Archiwum numeru 31

Wydanie: 2019-07-01 - 2019-07-31

Meandry

miniatura

Rozmowy muz. O zagadnieniu intermedialności w sztuce

Anna Wyżga

Czy w naszych czasach jest jeszcze miejsce na jednoznaczność? Czy tworzenie dzieł w ramach tylko jednej sztuki jest jeszcze możliwe? Czy znajdą się jeszcze dla nich odbiorcy?
miniatura

Marlena Wieczorek otrzymała stypendium twórcze ZAiKS

Dorota Relidzyńska

Marlena Wieczorek redaktor naczelna czasopisma www.meakultura.pl otrzymała po raz kolejny stypendium Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Wywiady

miniatura

„Kultura musi korzystać z narzędzi biznesowych, PR-owych, edukacyjnych i nie okopywać się w swojej wielkości". Wywiad z Agatą Grendą

Marlena Wieczorek, Magdalena Nowicka-Ciecierska

„To ciągły rollercoaster starań, przekonywania ludzi do swoich pomysłów, eksplorowania nowych ścieżek"... Agata Grenda, właścicielka firmy Grenda. Produkcja Kultury, realizującej projekty z pogranicza…
miniatura

Michał Biel. W cieniach rampy

Joanna Stanecka

Michał Biel – korepetytor... czyli? Michał Biel opowiedział Joannie Staneckiej o kulisach swojej pracy. 

Felietony

miniatura

Inter media vocant Musae

Jakub Figus

Duża biblioteka ze starym katalogiem kartkowym. Czasem nie domykają się jakieś szufladki, co wywołuje u bibliotekarza odruch katalogowania i kategoryzowania. Włącza mu się system analizy rzeczywistośc…
miniatura

Formy artystycznie nieartystyczne

Paulina Podżus

Spektakl od razu kojarzy nam się z teatrem. Gdy widzimy obraz, wiadomo, że chodzi o malarstwo. Podczas słuchania utworu nie ma wątpliwości, że mamy do czynienia z muzyką. A co w momencie, kiedy nie do…
miniatura

Teatr tańca Piny Bausch – cz. 2

Anna Kruszyńska

Pina Bausch nie przejdzie do historii jako choreografka czy reżyserka jednego spektaklu, ponieważ stworzyła zbyt wiele arcydzieł, aby można było ograniczyć się do wymienienia pojedynczego tytułu...
miniatura

Teatr tańca Piny Bausch – cz. 1

Anna Kruszyńska

W węższym znaczeniu „teatr tańca” to określenie konkretnego i wyposażonego w zespół charakterystycznych cech gatunku scenicznego, który powstał w Niemczech Zachodnich na początku lat 70. 

Recenzje

miniatura

Edukacja muzyczna poprzez zabawę? Recenzja książki Brzdęk! Jak złapać dźwięk

Agata Pasińska

W jaki sposób rozpocząć edukację muzyczną dziecka i z jakich materiałów korzystać? Wiadomości z tego zakresu można w przyjemny sposób wdrażać przy pomocy publikacji pojawiających się na polskim rynku…
miniatura

Społeczny wymiar tworzenia filmu w Polsce

Joanna Kwapień

Proces tworzenia filmu wydaje się czymś niewymagającym większych wysiłków. Ale czy tak rzeczywiście jest? Słyszy się wiele złego o branży filmowej w Polsce, o sile znajomości i pokrewieństwa, o trudzi…

Publikacje

miniatura

Uwiecznić ruch – o funkcjach tańca w filmie - cz. 1

Anna Wyżga

Wzajemne przenikanie się sztuk jest zjawiskiem obecnym od wieków, ale w obecnych czasach wydaje się czymś powszechnym. Intermedialność przenika obecnie zarówno utwory kultury wysokiej, jak i niskiej,…
miniatura

Uwiecznić ruch – o funkcjach tańca w filmie - cz. 2

Anna Wyżga

Wzajemne przenikanie się sztuk jest zjawiskiem obecnym od wieków, ale w obecnych czasach wydaje się czymś powszechnym. Intermedialność przenika obecnie zarówno utwory kultury wysokiej, jak i niskiej,…

Edukatornia

miniatura

Od Wagnera do musicalu – historia syntezy sztuk

Joanna Kwapień

Byłoby wspaniale, gdyby można było napisać po prostu – wprowadzenie syntezy sztuk do muzyki zawdzięczamy Wagnerowi, którego dzieło kontynuowano, co doprowadziło do powstania musicalu i filmu dźwiękowe…
miniatura

Intermedialność a intertekstualność. „Muzyka w muzyce” według Mieczysława Tomaszewskiego

Zuzanna Daniec

Fenomen muzycznej intertekstualności – zjawiska polegającego na obecności muzyki w muzyce i wszelkich międzydziełowych relacji się na poziomie tekstowym – w swym zasadniczym znaczeniu opiera się na zj…
logowanie i rejestracja