Jak było możliwe, że ci głodni ludzie, wyczerpani dziesięciogodzinną pracą fizyczną, do której nie byli przyzwyczajeni, mogli jeszcze myśleć o muzykowaniu, komponowaniu, graniu, że wznosili się na wyżyny swoich osiągnięć artystycznych?"[1]

Compassion, Construction and Color – The Music of Marta Ptaszyńska

th

Artykuł poświęcony twórczości wybitnej polskiej kompozytorki - Marty Ptaszyńskiej. W tym numerze czasopisma można też przeczytać wywiad z artystką.



116171822

logowanie i rejestracja
Wydanie 284