th

„Salade” Dariusa Milhauda

W jednym z rozdziałów autobiografii poświęconemu sezonowi baletowemu w roku 1924, kompozytor opisuje swoją wyprawę na włoską Sardynię. Twórca zauroczony autentycznością i dzikością wyspiarskiego krajobrazu oraz malowniczymi kostiumami mieszkańców, szczegółowo relacjonuje kolejne etapy podróży, elementy architektury i piękno śródziemnomorskiej natury. Co takiego narodziło się z tej inspiracji? Anna Rusin opisuje inspiracje i okoliczności powstania ballet chanté, a także analizuje dzieło Milhauda.
th

Am.Bic-ja i S.ztuka. O muzyce dla teatru tańca Aleksandry Bilińskiej

Czy współczesny człowiek potrafi w pogoni dzisiejszego świata, zatrzymać się na chwilę, by zastanowić́ nad celem wzajemnej gonitwy? Czy potrafi dostrzec piękno? Czy potrafi uszanować kulturę, tradycję i ich źródła? Czy w chronicznym dążeniu do perfekcji, pamięta o „sobie”? Rozważania na temat muzyki we współczesnym świecie na przykładzie twórczości Aleksandry Bilińskiej prowadzi Marta Kleszcz.
th

Funkcja, charakter, kanon. O polskich tańcach narodowych

Jaki jest kanon polskich tańców narodowych i jaką pełnią funkcję? Ich charakterystykę i kryteria przedstawia Michalina Manowska.
th

Emocje w muzyce

Muzyka stanowi istotny element sfery publicznej. Jest sztuką abstrakcyjną w swej formie, a jednocześnie głęboko oddziałującą na ludzkią emocjonalność, która stanowi jeden z ważniejszych czynników determinujących odbiór muzyki.
th

Historia tańca - historia ludzkości

Historia tańca rozpoczyna się niemal równocześnie z historią ludzkości. Taniec towarzyszył człowiekowi od zawsze, we wszystkich sferach życia codziennego – Kinga Rolka przedstawia rys historyczny tańca. 
th

Stres oraz zaburzenia behawioralne w życiu zwierząt vs. zastosowanie muzyki jako jednej z form łagodzących

Korzystny wpływ muzyki na samopoczucie człowieka jest faktem. Wraz z rozwojem nauki zakres badań nad stymulacją słuchową poszerzono o różne gatunki zwierząt. Liczne publikacje potwierdzają, że muzyka może pomóc nie tylko ludziom, ale także zwierzętom.
th

Zoomuzykologia w ujęciu Dario Martinellego

Martinelli wyjaśnia teoretycznie pojęcia związane z zoomuzykologią i pomaga w procesie systematyzacji zjawiska. 
th

Czekając na Barbera

Twórcom Works Progress Administration przyświecała idea odbudowy gospodarki i życia społecznego po Wielkim Kryzysie. Dla kultury, a w szczególności muzyki poważnej w Stanach Zjednoczonych, program okazał się brzemienny w skutkach [...].
th

Muzyczna wszystkożerność

Kategoria wszystkożerności jest traktowana jako nowy model konsumpcji kulturowej, wypierając homologiczny snobizm elit. Magdalena Szpunar, prof. UJ dr hab. nauk społecznych w zakresie socjologii, przedstawia w artykule nowe tendencje "konsumpcji" kultury.
th

Folklor muzyczny jako lustro przemian Górnego Śląska

Kopalnie, huty, węgiel, kominy. Tak, to Górny Śląsk i jego przemysłowy krajobraz oraz pierwsze skojarzenia każdego, kto choć raz gościł w tym regionie. Wbrew stereotypom, także tu odnaleźć można unikalny folklor oraz lokalne historie, miejsca pamięci i bogate tradycje, świadczące o odrębności, a także o silnej tożsamości mieszkańców tego terenu.
th

Historia zapomnianej kantaty

Nijoła to kantata mitologiczna na sopran, baryton, bas i chór, skomponowana przez Stanisława Moniuszkę. Dotąd nieznana i zapomniana. Nagranie tego utworu dokonane przez Łukasza Borowicza wraz z Filharmonią Poznańską, Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej i wybitnymi solistami, pozwoliło melomanom poznać je i odkryć na nowo.

1225‹ poprzednie

logowanie i rejestracja