MEANDRY

#meaciekawostki: A co, gdyby saksofon nigdy nie powstał?

Sytuacja opisana w tytule hipotetycznie mogła nam się przytrafić, ponieważ wczesne lata życia konstruktora tego pięknego…

Kiedy działanie staje się sztuką. Performatywność

Z pojęciem „performatywności” możemy spotkać się coraz częściej. Czym jest owa „performatywność”? W najnowszym numerze…

#meaciekawostki: Skrzypotrąba – kiedy skrzypce to za mało!

Instrument łączacy w sobie skrzypce i trąbkę? Tak – to skrzypotrąba! Kto ją wynalazł? W…

Wsłuchując się w otoczenie. Audiosfera

Jeśli słuchać, to nie tylko muzyki. W tym numerze MEAKULTURY przybliżamy zagadnienie audiosfery.

WYWIADY

Promocja muzyki współczesnym tropem. Wywiad z Kamilem „Jakuzą” Jaczyńskim

O procesach zachodzących we współczesnym świecie, o branży muzycznej i o specyfice swojego zawodu opowiada…

Okiełznać stres sceniczny – rozmowa z Martą Klimek

Marta Klimek, studentka skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, laureatka kilkunastu konkursów skrzypcowych…

Verdi, vidi, vici. Wywiad z Arturem Rucińskim (część I)

Światowej sławy baryton, Artur Ruciński, w rozmowie z Joanną Stanecką opowiada m.in. o osobistych upodobaniach…

FELIETONY

Sen o różnorodności

W obliczu antyludzkiej polityki jesteśmy zobowiązani przypomnieć sobie, kim jest człowiek i jak ważną rolę…

Cielesny aspekt performansu

Będąc na koncercie, przywiązujemy znikomą wagę do ruchów, gestów oraz mimiki artysty. Nie zastanawiamy się…

Symfonia Natury i Kosmosu

Śpiewy lodu, wokalizy zórz polarnych, zawodzenia piasku, kosmiczne solówki planet to tylko niektóre z kompozycji,…

Nadzwyczajny odbiór czegoś zupełnie zwyczajnego

Jakim ewenementem jest to, że rozmawiając z daną osobą możemy wsłuchać się w jej specyfikę…

Badacz dźwiękobrazu: R. Murray Schafer (1933–2021)

R. Murray Schafer zmarł 14 sierpnia 2021 roku. Jeśli kogoś nazwać można geniuszem – to…

RECENZJE

Wewnątrz siebie – „Bo Burnham: Inside”

Lockdown, zepsuty świat, problemy psychiczne… komedia. Jakie wnioski płyną z seansu „Bo Burnham: Inside”?

Jak zaopiekować się słuchaczem? „Acousmatic Music” Marcina Stańczyka

Autor zadbał o słuchacza, o możliwość czerpania treści zawartych w utworach, przy równoczesnym pozostawieniu przestrzeni…

PUBLIKACJE

„Unknown, I Live with You” Katarzyny Głowickiej. Od opery zaangażowanej do międzykulturowego performansu (część I)

Co odnajdziemy w warstwie muzycznej i tekstowej opery Unknown, I Live with You Katarzyny Głowickiej? Jakie przesłanie…

„Unknown, I Live with You” Katarzyny Głowickiej. Od opery zaangażowanej do międzykulturowego performansu (część II)

Co odnajdziemy w warstwie muzycznej i tekstowej opery Unknown, I Live with You Katarzyny Głowickiej? Jakie przesłanie…

Muzyczny język Heitora Villi-Lobosa na przykładzie cyklu fortepianowego „Carnaval das Crianças”

Heitor Villa-Lobos zapisał się w historii muzyki jako jeden z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku. W…

Rola radia, filmu i fonografii w popularyzowaniu polskiej piosenki w XX-leciu międzywojennym

W początkach XX w. piosenka stała się nieodzownym elementem kultury życia codziennego, w – jak…

EDUKATORNIA

Wesele jako widowisko kulturowe

Na obrządek weselny możemy patrzeć jako na zabawę rodzinną, warto jednak zadać sobie pytanie, jakie…

Gwizdanie – sztuka z powietrza

Gwizdanie i nucenie towarzyszy każemu z nas podczas wykonywania różnego rodzaju codziennych prac. Jednak czy…

Krzyki w wielkim mieście, czyli pejzaż dźwiękowy XVIII-wiecznego Gdańska

Badając życie dawnych miast, historycy mają do dyspozycji wiele znakomitych źródeł w ikonografii i literaturze:…

Duet człowieka i przyrody: instrumenty wpisane w naturę

Instalacje dźwiękowe – konstruowane we współpracy muzyków i specjalistów z innych dziedzin – są zarówno…

REKOMENDACJE

50. jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”

Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” został podzielony na dwie części. Koncert inaugurujący…