th

O zaangażowaniu na Konferencji Elementi słów kilka

Co to znaczy zaangażowanie? Początkowo mogłoby wydawać się, że „koń, jaki jest, każdy widzi”. Czy aby na pewno tak jest? Odpowiedzi na te pytania nasuwały się na Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej Elementi 9. „Zaangażowanie”, która odbyła się w marcu 2022 roku. Przedsięwzięcie miało niesłychaną wartość. Zapraszamy do lektury felietonu dotyczącego tego wydarzenia.
th

Milknący Pogłos

Takich miejsc jest stosunkowo niedużo. Co więcej, kończą działalność, a zamiast nich coraz mniej pojawia się nowych o podobnym profilu. Szkoda, że pojęcie „kultowości” prawie zawsze jest jednoznaczne z czasem przeszłym. Na naszych oczach do historii przechodzi kolejny punkt na klubowej mapie stolicy – Burakowska 12. Aktualna siedziba Spółdzielni Socjalnej Pogłos, czyli jednej z najciekawszych scen i lokalizacji dla wydarzeń kulturalnych w mieście.
th

Ukraińskie osobowości muzyczne

Jakie są najciekawsze zjawiska na ukraińskiej scenie muzycznej? Twórczość jakich artystów polecają nam sami Ukraińcy? Przeprowadziliśmy ankietę w ukraińskim środowisku muzycznym, aby u źródła dowiedzieć się, czego warto posłuchać. Poniżej odpowiedzi, które mogą stanowić solidną bazę do budowania wiedzy o muzyce ukraińskiej.
th

O aspektach związanych z wyborem muzycznej ścieżki zawodowej – refleksji kilka

Wśród ogółu profesji artystycznych zawody muzyczne zajmują szczególne miejsce. Wybór właściwej ścieżki zawodowej jest jednym z najważniejszych u progu dorosłego życia. Warto zatem wiedzieć, jakie możliwości oferuje współczesny rynek pracy.
th

Tego mogliście nie zobaczyć na Eurowizji

W tym roku fani najpopularniejszego telewizyjnego widowiska muzycznego na świecie postawili na Ukrainę. Zespół Kalush Orchestra wygrał 66. Konkurs Piosenki Eurowizji piosenką pt.: „Stefania”, zapewniając Ukrainie trzecie zwycięstwo w historii. Czy głosujący widzowie oraz krajowi jurorzy kierowali się wyłącznie swoimi muzycznymi upodobaniami?
th

But… What Is "the Question”?

An academic debut as a conductor can be an amazing opportunity for a music theoretician. For certain young musicians, even a real life-changer, especially when it is held in the National Conservatoire in Lyon, France. Also at venue named after Varèse, and under the supervision of Fabrice Pierre, French harpist and director who back in the days was appointed by Pierre Boulez himself as an assistant conductor of the famous Parisian Ensemble intercontemporain (founded by Boulez).
th

„Właściwie to nie życie jest ważne, lecz dzieła, które stają się punktem zwrotnym”. Wspomnienie o Maestro Krzysztofie Pendereckim

Maestro Krzysztof Penderecki odszedł z tego świata dokładnie dwa lata temu. W dniu uroczystości pogrzebowych Profesora w MEAKULTURZE.pl przypominamy postać wybitnego polskiego Kompozytora, Dyrygenta, Patrioty, Dendrologa.
th

1991 – czysta muzyczna magia

Dlaczego rok 1991 był tak istotny dla muzyki popularnej? Jakie ważne, zagraniczne płyty wtedy się ukazały? W nostalgiczną, muzyczną podróż zabiera nas Krzysztof Ciuk – muzyczny pasjonat, który pokusił się o płytowe podsumowanie 1991 roku.
th

Dom utracony w kameralistyce fletowej Mieczysława Wajnberga

Inicjatywa WarszeMuzik jest konsekwencją pasjonującego odkrycia: zachowały się scenki rodzajowe z życia żydowskiej Warszawy – wybrzmiewają, podniesione do rangi arcydzieł sztuki muzycznej w utworach Mieczysława Wajnberga, w jego nieustępliwej „pracy pamięci”.
th

O czasie w nauce, muzyce i popkulturze

Z zagadnieniem czasu stykamy się bezpośrednio zarówno w naszej codziennej rzeczywistości, jak i w sztuce – a zwłaszcza w muzyce. Przyzwyczailiśmy się jednak do myślenia o nim w sposób linearny: zawsze jest coś przed nami i zawsze coś zostawiamy za sobą. A co gdyby potraktować czas jako mniej istotny kontekst dla rzeczy wcale nie tak sobie odległych – czy wręcz uniwersalnych?
th

Książka udźwiękowiona

Wydawałoby się, że czytelnictwo i różnego rodzaju dźwięki z reguły nie idą ze sobą w parze. Biblioteki przyzwyczaiły człowieka do dudniącej, pełnej oddechów ciszy. Jednak zauważa się powolne odchodzenie od takiego modelu czytania. Współczesna dowolność mieszania się różnego rodzaju mediów i remiksowania treści umożliwia odbiorcy elastyczną manipulację przestrzenią kulturalną i dostosowaniem jej do własnych potrzeb. Co ciekawego może przynieść nam technologia przyszłości?

1282‹ poprzednie

logowanie i rejestracja