Archiwum numeru 33
Wydanie: 2019-09-01 - 2019-09-30
Meandry

Polskie Radio Dwójka wybiera „Sto lat muzycznej emigracji"! Posłuchaj audycji!
Redakcja
W paśmie „Wybieram Dwójkę" na antenie Drugiego Programu Polskiego Radia można było wysłuchać materiału o książce „Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918-2018)". Dla tych, kt…Wywiady

Jan Lisiecki. Kwestionariusz meakultura.pl
Anna Kruszyńska
Jan Lisiecki, wybitny polski pianista młodego pokolenia odpowiedział na pytania kwestionariusza meakultura.pl. Pytania zadała Anna Kruszyńska.
Joanna Freszel. Głos to mój teleskop
Dorota Relidzyńska
O swoim głosie, o swoich marzenach i planach oraz o najnowszym spektaklu – Anhellim według Juliusza Słowackiego opowiedziała nam Joanna Freszel.Felietony

Audio Video Show 2019
Redakcja
Audio Video Show 2019 już za nami. Coroczne święto miłośników idealnego brzmienia przyniosło gościom wydarzenia moc wyrafinowanych wrażeń i przeżyć. Targi odbyły się w dniach 8-10 listopada 2019. Gosp…
Bozhanov: pianistyczna ariergarda
Dorota Relidzyńska
Mam przeczucie, że objawiła nam się właśnie przyszłość pianistyki i że właśnie tak będą już wkrótce grać wszyscy młodzi pianiści. Bo, jak głosi obiegowe powiedzonko, każda ariergarda będzie kiedyś awa…
Król jest tylko jeden?
Anna Wyżga
Żyjemy w czasach, w których codziennie pojawia się coś nowego i w których codziennie podejmowane są próby ulepszania wszystkiego, co jest dostępne. Czy fortepian też musi obawiać się „udoskonalenia"?
Dlaczego instrumenty wirtualne są lepsze od tradycyjnych?
Wojtek Krzyżanowski
Fortepian i skrzypce czy kod źródłowy? Czy ten ostatni „instrument" wyprze kiedyś całkowicie dwa pierwsze? I dlaczego powinien? W siedmiu punktach uzasadnia Wojtek Krzyżanowski.
Przyszłość fortepianu, przyszłość skrzypiec
Dorota Relidzyńska
Machiny promocyjne dwóch wielkich konkursów – im. Fryderyka Chopina oraz im. Henryka Wieniawskiego zostały właśnie wprawione w ruch! Skłoniło nas to do refleksji nad przyszłością, jaka czeka te dwa na…Recenzje

Szalona odsłona Metropolis w Teatrze Wielkim
Agnieszka Cieślak
Jeżeli projekcja Metropolis miałaby wpisywać się w temat tegorocznej edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki, jakim były „Kartki z podróży”, należałoby podróż potraktować w sposób metaforyczny – jako podr…
Kevin Kenner. Kolekcjoner diamentów
Dorota Relidzyńska
Chopin Kevina Kennera nie jest pocieszycielem ani filozofem, nie jest też poetą ani opowiadaczem baśniowych historii. Jest handlarzem diamentów lub kolekcjonerem bibelotów. Introwertycznym, skrupulatn…
Pianohooligan: własnymi słowami
Hubert Gasza
Jak zaznacza sam pianista, „Zasady są potrzebne artyście do przekazania jakiejś myśli, ale nie mogą nim owładnąć (…) nie może nami zawładnąć styl, metrum ani tonacja”. O płycie 24 Preludia i improwiza…Publikacje

Mieczysław Wajnberg o przyszłości altówki
Krzysztof Komendarek-Tymendorf
Altówka to instrument przyszłości. Analiza muzykologiczna oraz wrażenia estetyczne, jakich dostarcza, stawiają go na równi z innymi.
Mieczysław Wajnberg, Fiodor Drużynin. Altówka „wyzwolona”
Krzysztof Komendarek-Tymendorf
Mieczysław Wajnberg traktował altówkę jako instrument o wysokiej śpiewności. Fiodor Drużynin uważał ją za instrument, który może brzmieć przenikliwie, przejmująco i bardziej zatrważająco niż nawet skr…Edukatornia

Koncerty fortepianowe Ludwiga van Beethovena
Maria Agnieszka Kozan
Epokę klasycyzmu można określić mianem epoki koncertu instrumentalnego. Wyrosłe z idei concerto grosso koncerty solowe pod koniec XVIII wieku przeżywają swój pełny rozkwit. Koncerty pisano na wszystki…
Koncert skrzypcowy w okresie klasycyzmu na tle traktatu Leopolda Mozarta. Założenia techniczne i rozwój instrumentu.
Joanna Kwapień
XVIII w. w muzyce to czas formowania się oraz stabilizowania nowych stylów i gatunków w muzyce. Idea klasycznego dążenia do harmonii, proporcji i doskonałości znalazła swoje odzwierciedlenie również w…Rekomendacje

Aleksandra Sewerynik - Prawo autorskie w instytucjach kultury
Serdecznie polecamy unikalną książkę pod redakcją dr Aleksandry Sewerynik, w której znajdziemy wyczerpujące odpowiedzi na pytania dotyczące prawa autorskiego w instytucjach kultury.