Archiwum numeru 14
Wydanie: 2018-02-01 - 2018-02-28
Meandry

Przybysze z Italii. Pierwsze fortepiany
Maurycy Raczyński
Włochy od antyku stanowią miejsce narodzin nowatorskich prądów, idei oraz wynalazków, które z czasem przelewają się przez Alpy i ogarniają całą Europę. Renesans, Barok, Klasycyzm, to tylko ogólne poję…Wywiady

"W XVIII w. muzycy byli przyzwyczajeni do wykonawstwa na różnorodnych instrumentach. To fenomen tamtych czasów". Wywiad z Aline Zylberajch i Martinem Gesterem.
Weronika Stałowska
Francuskie małżeństwo: Aline Zylberajch-Gester oraz Martin Gester, specjalizują się w historycznym wykonawstwie klawiszowym. Oboje posiadają imponujące doświadczenie w grze na pianoforte. O to, na jak…
"... the main notion of period instrument performance is that the instrument of a particular era can reveal idiosyncrasies and characteristics that might otherwise be lost." Interview with Geoffrey Govier
Maurycy Raczyński
Geoffrey Govier opowiada o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości wykonawstwa fortepianowego. O tym, że (szczególnie kiedyś) każdy fortepian mówi(ł) swoim własnym językiem, i że warto się postarać…Felietony

Martyna Kaźmierczak i fortepian stołowy Broadwood
Maurycy Raczyński
Polska pianistka Martyna Kaźmierczak w 2016 roku otrzymała od angielskiego Towarzystwa Przyjaciół Fortepianu Stołowego (Friends of Square Pianos) odrestaurowany instrument Broadwood z roku 1792. Unika…
Oryginał czy kopia?
Katarzyna Drogosz
Zainteresowanie historycznymi fortepianami w Polsce zdecydowanie wzrasta, czego wyrazem jest nie tylko niniejszy numer magazynu, ale także planowane w tym roku konkursy, wystawy, festiwale, otwierając…
Nie każdy instrument musi grać – słów kilka o Beniaminie Voglu
Karol Furtak
W polskiej literaturze przedmiotu, w zakresie dziedziny jaką w ogóle jest instrumentologia czy szerzej przemysł muzyczny, bardzo długo znajdowała się rozległa tematyczna luka. Lukę tę postanowił kilka…
Pianoforte. Adaptacja. Refleksja
Dominika Maszczyńska / Agnieszka Porzuczek
W katowickiej Akademii Muzycznej od bieżącego roku akademickiego można studiować grę na fortepianie historycznym, jako kierunek magisterski. Dwie pianistki, które zdecydowały się wsiąść do pianistyczn…Recenzje

Dwa oblicza instrumentów klawiszowych: Friedrich Wilhelm Rust - Der Clavierpoet – Jermaine Sprosse
Karolina Majewska
W minionym roku nakładem wytwórni płytowej Deutsche Harmonia Mundi ukazał się solowy album Jermaine Sprosse, niemieckiego muzyka specjalizującego się w grze na historycznych instrumentach klawiszowych…
Partnerstwo historyczne. Drogosz, Thiel i Beethoven
Iwona Granacka
Wiolonczela i pianoforte – połączenie pełne elegancji i wyrazistości brzmienia, które cieszyło się dużą popularnością w epoce klasycyzmu. Choć w rodzimym środowisku wykonawców muzyki dawnej mamy zarów…Publikacje

Elementy improwizacji w muzyce fortepianowej XVIII wieku na przykładzie wybranych utworów W. A. Mozarta
Aleksandra Świgut
Jedną z wielu mnożących się wątpliwości dotyczących wykonawstwa muzyki XVIII wieku jest zagadnienie niekompletnej notacji, która zakłada odmienny od współczesnego sposób podejścia do jej realizacji. J…
Fortepian w Wiedniu XVIII w. – wokół Leopolda Koželuha w 200. rocznicę śmierci kompozytora
Joanna Owczarek-Ciszewska
Kiedy myślimy „klasycyzm wiedeński” przed oczyma stają nam otoczone blaskiem nieśmiertelnej sławy sylwetki Haydna, Mozarta i Beethovena. Mimo iż być może zetknęliśmy się z innymi nazwiskami muzyków ta…Edukatornia

Sonaty na pianoforte z akompaniamentem skrzypiec
Paweł Miczka
Czy można akompaniować na skrzypcach? W postromantycznym systemie edukacji muzycznej, który w dalszym ciągu jest podstawą kształcenia młodych instrumentalistów panuje głębokie przekonanie, iż wszystki…
Narodziny króla. O włoskich początkach fortepianu
Dorota Relidzyńska
Zastąpić piórka brutalnie szarpiące struny młoteczkami, które będą delikatnie uderzały w strunę pozwalając jej wybrzmieć - taka idea przyświecała Bartolomeo Cristoforiemu, gdy tworzył instrument, któr…Rekomendacje

O prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych - traktat Carla Philippa Emanuela Bacha
Ewa Chorościan
Nakładem wydawnictwa Astraia ukazało się w 2017 roku pierwsze pełne polskie wydanie traktatu Carla Philippa Emanuela Bacha "O prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych". Opublikowane w dwóch…