th

Muzyka na peryferiach uwagi w sklepach i restauracjach

W 2021 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ukazała się monografia autorstwa Sylwii Makomaskiej Muzyka na peryferiach uwagi. Od ‘musique d’ameublement’ do audiomarketingu. O zagadnieniasz poruszanych przez autorkę pisze w swojej recenzji Stanisław Trzciński.
th

Krakowski rollercoaster, czyli dziewiąte Elementi i nie tylko

Nieodłączną częścią Elementi są Koncerty Muzyki Nowej, na których wybrzmiewają utwory kompozytorów współczesnych, w tym studentów krakowskiej Akademii Muzycznej. Jak na jednym z nich wypadły kompozycje Ricardo Eizirika i Rafała Ryterskiego? Jak zaprezentowała się najmłodsza generacja krakowskich kompozytorów? Swoimi wrażeniami z koncertu dzieli się Kacper Staniak.
th

Cukrowa posypka i gorzki krem

Zapowiadane albumy, które rodzą się nienaturalnie długo, zwykle nie wynagradzają fanom cierpliwości i nie spełniają ich oczekiwań. Tymczasem brytyjski duet Tears For Fears dokonał czegoś wyjątkowego.
th

12. Enter Enea Festival

W wielu miejscach można przeczytać, że Enter Enea Festival to festiwal muzyki jazzowej… i niewątpliwie, właśnie jazz jest główną osią tego wydarzenia. Jednak z każdą kolejną edycją organizatorzy starają się odchodzić od takiej jednoznacznej etykiety i udowadniają, jak łatwo można zacierać granice stawiane pomiędzy gatunkami muzycznymi.
th

Ukrainian Piano Quintets – Latoszyński, Silvestrov, Poleva

„Niniejszy album jest o tyle ciekawy i niebanalny, że zawiera trzy kompozycje przeznaczone na tę samą obsadę (fortepian, dwoje skrzypiec, altówka, wiolonczela) przez kompozytorów ukraińskich należących do trzech pokoleń. Mamy tu więc dzieło autorstwa artysty uważanego za ojca muzyki ukraińskiej, mamy utwór obecnego nestora, a także kompozycję artystki, która w tym roku obchodzić będzie 60. urodziny.” - Oskar Łapeta recenzuje przekrojowy album „Ukrainian Piano Quintets”, wydany przez Naxos w zeszłym roku.
th

Harmonijny chaos. Recenzja albumu „Alambari" zespołu DakhaBrakha

O tym, że udane mariaże muzyki ludowej ze współczesnymi gatunkami nie są na ukraińskiej scenie rzadkością, masowa publiczność mogła przekonać się kilkukrotnie, choćby podczas Konkursu Piosenki Eurowizji. Efektowne występy zespołów takich jak ONUKA, Go_A czy Kalush Orchestra – tegorocznych zwycięzców z Turynu – pokazują, że takie śmiałe, nawet komercyjne połączenia, nie muszą oznaczać etnokiczu, do którego jesteśmy przyzwyczajeni za sprawą podejmujących podobne wyzwania artystów polskich.
th

Behind the Curtain: The Double Life of Véronique[1]

The aim of this article is to interpret the musical aspect of Krzysztof Kieślowskiʼs famous movie The Double Life of Véronique. The director, whose works are filled with allusions to music and generally to art, always paid special attention to the sound of his films. The Double Life of Véronique, though not the last “fruit” of the cooperation between Kieślowski and Zbigniew Preisner, is the best illustration of this fact.
th

Karol Rathaus Ensemble – „Piano Trios”

Piano Trios to pierwsza z dwóch płyt Karol Rathaus Ensemble, przybliżających słuchaczom twórczość jednego z zapomnianych polskich kompozytorów XX wieku. Utwory urodzonego w 1895 roku w Tarnopolu Karola Rathausa, wykonane zostały w oparciu o nigdy niepublikowane manuskrypty kompozytora.
th

Czy potrzebujemy „Diuny”?

W recenzji Diuny (reż. Denis Villeneuve) Kinga Wyskiel zwraca uwagę na obecność i sposób zobrazowania wciąż aktualnych problemów z powieści Franka Herberta w tegorocznej ekranizacji, a Paulina Podżus przygląda się odzwierciedleniu futurystycznych cech w ścieżce dźwiękowej Hansa Zimmera.
th

Odkrywając altówkę i wraz z altówką. „Quantum of Silence” Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa

W solowym brzmieniu altówki jest coś niezwykłego – w końcu często słyszymy ją w przybraniu orkiestrowym czy kameralnym. Odkrycie jej solo to intymność, bliskość i… miejsce na ciszę. Recenzja płyty „Quantum of Silence” Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa.   
th

Jak zaopiekować się słuchaczem? „Acousmatic Music” Marcina Stańczyka

Autor zadbał o słuchacza, o możliwość czerpania treści zawartych w utworach, przy równoczesnym pozostawieniu przestrzeni na własne „ja” – na indywidualną interpretację. Recenzja płyty „Acousmatic Music”.

1250‹ poprzednie

logowanie i rejestracja