Pieter Gerritsz van Roestraten – „Martwa natura z instrumentami muzycznymi” / https://laforzadellestelle.org/historically-informed-performance/

Meandry

Perłowe brzmienia, czyli muzyka baroku

Punktem wyjścia idei epoki baroku jest etymologia samego słowa – hiszpańskie barocco tłumaczone jest jako ‘perła o nieregularnym kształcie’. Barokowa sztuka cechuje się m.in. bogatym zdobnictwem, a okres ten wyróżniają zjawiskowe budowle. W muzyce to właśnie z okresem baroku związane jest nazwisko twórcy ponadczasowego, którego niektórzy uważają za początek i koniec wszelkiej doskonałości w dziedzinie kompozycji – Jana Sebastiana Bacha.

Dzielimy się z Państwem 310 numerem tematycznym, który poświęcony został muzyce barokowej. Nieprzypadkowo, ponieważ w tym roku przypada 300 rocznica urodzin niemieckiego kompozytora, klawesynisty i organisty Christlieba Siegmunda Bindera (1723–1789). Rys biograficzny twórcy, znajdujący się w EDUKATORNI, ukazuje artykuł autorstwa doktor sztuk muzycznych, klawesynistki i flecistki – Pauliny Tkaczyk-Cichoń. Punkt centralny numeru stanowi publikacja autorki ukazująca XVIII-wieczne Drezno jako ówczesny ośrodek kultury w Europie. W dziale rekomendacji artystka podzieliła się także autorskim komentarzem dotyczącym dwóch wydanych albumów z utworami Bindera oraz publikacji Stylistyczna różnorodność w twórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem.

Felieton Moniki Targowskiej rzuca światło na dwór pruski i XVIII-wieczne, utalentowane kompozytorki z wielką pasją do muzyki. O magii muzyki dawnej oraz pięknie klawesynu opowiedziała Mateuszowi Borkowskiemu klawesynistka Joanna Solecka. Zdradziła m.in. także swoje naukowe zainteresowania muzyką Bernarda Pasquiniego. Rozmowa ukazała się w ramach drugiej edycji cyklu wywiadów MEAKULTURA.pl #StoTwarzySTOART.

Baner Sto twarzy STOART

W numerze barokowym przygotowaliśmy zestawienie kilku wybranych albumów poświęconych muzyce dawnej i twórczości kompozytorów mniej i bardziej znanych. Subiektywny przegląd znaleźć można w dziale RECENZJE.

Lista tekstów:

  • Paulina Tkaczyk-Cichoń, XVIII-wieczne Drezno – europejski ośrodek kultury TUTAJ
  • Paulina Tkaczyk-Cichoń, Rys biograficzny Christlieba Siegmunda Bindera – drezdeńskiego kompozytora i instrumentalisty TUTAJ
  • Paulina Tkaczyk-Cichoń, Christlieb Siegmund Binder – jeden z ważniejszych prekursorów stylu klasycznego TUTAJ
  • Mateusz Borkowski, Magia muzyki dawnej: odwaga wykonawcza czy historyczna poprawność? Klawesynistka Joanna Solecka | #StoTwarzySTOART TUTAJ
  • Monika Targowska, Muzyka i korona. Kompozytorki na XVIII-wiecznym dworze pruskim TUTAJ
  • Redakcja, Echa baroku. Przegląd albumów z muzyką XVII i XVIII wieku TUTAJ

Kategorie: Rekomendacje – Sto twarzy STOART

Wesprzyj nas
Warto zajrzeć